Zoeken... Een moment geduld a.u.b.

search
favorite_outline favorite

Station Scheemda in Scheemda

Stationsstraat 85
9679 EC, Scheemda (Gemeente Oldambt)
Groningen
Bouwjaar: 1868 1916 (verb.) 1925 (verb.) 1991 (renov.)
Architect: K.H. van Brederode Kouwen (1991) Brederode 1868 K.H. van Brederode Kouwen (1991)
Publicatie: 20011105
Rijksmonument ID: 522105
Type: Gebouw
Bekijk wikipedia

Omschrijving van Station Scheemda

Inleiding

STATIONSGEBOUW, met ingebouwd kantoor en dienstwoning, gebouwd in 1868 naar een ontwerp van K.H. Brederode in een Eclectische stijl. Het gebouw is gelegen aan de lijn Groningen - Winschoten, die in opdracht van de Staat werd aangelegd en in 1869 werd geopend. In 1925 werd aan de achterzijde een plat volume aangebouwd ten behoeven van een beter uitzicht van de stationschef. Dit volume verving een aanbouw uit 1916. In 1991 is het pand gerenoveerd door architect Kouwen. De roedenverdeling van de vensters is in de loop der tijd verdwenen.

Aan de voorzijde van het stationsgebouw ligt een fraaie groenstrook met beklinkerde halfronde oprijlaan met aan weerszijden beuken.

Omschrijving

Het twee verdiepingen hoge, deels onderkelderde STATIONSGEBOUW op nagenoeg rechthoekige plattegrond is opgetrokken in roodbruine baksteen, noordwestgevel en deels achtergevel gepleisterd, op een donker gepleisterd naar voren springend trasraam en wordt gedekt door een samengesteld overkragend zadeldak waarop zwarte geglazuurde kruispannen; twee gemetselde nokschoorstenen; overkragende houten goot; vernieuwde strakke houten windveren (oorspronkelijk gedecoreerd). De gevels worden geleed door pilasters en getoogde T-vensters (roedenverdeling verdwenen) onder een geelbakstenen segmentboog.

De entree bevindt zich centraal in de topgevel van de voorgevel (noordoostgevel) en bestaat uit twee houten paneeldeuren waarin glas met zij- en bovenlichten onder een niet-originele segmentboog. Boven de entree een samengesteld driedelig venster met halfronde bovenlichten en een gepleisterde omlijsting. In de top een rond venster met rondom een geelbakstenen rollaag. Aan weerszijden van de topgevel twee getoogde T-vensters.

In de topgevel aan de zuidoostzijde twee getoogde T-vensters waarboven een getoogd tweedelig venster (oorspronkelijk rond venster).

Centraal in de topgevel van de achtergevel (zuidwestzijde) dubbele houten paneeldeuren waarin glas met getoogd bovenlicht onder een geelbakstenen segmentboog, waarnaast een klein vierkant venster onder strek. Op de eerste verdieping (gepleisterd) drie staande vensters met halfrond bovenlicht en in de top een rond venster. Aan de linkerzijde van de topgevel dubbele houten paneeldeuren waarin glas met getoogd bovenlicht onder een geelbakstenen segmentboog waarboven een getoogd T-venster. Aan de rechterzijde van de topgevel een jongere rechthoekige aanbouw (jaren dertig) opgetrokken in bruine baksteen op een gepleisterd trasraam onder plat dak; aan de voorzijde vier H-vensters met centraal een niet-originele deur; aan zowel de linker- als rechterzijde twee H-vensters. Links van de aanbouw een klein liggend venster. Op de eerste verdieping een getoogd T-venster. Aan de voorzijde van de achtergevel bevindt zich een houten overkapping, die rust op ijzeren consoles met florale motieven en is opgehangen aan ijzeren kabels.

In de topgevel van de noordwestgevel niet-originele deuren (oorspronkelijk vensters) waarboven een getoogd T-venster en in de top een getoogd tweedelig venster (oorspronkelijk rond venster).

In het INTERIEUR zijn ondermeer van belang: in de dienstwoning de houten paneeldeuren, de houten trap met leuning van hout en ijzer, de houten schouw, in de kelder de plavuizen, de halfronde houten kapconstructie en de beschoten kap.

Waardering

Stationsgebouw van algemeen belang vanwege architectuur- en cultuurhistorische waarde:

- als voorbeeld van een stationsgebouw uit 1868 in de provincie Groningen

- vanwege de monumentale vormgeving en opvallende detaillering

- vanwege de vrij hoge mate van gaafheid van zowel exterieur als delen van het interieur

- vanwege de beeldbepalende ligging aan de Stationsstraat

- vanwege de historische en ruimtelijk-visuele relatie met de spoorlijn Groningen - Winschoten

Tags: gebouwen, woonhuizen,stationsgebouw,transport,...

Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - Licentie CC-0 (1.0)

directions_car Route naar Station Scheemda
location_on Monumenten Kaart rond Scheemda

Recensies (0)

Geen recensies gevonden. Voeg als eerste toe!

In de buurt