Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara in Oudenbosch
Top 100 omschrijving
Oudenbosch, Basiliek H.H. Agatha en Barbara: bijzonder gebouw vanwege de gelijkenis met de Sint Pieter te Rome (koepel onder andere) en de Sint Jan van Lateranen te Rome (voorgevel). Ondanks deze twee "voorbeelden', die in de Europese kerk- en architectuurgeschiedenis voorname plaatsen innemen, is de basiliek uit Oudenbosch een originele schepping, die met haar proporties een monumentale indruk wekt. Het materiaalgebruik, bijvoorbeeld baksteen, pleisterwerk, verwijst naar het rijke materiaalgebruik van de Romeinse voorbeelden, marmer, en vormt aldus een Hollandse vertaling van roomse grandeur. De basiliek werd gebouwd op initiatief van "Zouaven-pastoor", W. Hellemons, terwijl de feitelijke bouw plaatsvond onder leiding van P.J.H. Cuypers (1867-1880). Van opmerkelijk belang vanwege de curiositeit van het ontwerp, vanwege de Nederlandse interpretatie van "klassieke" voorbeelden, alsmede vanwege de gave staat waarin het kerkgebouw tot ons is gekomen.
Omschrijving van Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara
Basiliek van de HH. Agatha en Barbara.
Naar het voorbeeld van de St. Pieter te Rome gebouwd, maar op kleinere schaal (Koepelhoogte 68 m.) en in baksteen met toepassing van natuursteen en vooral van pleisterwerk. Uitgevoerd onder leiding van P.J.H. Cuypers in 1865-1880; de voorgevel in 1892, onder leiding van G.J. van Swaay en naar het voorbeeld van de gevel van de St. Jan van het Lateraan te Rome. Altaarretabel en beelden, waaronder de Kerkvaders, door de Antwerpse beeldhouwer Frans de Vriendt. Voor de kerk een gedenkteken, door B. Stracke, 1911, ter herdenking van de Nederlandse pauselijke zouaven, gesneuveld bij de verdediging van de Kerkelijke Staat. Van oorsprong eenklaviers orgel, in 1773 gemaakt door L. Konig. In 1844 gerepareerd en uitgebreid. In 1893 geplaatst in een nieuwe kas en gemaakt tot een tweeklaviers orgel met vrij Pedaal. Bij de laatste restauratie in 1989 is het Konig-pijpwerk (behalve de Trompet) op het Hoofdwerk geplaatst en werd het tweede klavier van Bovenwerk met overwegend 19e eeuws pijpwerk. Het vrije Pedaal werd ter weerszijden van het Hoofdwerk opgesteld. Mechanisch torenuurwerk, B. Eijsbouts, later voorzien van elektrische opwinding.
Tags: kerkelijke gebouwen,kerk,kerk en kerkonderdeel,religieuze gebouwen
Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - Licentie CC-0 (1.0)
In de buurt
- Internaat Saint Louis: kloostergebouw, thans hotel Markt 68, Oudenbosch
- Classicistisch herenhuis Markt 68, Oudenbosch
- Internaat Saint Louis: bakkerij Markt 68, Oudenbosch
- Lourdesgrot Markt 68, Oudenbosch
- Postkantoor Markt 42, Oudenbosch
-
format_list_bulleted
Alle monumenten in
Oudenbosch (Noord Brabant)