Zoeken... Een moment geduld a.u.b.

search
favorite_outline favorite

Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht in Hilversum

Spoorlijn Hilversum-Utrecht
star star star star (2)
Ong Amersfoortseweg E.O.
1200 AA, Hilversum (Gemeente Hilversum)
Noord Holland
Bouwjaar: 1938
Publicatie: 20020510
Rijksmonument ID: 522846
Bekijk wikipedia

Omschrijving van Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht

Inleiding

BOVENLEIDINGPORTALEN uit 1938 in het baanvak Utrecht-Hilversum. Het baanvak werd in 1863 door de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) aangelegd. Naast genoemde plaatsen had in 1874 alleen Maartensdijk een halte. In 1938 werden de betonnen bovenleidingportalen ontworpen voor de electrificatie van het twaalf kilometer lange baanvak vanaf de spoorwegovergang aan de Oude Amersfoortseweg in Hilversum tot in Utrecht bij het zwembad bij Blauwkapel. Er werd gekozen voor beton vanwege metaalschaarste. De bogen werden ontworpen door ingenieur J.L.A. Cuperus van de Nederlandse Spoorwegen en vervaardigd door Wernink's Betonmaatschappij te Leiden. De montage, vanaf 1941, gebeurde ter plaatse. Er werden 188 portalen vervaardigd in twee typen: open en gesloten. De gesloten portalen zijn in principe om de 1,5 kilometer geplaatst ter bevestiging van extra afspankabels. De open portalen spaarden materiaal en bevorderden het zicht op de seinen.

Omschrijving

De bovenleidingportalen van gewapend beton hebben de vorm van spitsboogvormige spanten en zijn geconstrueerd uit twee geprefabriceerde halve boogdelen die ter plaatse zijn gemonteerd. Tussen de 166 portalen met een open raamwerkconstructie zijn om de 1,5 kilometer dichte portalen geplaatst. De metalen geleiders in het hart van de boog zijn V-vormig.

Waardering

De bovenleidingportalen uit 1938 zijn van algemeen belang vanwege de architectuur-, cultuurhistorische en typologische waarde als gaaf bewaarde en zeldzame voorbeelden van geprefabriceerde betonnen spoorwegportalen in Nederland. De bovenleidingportalen zijn van stedebouwkundig belang vanwege de zeer beeldbepalende situering langs de spoorlijn van Hilversum naar Utrecht.

Tags: weg- en waterwerken,spoorbaan,weg,weg- en waterbouwk.werken

Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - Licentie CC-0 (1.0)

directions_car Route naar Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversu…
location_on Monumenten Kaart rond Hilversum

Recensies (2)
    Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht
    Ong Amersfoortseweg E.O., Hilversum, Noord Holland, NL
  • star star star star
    5
    Schitterende bovenleiding
  • Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht Bovenleidingportalen Spoorlijn Hilversum-Utrecht
    Ong Amersfoortseweg E.O., Hilversum, Noord Holland, NL
  • star star star star
    2
    Het baanvak tussen Hilversum en Utrecht stamt uit 1874 (concessie voor de aanleg 1870) is onderdeel van het in die tijd door de H.IJ.S.M. aangelegde en geëxploiteerde traject tussen Amsterdam C.S. (via Hilversum en Amersfoort) - Zutphen en de zijtak Hilversum (via Blauwkapel) - Utrecht Maliebaan-Lunetten, de Oosterspoorweg. De grote tijdsspanne tussen concessie en oplevering is te wijten aan de tijdens de voorbereidingsperiode uitgebroken Frans-Duitse oorlog (1870-1871). Door die omstandigheid is de rentestand voor geldleningen hoog en is de prijs van metaal eveneens tot ongekende hoogte gestegen. Uiteindelijk wordt op 10 juni 1874 met aanleg van de zijtak van de Oosterspoorweg van Hilversum naar Utrecht Maliebaan een begin gemaakt.
In de buurt