Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Windtunnelgebouw in Amsterdam

Gebouw

Anthony Fokkerweg 2
1059CM Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1940
Architect: H.A. Maaskant en W. van Tijen


Beschrijving van Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Windtunnelgebouw

Inleiding Het nieuw-zakelijke WINDTUNNELGEBOUW, complexonderdeel van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium bevindt zich ten zuid-oosten, haaks op het hoofdgebouw, en is eveneens ontworpen (1938-1939) door H.A. Maaskant en W. van Tijen met medewerking van G.J. Meyers als betonconstructeur en gebouwd in 1939-1941. Het gebouw diende in oorsprong onder andere voor het uitvoeren van aërodynamische proeven. Omschrijving Het windtunnelgebouw telt vijf traveeën op een rechthoekige plattegrond en bestaat uit een betonskelet met segmentboogvormige spanten onder betonnen daken in de vorm van ellipsbogen. Het noord-zuid georiënteerde gebouw telt twee bouwlagen en een met glas gevulde mezzanino. De achterste drie traveeën zijn iets hoger opgetrokken. Aan de lange gevels springen de twee rechthoekige uitbouwen van de voormalige windtunnels uit. Waardering Het windtunnelgebouw uit 1938-1941, behorend tot het complex "Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium", is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als voorbeeld uit het gemeenschappelijk oeuvre van Maaskant en Van Tijen en vanwege de oorspronkelijke functie die nauw samenhangt met de wetenschappelijke en technische ontwikkeling van de luchtvaart- en vliegtuigbouw in Nederland. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 527826
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Amsterdam
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Amsterdam
Motto of slagzin Dedicated to innovation in aerospace
Rechtsvorm Stichting
Oprichting Sinds 1919 (RSL)
1937 (NLL)
1961 (NLR)
Sleutelfiguren Michel Peters (Algemeen Directeur)
Leo Esselman (Financieel Directeur)
Hoofdkantoor Flag of the Netherlands.svg Amsterdam, Nederland
Werknemers 640
Producten Product ontwikkeling, testen, technische en operationele ondersteuning, certificatie
Omzet € 72 miljoen (2013) (75% Contracten en 25% Vraaggestuurde programmering) [1]
Website www.nlr.nl
Portaal  Portaalicoon   Economie

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) is het centrale instituut voor luchtvaart- en ruimtevaartonderzoek in Nederland. Sinds 1937 is het NLR een zelfstandige stichting zonder winstoogmerk, die technologische ondersteuning verschaft aan de lucht- en ruimtevaartsector. Die sector omvat industrieën, gebruikers van militaire en civiele vliegtuigen, beheerders van luchthavens, luchtverkeersleidingsorganisaties, overheidsinstanties en internationale organisaties.

Organisatie

Het NLR voert nationale en internationale opdrachten uit op het gebied van de vliegtuigontwikkeling, het vliegtuiggebruik en de ruimtevaart, zowel zelfstandig als in samenwerking met andere instituten en industrieën. Het werk voor betaalde opdrachten omvat ongeveer 75 procent van de activiteiten van het NLR. Het werk in het kader van het eigen programma voor basisonderzoek en de ontwikkeling van onderzoeksfaciliteiten, dat wordt gefinancierd uit overheidssubsidies, vertegenwoordigt ongeveer 25 procent.

De organisatie kent de divisies Aerospace Systems, Aerospace Operations en Aerospace Vehicles.

Vestigingen

Ingebruikneming nieuwe windtunnel, Polygoonjournaal 1960

Het NLR heeft vestigingen in Amsterdam, Marknesse en Schiphol-Oost. Van het personeel, bestaande uit circa 650 medewerkers, heeft ruim twee derde een opleiding op universitair of hbo-niveau. Het NLR beschikt over diverse onderzoeksfaciliteiten op het gebied van de lucht- en ruimtevaart. Tot de faciliteiten behoren verscheidene windtunnels, waaronder een lagesnelheidstunnel, een transsone en een supersone windtunnel. De exploitatie van deze windtunnels en van de windtunnels van de Duitse zusterorganisatie van het NLR geschied door de Stichting Duits-Nederlandse Windtunnels, die tevens een grote faciliteit in de Noordoostpolder bezit en waarin Duitsland en Nederland ieder een aandeel van vijftig procent hebben.

Faciliteiten

Het NLR heeft onder meer onderstaande faciliteiten.

De Cessna Citation van het NLR.

Vliegtuig

Het NLR beschikt samen met de TU Delft over een laboratoriumvliegtuig, een Cessna Citation II.

Vluchtsimulatoren

Het NLR heeft verscheidene vluchtnabootsers voor onderzoek aan vliegtuigen en helikopters ontwikkeld. De GRACE (Generic Research Aircraft Cockpit Environment) simulator wordt gebruikt om verschillende nieuw te ontwikkelen of bestaande vliegtuigen te simuleren. Onder meer Boeing en Airbus maken gebruik van deze simulator. De GRACE heeft een bewegingsplatform met zes vrijheidsgraden waarmee de bewegingen van het vliegtuig worden gesimuleerd. In de cockpit kunnen nieuwe avionicasystemen worden geïntegreerd en getest.

Verkeersleidingssimulatoren

Met de NARSIM Radar en de NARSIM Tower verkeersleidingsimulatoren voert het NLR onderzoek uit naar concepten voor het toekomstige management van het luchtverkeer en de verkeersleiding op luchthavens.

Testfaciliteiten

Het NLR kan vliegtuigconstructies op volle schaal, componenten en proefstukken testen. Het kan constructiedelen van vliegtuigen en ruimtevoertuigen ontwikkelen, ook in composietmaterialen. Daarnaast beschikt het NLR over instrumentatie voor vliegproeven, en over diverse gespecialiseerde apparaten voor de ontwikkeling van avionica. Installaties voor het testen van antennes en voor het uitvoeren van zogenaamde omgevingstesten worden gebruikt voor diverse apparatuur. In de fijnmechanische werkplaats ontwikkelt en bouwt het NLR modellen en instrumenten voor windtunnelproeven.

Rekenfaciliteiten

Het computernetwerk van het NLR bevat een supercomputer voor het uitvoeren van omvangrijke stromings- en constructieberekeningen.

Drone Centre

Het NLR Drone Centre is gespecialiseerd in drone (Remotely Piloted Aircraft System of RPAS) onderzoek, testen, toepassingen en opleidingen. NLR is als eerste organisatie in Nederland door de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het geven van theorie- en praktijkopleidingen voor het RPA-L vliegbrevet aan zakelijke gebruikers.

NLR beschikt in Marknesse, Flevoland, over een eigen luchtruim met de benodigde beschikkingen en ontheffingen om deze activiteiten te faciliteren. Ontwikkelaars, fabrikanten en zakelijke gebruikers, zowel civiel als militair, hebben hier de mogelijkheid testvluchten uit te voeren.

Noot

Externe links


Monumenten in de buurt van Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Windtunnelgebouw in Amsterdam

Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Hoofdgebouw

Anthony Fokkerweg 2
Amsterdam
Inleiding Het hoofdgebouw, COMPLEXONDERDEEL van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, is ontworpen door H.A. Maaskant en W. van ..

Olympisch Stadion

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
OLYMPISCH STADIONGEBOUW Op ovalen grondslag - rondom een betonnen wielerbaan, sintelloopbaan, voetbalveld en twee atletiekvelden - als amfi..

Olympisch Stadion: Marathontoren

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
MARATHONTOREN Op twintig meter afstand van de Marathonpoort aan de noordelijke zijde gesitueerde vrijstaande MARATHONTOREN van 42,19 meter ..

Olympisch Stadion: Van Tuyllmonument

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
VAN TUYLLMONUMENT In oorsprong zuidelijk van de Marathonpoort, als pendant van de Marathontoren gesitueerd, doch naderhand met kleinere arc..

tweede citroëngarage

stadionplein 22
amsterdam
Tweede Citroëngarage.

Kaart & Routeplanner

Route naar Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Windtunnelgebouw in Amsterdam

Foto's (2)