Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Hoofdgebouw in Amsterdam

Gebouw

Anthony Fokkerweg 2
1059CM Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1940
Architect: H.A. Maaskant en W. van Tijen


Beschrijving van Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Hoofdgebouw

Inleiding Het hoofdgebouw, COMPLEXONDERDEEL van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, is ontworpen door H.A. Maaskant en W. van Tijen in 1938-1939 m.m.v. betonconstructeur G.J. Meyers en gebouwd in 1939-1941, in oorsprong voor het verrichten van sterkteberekeningen, beproeven van materialen en meetinstrumenten en vergaderen over technische vraagstukken inzake luchtvaart- en vliegtuigbouw. Omschrijving Het langwerpige hoofdgebouw bestaat uit een onderkelderd bouwvolume van vier bouwlagen (veertien traveeën) en een gedeelte van twee bouwlagen (vijf traveeën). De overstekende betonnen schaaldaken zijn boven de lange gevels voorzien van een opstaande gootlijst en worden aan de kopse gevels ondersteund door consoles. Het gebouw bestaat uit een betonskelet van negentien gebogen betonnen spanten waartussen de gevels zijn ingevuld met metselwerk van bruine baksteen en vensterpartijen. De spanten zijn op regelmatige afstand van elkaar geplaatst, met uitzondering van de hoge entreehal die twee traveeën breed is. Boven enkele vensters zijn betonnen luifels als zonwering aangebracht. Aan de voorgevel (N) markeert de hoge glaspui van de entreehal de (oorspronkelijke) scheiding tussen het kantoorgedeelte rechts en de werkplaatsen en laboratoria links. De hoofdentree bevindt zich in de voorgevel onder de glaspui, rechts van het midden onder een betonnen luifel die wordt ondersteund door betonnen consoles. Op de luifel staat in stalen letters "Nationaal lucht- en ruimtevaartlaboratorium". De entree bestaat uit een driedelige glasgevel met in het midden een dubbele glasdeur in een uitgebouwd portiek met afgeronde hoeken. Voor de entree ligt een stoep van vierkante flagstones. De glaspui van de entreehal is opgebouwd uit rechthoekige vensters met ter hoogte van de vierde bouwlaag een segmentboog. Links naast de ingang is een uitgebouwde portiersloge met afgeronde hoeken en een om de hoek lopende vensterstrook boven een witte betegelde borstwering. Rechts van de entree is de begane grond eveneens voorzien van afgeronde hoeken en een om de hoek doorlopende vensterstrook van rechthoekige staande ramen boven een met zwarte tegels beklede borstwering. De begane grond ligt hier verdiept onder de ver overstekende hoog opgetrokken vergaderzaal, die wordt ondersteund door een vrijstaand betonnen portaalspant met uizwenkende uiteinden. De gebogen gemetselde gevel heeft een grote samengestelde vijfledige vensterpartij. Op de derde bouwlaag bevinden zich twee glazen erkerpartijen met afgeronde hoeken en een dubbele glasdeur tussen zijlichten die opent naar het terras op het platte dak boven de eerste verdieping. In de kopse westgevel is op de begane grond tussen de spantbenen een getoogde vensterstrook boven een zwart betegelde borstwering. De iets uitkragende gemetselde eerste verdieping, waarin enige kleinere vensters zijn geplaatst, loopt, met een kleine sprong, door naar de achtergevel. Onder het overstek op de begane grond van de achtergevel bevinden zich betegelde borstweringen met vensterpartijen en links een gebogen erkerpartij. Aan de voorgevel wordt de begane grond links van de entreehal geleed door negen grote vierledige vensterpartijen op gemetselde borstweringen. De uitkragende eerste en tweede verdieping bestaan grotendeels uit horizontale vensterstroken boven borstweringen, die op de betonnen vloerplaten zijn gemetseld. In enkele traveeën zijn de vensters aan de onderzijde ingekort. De teruggezette zolderverdieping is over de hele voorgevel voorzien van vierdelige vensters tussen de spantbenen. De achtergevel kent een vergelijkbare indeling. De vijf traveeën van het lage bouwvolume aan de noord-oostzijde zijn eveneens gevuld met vierdelige vensters boven gemetselde borstweringen. De verdiepingsscheiding bestaat uit een zware betonvloer. De kopse oostgevel van het lage bouwvolume heeft boven de blinde begane grond een getoogde dubbele deurpartij onder een hijsbalk. De kopse oostgevel van het hoge volume bevat op de vierde bouwlaag een vensterstrook onder een segmentboog en een forse gemetselde schoorsteenpartij. De derde bouwlaag is blind. Interieur: Inwendig is de oorspronkelijke open opzet van de entreehal met trappenhuis en vides gaaf bewaard gebleven. De hal is voorzien van een tegelvloer in mozaïekpatroon en heeft in de portiersloge een betegelde borstwering. Waardering Het nieuw-zakelijke hoofdgebouw van het complex "Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium" uit 1938-1941, is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als eerste uiting van gecombineerd gebruik van moderne en tradiotionele materialen en markant voorbeeld uit het oeuvre van Maaskant en Van Tijen. Het hoofdgebouw is bovendien van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde die in de oorspronkelijke functie is gelegen en nauw samenhangt met de wetenschappelijke en technische ontwikkeling van de luchtvaart- en vliegtuigbouw in Nederland. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 527825
Laatste wijziging: 2014-10-12 19:38:37.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Amsterdam
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Amsterdam
Motto of slagzin Dedicated to innovation in aerospace
Rechtsvorm Stichting
Oprichting Sinds 1919 (RSL)
1937 (NLL)
1961 (NLR)
Sleutelfiguren Michel Peters (Algemeen Directeur)
Leo Esselman (Financieel Directeur)
Hoofdkantoor Flag of the Netherlands.svg Amsterdam, Nederland
Werknemers 640
Producten Product ontwikkeling, testen, technische en operationele ondersteuning, certificatie
Omzet € 72 miljoen (2013) (75% Contracten en 25% Vraaggestuurde programmering) [1]
Website www.nlr.nl
Portaal  Portaalicoon   Economie

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) is het centrale instituut voor luchtvaart- en ruimtevaartonderzoek in Nederland. Sinds 1937 is het NLR een zelfstandige stichting zonder winstoogmerk, die technologische ondersteuning verschaft aan de lucht- en ruimtevaartsector. Die sector omvat industrieën, gebruikers van militaire en civiele vliegtuigen, beheerders van luchthavens, luchtverkeersleidingsorganisaties, overheidsinstanties en internationale organisaties.

Organisatie

Het NLR voert nationale en internationale opdrachten uit op het gebied van de vliegtuigontwikkeling, het vliegtuiggebruik en de ruimtevaart, zowel zelfstandig als in samenwerking met andere instituten en industrieën. Het werk voor betaalde opdrachten omvat ongeveer 75 procent van de activiteiten van het NLR. Het werk in het kader van het eigen programma voor basisonderzoek en de ontwikkeling van onderzoeksfaciliteiten, dat wordt gefinancierd uit overheidssubsidies, vertegenwoordigt ongeveer 25 procent.

De organisatie kent de divisies Aerospace Systems, Aerospace Operations en Aerospace Vehicles.

Vestigingen

Ingebruikneming nieuwe windtunnel, Polygoonjournaal 1960

Het NLR heeft vestigingen in Amsterdam, Marknesse en Schiphol-Oost. Van het personeel, bestaande uit circa 650 medewerkers, heeft ruim twee derde een opleiding op universitair of hbo-niveau. Het NLR beschikt over diverse onderzoeksfaciliteiten op het gebied van de lucht- en ruimtevaart. Tot de faciliteiten behoren verscheidene windtunnels, waaronder een lagesnelheidstunnel, een transsone en een supersone windtunnel. De exploitatie van deze windtunnels en van de windtunnels van de Duitse zusterorganisatie van het NLR geschied door de Stichting Duits-Nederlandse Windtunnels, die tevens een grote faciliteit in de Noordoostpolder bezit en waarin Duitsland en Nederland ieder een aandeel van vijftig procent hebben.

Faciliteiten

Het NLR heeft onder meer onderstaande faciliteiten.

De Cessna Citation van het NLR.

Vliegtuig

Het NLR beschikt samen met de TU Delft over een laboratoriumvliegtuig, een Cessna Citation II.

Vluchtsimulatoren

Het NLR heeft verscheidene vluchtnabootsers voor onderzoek aan vliegtuigen en helikopters ontwikkeld. De GRACE (Generic Research Aircraft Cockpit Environment) simulator wordt gebruikt om verschillende nieuw te ontwikkelen of bestaande vliegtuigen te simuleren. Onder meer Boeing en Airbus maken gebruik van deze simulator. De GRACE heeft een bewegingsplatform met zes vrijheidsgraden waarmee de bewegingen van het vliegtuig worden gesimuleerd. In de cockpit kunnen nieuwe avionicasystemen worden geïntegreerd en getest.

Verkeersleidingssimulatoren

Met de NARSIM Radar en de NARSIM Tower verkeersleidingsimulatoren voert het NLR onderzoek uit naar concepten voor het toekomstige management van het luchtverkeer en de verkeersleiding op luchthavens.

Testfaciliteiten

Het NLR kan vliegtuigconstructies op volle schaal, componenten en proefstukken testen. Het kan constructiedelen van vliegtuigen en ruimtevoertuigen ontwikkelen, ook in composietmaterialen. Daarnaast beschikt het NLR over instrumentatie voor vliegproeven, en over diverse gespecialiseerde apparaten voor de ontwikkeling van avionica. Installaties voor het testen van antennes en voor het uitvoeren van zogenaamde omgevingstesten worden gebruikt voor diverse apparatuur. In de fijnmechanische werkplaats ontwikkelt en bouwt het NLR modellen en instrumenten voor windtunnelproeven.

Rekenfaciliteiten

Het computernetwerk van het NLR bevat een supercomputer voor het uitvoeren van omvangrijke stromings- en constructieberekeningen.

Drone Centre

Het NLR Drone Centre is gespecialiseerd in drone (Remotely Piloted Aircraft System of RPAS) onderzoek, testen, toepassingen en opleidingen. NLR is als eerste organisatie in Nederland door de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het geven van theorie- en praktijkopleidingen voor het RPA-L vliegbrevet aan zakelijke gebruikers.

NLR beschikt in Marknesse, Flevoland, over een eigen luchtruim met de benodigde beschikkingen en ontheffingen om deze activiteiten te faciliteren. Ontwikkelaars, fabrikanten en zakelijke gebruikers, zowel civiel als militair, hebben hier de mogelijkheid testvluchten uit te voeren.

Noot

Externe links


Monumenten in de buurt van Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Hoofdgebouw in Amsterdam

Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Windtunnelgebouw

Anthony Fokkerweg 2
Amsterdam
Inleiding Het nieuw-zakelijke WINDTUNNELGEBOUW, complexonderdeel van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium bevindt zich ten zuid-..

Olympisch Stadion

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
OLYMPISCH STADIONGEBOUW Op ovalen grondslag - rondom een betonnen wielerbaan, sintelloopbaan, voetbalveld en twee atletiekvelden - als amfi..

Olympisch Stadion: Marathontoren

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
MARATHONTOREN Op twintig meter afstand van de Marathonpoort aan de noordelijke zijde gesitueerde vrijstaande MARATHONTOREN van 42,19 meter ..

Olympisch Stadion: Van Tuyllmonument

Olympisch Stadion 1
Amsterdam
VAN TUYLLMONUMENT In oorsprong zuidelijk van de Marathonpoort, als pendant van de Marathontoren gesitueerd, doch naderhand met kleinere arc..

Olympisch Stadion: Noordelijke dienstwoning

Stadionplein 18
Amsterdam
NOORDELIJKE DIENSTWONING Dienstgebouw behorend tot het stadion-complex en gesitueerd nabij de hoek van Stadionplein en Stadionstraat, in oo..

Kaart & Routeplanner

Route naar Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Hoofdgebouw in Amsterdam

Foto's (2)