Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Prinses Beatrixsluizen in Nieuwegein

Weg En Waterwerk

Schalkwijkerwetering/in oostelijke dijk
3430AA Nieuwegein
Utrecht

Bouwjaar: 1938
Architect: J.P. Josephus Jitta en L.S.P. Scheffer


Beschrijving van Prinses Beatrixsluizen

Inleiding Dubbele SLUIZEN, genaamd de Prinses Beatrixsluizen, in 1938 ontworpen door J.P. Josephus Jitta, ingenieur van Rijkswaterstaat en L.S.P. Scheffer. De constructie werd uitgevoerd door J. Mulder (?). De dubbele tweelingsluis ligt in het Lekkanaal, dat de Lek verbindt met het Amsterdam-Rijnkanaal. Scheffer ontwierp ook de wachtgebouwtjes op het middenhoofd en het kantoor annex werkplaats aan de oostzijde van het complex. Deze gebouwen zijn deels gesloopt of vallen buiten de bescherming. De bouwstijl is functionalistisch. Aan de noordzijde van de sluis is een verkeersbrug geplaatst. De in 1962 gebouwde dienstwoningen en loodsen aan de oostzijde van de sluis vallen buiten de bescherming, evenals de in 1997 gerealiseerde wachthuisjes op het middenhoofd. Omschrijving De aan de zuidzijde in het Lekkanaal gelegen dubbele sluizen bestaan uit twee identieke betonnen sluisbakken van 225 meter lengte, gescheiden door een middenhoofd, en twee aan weerszijden hiervan geplaatste portalen, waarin de hefdeuren of sluisschuiven zijn opgehangen. Daarnaast bevinden zich aan weerskanten van het zuidelijk portaal, op het middenhoofd twee halfronde, eenlaags wachtgebouwtjes en staat een vrijstaand, tweelaags wachtgebouw ten noorden hiervan. De portalen hebben elk drie witgeschilderde heftorens van gewapend betond, waarlangs de sluisdeuren op en neer bewegen. Daaroverheen bevindt zich een overdekte verbindingsbrug waarin de hefconstructies zijn ondergebracht. Over de volle lengte van de brug zijn stalen drielichtsvensters geplaatst met aan de uiteinden een open halfrond balkon met overstekend plat dak. De torens hebben smalle vensters. De wachtgebouwtjes ter weerszijde van de zuidelijke toren zijn van beton en hebben een halfronde gevel onder een plat dak. Het vrijstaande wachtgebouwtje heeft twee bouwlagen met een halfronde zuidgevel onder een overstekend plat dak. Op de verdieping bevindt zich een balkon met een stalen balustrade. Aan de noordzijde is een aanbouw geplaatst van één bouwlaag met openslaande deuren en vensters. Waardering Het sluizencomplex is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als voorbeeld van het type dubbele tweelingsluis met hefdeuren, opgetrokken in functionalistische stijl. Het is van belang in het oeuvre van J.P. Josephus Jitta en L.S.P. Scheffer alsmede van beeldbepalende waarde. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 526816
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Prinses Beatrixsluizen
De sluizen met de voorhaven
De sluizen met de voorhaven
Algemene gegevens
Coördinaten 52° 1′ NB, 5° 7′ OL
Waterweg(en) Lekkanaal
Lengte 225 m
Breedte 18 m
Diepte zuidkant: 4,6 m
noordkant: 4,2 m
Beheerder Rijkswaterstaat
Bouw
Bouwperiode ca. 1938
Gebruik
Intensiteit circa 50.000 schepen per jaar
Architectuur
Architect(en) J.P. Josephus Jitta / L.S.P. Scheffer Rijkswaterstaat
Bijzonderheden rijksmonument
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Prinses Beatrixsluizen is een sluizencomplex in de Nederlandse gemeente Nieuwegein met twee kolken. Ze vormen, via het Lekkanaal, CEMT-klasse Vb, de scheepvaartverbinding tussen de rivier de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal. Ze zijn vernoemd naar de toen net geboren prinses Beatrix.

Beschrijving

De sluis is een voorbeeld van een tweelingsluis. Er liggen twee gelijke kolken naast elkaar. Dit wordt vooral toegepast op kanalen waarin veel scheepvaartverkeer is. Met twee sluizen kan separaat in beide richtingen worden geschut en zal de op- en neergaande scheepvaart elkaar niet hinderen.

De lengte per kolk is 225,00 m en de breedte 18,00 m.[1] De drempeldiepte zuidzijde (buitenkant) NAP -4,60 m, noordzijde (binnenkant) KP -4,20 m.[2] Ze liggen ten oosten van Nieuwegein-Vreeswijk en zijn eigendom van Rijkswaterstaat. Jaarlijks passeren zo'n 50.000 schepen deze sluizen.

Tussen 2011 tot 2013 zijn alle vier sluisdeuren vervangen. De hefdeuren stammen, net als de sluis, uit 1938, en zijn tussen 1986 en 1990 voor het laatst opgeknapt.

De sluizen zijn via de marifoon aan te roepen vanaf het kanaal met: "Beatrixsluis, binnenkant" en vanaf de rivier met "Beatrixsluis, buitenkant" op VHF-kanaal 20.[3]

Een miniatuur van dit sluizencomplex is te zien in Madurodam. Op 7 september 2013 werd het 75-jarig bestaan van de sluis gevierd.

Derde Kolk

In verband met het toegenomen verkeer op het Lekkanaal en de schaalvergroting in de binnenvaart heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2012 besloten een derde schutkolk aan te leggen aan oostzijde van de sluis.[4] Het Lekkanaal wordt tegelijk verbreed om extra ligplaatsen te creëren. Met de aanleg van de extra kolk wordt een knelpunt in de vaarweg tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen weggenomen.

De nieuwe kolk krijgt een lengte van 270 meter en wordt 25 meter breed. Hij wordt geschikt voor schepen tot en met CEMT-klasse Vb met een diepgang tot 4 meter.[4] Voor de bouw van de kolk is 216 miljoen euro begroot. In augustus 2014 stelde de minister daarnaast 2,5 miljoen euro ter beschikking voor verplaatsing en inpassing van overblijfselen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, ze tekende toen ook het tracébesluit. In november 2015 werd het werk gegund aan het consortium Sas van Vreeswijk. Dit is een combinatie van de Belgische bedrijven Besix Group, RebelValley en TDP.[5] Ook de Nederlandse aannemer Heijmans participeert in het werk.[6] Sas van Vreeswijk is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en financieren van de derde kolk en voor het verbreden van het Lekkanaal.[5] Verder neemt het gedurende 27 jaar het onderhoud van het volledige sluizencomplex en het Lekkanaal op zich. De bouw start in het najaar van 2016 en zal in 2019 gereed zijn.[5]

Foto's

Externe link

Bron

  1. Database ‘Vaarwegen in Nederland’ (ViN) van Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV)
  2. Wegwijzer voor de binnenscheepvaart (225e)
  3. ANWB Wateralmanak Deel 2, Vaargegevens
  4. a b Rijkswaterstaat Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis, geraadpleegd op 10 januari 2014
  5. a b c Rijkswaterstaat Voorlopige gunning 3e kolk Beatrixsluis bekend, 16 november 2015, geraadpleegd op 18 november 2015
  6. Cobouw Heijmans sluit aan bij consortium Beatrixsluis, 17 november 2015, geraadpleegd op 18 november 2015

Monumenten in de buurt van Prinses Beatrixsluizen in Nieuwegein

betonnen werken en sluis lekkanaal

betonnen werken en sluis lekkanaal
nieuwegein
Cluster 53. Mitrailleurkazemat. NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE Inleiding MITRAILLEURKAZEMAT als toegevoegd onderdeel van de verdediging van he..

betonnen werken en sluis lekkanaal

betonnen werken en sluis lekkanaal
nieuwegein
Cluster 53. Schutsluis. NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE Inleiding SCHUTSLUIS als vanwege de aanleg van nieuwe grootschalige waterstaatkundige w..

Sluis

BY Schalkwijkerwetering/in oostelijke dijk
Nieuwegein
Inleiding Omstreeks 1938 aangelegde SLUIS als verbinding tussen de Schalkwijkse Wetering en bet destijds pas aangelegde Lekkanaal. De sluis..

betonnen werken en sluis lekkanaal

betonnen werken en sluis lekkanaal
nieuwegein
Cluster 53. Houten Schotbalkenloods. NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE Inleiding HOUTEN SCHOTBALKENLOODS, gebouwd omstreeks 1935 en bestemd voor d..

betonnen werken en sluis lekkanaal

betonnen werken en sluis lekkanaal
nieuwegein
Cluster 53. Duiker. NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE Inleiding DUIKER onder het Lekkanaal als belangrijk waterstaatkundig element bij het rond 1..

Kaart & Routeplanner

Route naar Prinses Beatrixsluizen in Nieuwegein

Foto's (2)