Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Remise Lekstraat in Amsterdam

Gebouw

Kromme-Mijdrechtstraat 25
1079KN Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1930
Architect: Dienst Publieke Werken


Beschrijving van Remise Lekstraat

Inleiding TRAMREMISE naar een ontwerp van de Dienst Publieke Werken, in zakelijk expressionistische trant. Op de lokatie bevond zich een eerdere remise uit 1917-1918 welke rond 1927 aan de noordzijde is uitgebreid. De oude remise is rond 1930 gesloopt voor de bouw van de huidige remise. In deze tijd zijn ook de twee dienstwoningen aan de Amsteldijk tot stand gekomen. Vanaf de jaren vijftig hebben diverse verbouwingen plaatsgevonden. De spaarzame decoratie, het ajourreliëf boven de ingang in de Kromme Mijdrechtstraat, is van de hand van Hildo Krop en stelt de plattegrond van Amsterdam en andere hoofdstedelijke symbolen voor. De remise neemt bijna het hele bouwblok in beslag met uitzondering van de hoek Waverstraat/Amsteldijk en de schuine strook langs de Kromme Mijdrechtstraat. N.B. De moderne aanbouw in de Kromme Mijdrechtstraat en de verdieping aan de Waverstraat zijn voor bescherming van ondergeschikt belang. Omschrijving De plattegrond is op basis van een waaiersegmentvorm - met aan de Waverstraat een rechte zijde - die de gebogen Kromme Mijdrechtstraat volgt. Deze schuine zijde, achter de bebouwing is niet zichtbaar vanaf de openbare weg. De meest representatieve gevel is de uitrijzijde aan de Kromme Mijdrechtstraat. De trams komen binnen aan de achterzijde, vanaf de Amsteldijk. De zijgevel in de Waverstraat volgt de structuur van de remise waarbij de overige functies zichtbaar aan de randen en op de hoeken zijn geconcentreerd. De remise heeft een plat dak, de hoektorens en de woningen hebben zadeldaken. De remise is opgetrokken in een noors verband met terugliggende voeg. De bouwvolumes onder de zadeldaken hebben vlechtingen. De dakgoten zijn sterk overkragend. Accenten als hoekblokken, plinten en randen zijn in hardsteen uitgevoerd. De stalen kozijnen hebben uitgemetselde dagkanten en een met koper beklede waterlijst. De teruggelegen uitrijpoorten aan de Kromme Mijdrechtstraat zijn geplaatst in een concave wand in de as van de straat waarop de sporen uitkomen. Voor de uitrijdeuren bevindt zich een plein met convergerende sporen met aan de zijkanten gemetselde borstweringen met op de uiteinden lantaarns. De uitrijdeuren bevinden zich onder een met koper beklede rand. De derde en de vijfde travee van links hebben een glazen wand met stalen roedenverdeling. Rechts van de uitrijdeuren is de aansluiting op de woningbouw. Links, in het bouwdeel haaks op de remise, zijn andere functies (kantoren) gesitueerd. In de tweelaagse gevel die uitkijkt op het plein bevindt zich een portiek met tongewelf en houten deuren onder een notenhouten ajourreliëf. De deuren hebben de drie Amsterdamse andreaskruisen. Rechts van de portiek bevindt zich een kantoorruimte met een erker met daarin stalen kozijnen. Links van de portiek bevinden zich twee deuren naar de trafo onder zes kleine vierkante vensters. De meerruits vensters op de begane grond en de verdieping hebben onder betonnen lekdorpels, en boven een met koper beklede waterlijst. De hoek is ingesneden. Het kantoorgedeelte heeft in de binnen de rooilijn gelegen gevel, in twee lagen van vier, dezelfde meerruits vensters. Op de hoek van de Waverstraat bevindt zich een toren van drie-en een-halve bouwlaag onder een met gesmoorde holle pannen gedekt zadeldak. De overgang naar deze hoek verloopt via een verdiepte sleuf met hardstenen blokken in het metselwerk. De toren heeft een overwelfd rondboogportiek en dezelfde vensters als elders in de gevel. In de teruggelegen mezzanino, onder een luifel, bevinden zich kleine vensters met het vast kalf in steen uitgevoerd. De lange asymmetrische van een natuurstenen rand en rollaag voorziene gevel aan de Waverstraat heeft centraal drie grote meerruits vensters tussen hoger opgetrokken delen, nader geaccentueerd door sleuven met natuurstenen blokken. De hoger opgetrokken delen hebben twee hoge twaalfruits vensters boven twee kleine vensters. De lage vleugels aan weerszijden van de hoger opgetrokken delen, hebben dezelfde meerruits vensters als het middendeel. De westkant van de Waverstraat eindigt op de hoektoren, die ter plaatse voorzien is van smalle vensters. De oostkant van de lange gevel eindigt op een hoog opgetrokken drielagig blok, ook weer aangegeven door een sleuf in het metselwerk, onder een plat dak met een prominent aanwezige vierkant gemetselde schoorsteen. De gevel van dit blok aan de straatzijde heeft in de rustica plint stalen deuren en een portiek met een gemetseld tongewelf en houten deuren. Op de twee, hoog in de gevel geplaatste verdiepingen bevindt zich een afgeschuinde erker met balkon geflankeerd door achtruits vensters met dezelfde detaillering als elders in de gevels. De kozijnen in de erker en het balkon hebben een meerruits roedeverdeling. Helemaal rechts in de gevel bevinden zich boven elkaar een smal en een klein venster. De (gekoppelde) vensters aan de dwarsgevel hebben eveneens dezelfde detaillering. De zijde aan de Amsteldijk heeft binnen de rooilijn twee hoekpanden die aansluiten op de overige bebouwing. Daartussen bevindt zich een open inrijruimte met een blokvormig bouwvolume in het midden, ook binnen de rooilijn gelegen. De hoekpanden hebben zadeldaken met gesmoorde holle pannen en recht afgedekte dakkapellen met daarin een paar zesruits ramen. Het rechter hoekpand heeft aan de Amsteldijk gekoppelde houten schuifvensters en enkele kleine vensters en aan de binnenzijde een eenvoudig venster, twee paar gekoppelde zolderramen, stalen deuren en centraal een natuurstenen zonnewijzer. Op de begane grond bevinden zich stalen deuren en drie kleine zesruits vensters. In het dwars geplaatste deel, eveneens onder een zadeldak, zijn stalen inrijdeuren geplaatst. De kap aan de kant van de Amsteldijk heeft twee dakkapellen met platte daken en zesruits vensters. Het andere hoekpand heeft aan de Amsteldijk op de begane grond en de verdieping ook gekoppelde schuifkozijnen en daarnaast een portiek met luifel en vierruits bovenlicht, een smal kozijn, een afgeschuinde erker op de verdieping en, in een lager deel onder een eigen kap, twee enkele schuifkozijnen. Naast het lagere deel bevindt zich een een laag bouwvolume onder een plat dak met eenvoudige deuren en kozijnen. De zijgevel heeft een hoog vierentwintigruits venster geflankeerd door zesruits vensters. Verder in de gevel twee kleine vensters. De achterzijde heeft een lange dakkapel en een balustrade onder een vlak afdak, door een betegelde hoekpijler en houten, bewerkte staanders gedragen. In beide panden is de roedeverdeling, voor zover nog aanwezig, onderverdeeld in kleine vierkanten, net als de vensters van de remise. Het centraal in de ruimte geplaatste, eenlaagse blok heeft een plat dak en overhoekse vensters op de Amsteldijk. De rechte achterzijde van de remise heeft de teruggelegen inrijpoorten onder een vlakke betonnen luifel. Aan weerszijden van de poorten bevinden zich, laaggeplaatst, vijf vierkante vensters met zestienruits roedeverdeling. Centraal in de gevel bevindt zich een lage uitbouw op een betonnen plint, onder een platte luifel met daarboven een meerruits venster. Boven deze travee bevindt zich in het metselwerk een decoratieve, ijzeren vlaggenmasthouder. De draagconstructie in het interieur bestaat uit vakwerkspanten gedragen door stalen staanders. De drie parallelle lichtstraten hebben glazen zadeldaken. Waardering De uit 1930 daterende tramremise is van algemeen belang vanwege de typologische, cultuur- en architectuurhistorische en industrieel-archeologische waarde als karakteristiek en grotendeels gaaf bewaard voorbeeld van een voor het lokale, geëlectrificeerde tramverkeer bestemd stallingsgebouw met bijbehorende dienstwoningen uit het tweede kwart van de twintigste eeuw en vanwege de plaats in de ontwikkelingsgeschiedenis van het openbaar vervoer van Amsterdam. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 526708
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Remise Lekstraat
Remise Lekstraat in 2010
Remise Lekstraat in 2010
Locatie Amsterdam
Coördinaten 52° 21′ NB, 4° 55′ OL
Huidig gebruik tramremise
Bouw gereed 1929
Opening 1927
Bouwstijl Amsterdamse School
Monumentstatus Rijksmonument
Monumentnummer 526708
Architect Dienst der Publieke Werken
Eigenaar Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam
Detailkaart
Remise Lekstraat
Remise Lekstraat
Portaal  Portaalicoon   Civiele techniek en bouwkunde

De Remise Lekstraat, ook wel remise Kromme Mijdrechtstraat genoemd, is een Amsterdamse tramremise met het huisadres Kromme Mijdrechtstraat 25 in de Rivierenbuurt. Zij is gebouwd in 1927-'29 door de Dienst der Publieke Werken voor de Gemeentetram Amsterdam en nu nog in gebruik bij het trambedrijf van het GVB.

De remise werd gebouwd op de plaats van de in 1918 geopende houten noodremise bij de Watertoren aan de Amsteldijk. Bij de ingebruikname in 1929 was het de grootste tramremise van Europa. Nu is het de tweede remise van het Amsterdamse trambedrijf. Het is een éénrichtingremise, de trams rijden binnen aan de zijde van de Amsteldijk en aan de zijde van de Lekstraat eruit. Sinds enige jaren staat het gebouw op de lijst van Rijksmonumenten.[1][2]

De naam Lekstraat is ontleend aan het feit dat de remise is gelegen recht tegenover de Lekstraat. Het uitrijden geschiedt via deze straat. De uitruksporen komen samen op de T-kruising van de Kromme Mijdrechtstraat en de Lekstraat in een enkelspoor naar deze straat.

De trams van de lijnen 3, 4, 7, 9, 12 en 14 zijn in de remise ondergebracht. In het verleden hebben voor kortere of langere tijd ook de lijnen 2, 5, 5E, 6, 8, 10, 11, 13E, 20, 24, 25, 26 en S vanuit de remise gereden. Remise Lekstraat nu wordt alleen nog gebruikt als stalling. In de remise Havenstraat wordt nu het dagelijks onderhoud van alle trams gedaan, waardoor er dagelijks overbrengingsritten noodzakelijk zijn. Per 12 juli 2010 zijn beide remises organisatorisch samengevoegd.

Naast trams en museumtrams heeft de remise in de jaren zestig ook enige tijd onderdak geboden aan lesbussen.

Remise Zeeburg

Op het Zeeburgereiland bevindt zich een dependance van de remise Lekstraat waar in een openluchtstallling de trams van lijn 26 zijn ondergebracht. Bij verhoogde inzet op lijn 4 bij bepaalde RAI-evenementen wordt een aantal dienstwagens van lijn 4 ook vanuit deze remise gereden.

Externe links


Monumenten in de buurt van Remise Lekstraat in Amsterdam

Woonhuizen

Vrijheidslaan 44
Amsterdam
Panden deel uitmakend van huizenblokken aan de noordzijde van de Vrijheidslaan (1921-1922, door M.de Klerk) in hun cubistische vormen reeds ..

Woonhuizen

Vrijheidslaan 40
Amsterdam
Panden deel uitmakend van huizenblokken aan de noordzijde van de Vrijheidslaan (1921-1922 door M.de Klerk) in hun cubistische vormen reeds e..

Woonhuizen

Vrijheidslaan 50
Amsterdam
Panden deel uitmakend van huizenblokken aan de noordzijde van de Vrijheidslaan (1921-1922 door M.de Klerk) in hun cubistische vormen reeds e..

Woonhuizen

Vrijheidslaan 28
Amsterdam
Panden deel uitmakend van huizenblokken aan de noordzijde van de Vrijheidslaan (1921-1922 door M.de Klerk) in hun cubistische vormen reeds e..

Woonhuizen

Vrijheidslaan 24
Amsterdam
Panden deel uitmakend van huizenblokken aan de noordzijde van de Vrijheidslaan (1921-1922, door M. de Klerk) in hun cubistische vormen reeds..

Kaart & Routeplanner

Route naar Remise Lekstraat in Amsterdam

Foto's (5)