Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Locomotiefloods bij Station Roosendaal in Roosendaal

Gebouw

Stationsplein 1
4700AA Roosendaal
Noord Brabant

Bouwjaar: 1907
Architect: G.W. van Heukelom


Beschrijving van Locomotiefloods bij Station Roosendaal

Inleiding. Rechthoekige LOCOMOTIEVENLOODS met WERKPLAATS op L-vormige plattegrond uit 1907, naar ontwerp van ir. G.W. van Heukelom. In 1931 zijn enkele wijzigingen gerealiseerd zoals een uitbreiding van de kantoor- en personeelsruimte. De rookkappen werden in 1957 uit de spantenconstructie verwijderd wegens het opheffen van de stoomtractie. In 1979 werd de werkplaats gesloten waarna de loods tot in 1994 voor diverse andere doeleinden gebruikt werd. Omschrijving. Grote loods (60 x 35 meter, 16 meter hoog) op rechthoekige plattegrond met tegen de zuidgevel aangebouwde bedrijfsruimten (85 x 25 meter). Het gebouw bestaat uit een hal met op de spantbenen geplaatst en twee treden tellend getrapt dak met afschot. Het gebouw is geheel opgebouwd uit een stalen vakwerkconstructie, gevuld met baksteen in Waalformaat (op de begane grond) en glas. De westelijke gevel heeft zes houten openslaande poorten, in het verlengde van de sporen die tot in de loods lopen. De noordelijke gevel telt zeven traveeën en twaalf vensterassen en heeft op de begane grond rechthoekige ramen, erboven rondboogramen. Alle ramen met metalen kozijnen. De oostgevel heeft twee poorten en in de overige vier vakken rondboogramen. De topgevels bestaan uit grote raampartijen in metalen kozijnen die het gehele vakwerk opvullen. De rijtuigherstelwerkplaats aan de zuidzijde van de loods ter breedte van twee sporen is twee lagen hoog, uitgevoerd in vakwerk met baksteen onder plat dak. In de bakstenen muren zijn twaalf raamassen herkenbaar. Elke travee heeft hier beneden twee gekoppelde staande vensters boven een borstwering. Op de verdieping een gedeeld thermenvenster met ijzeren onderverdeling. Kapconstructie afgedekt met asfaltbekleding op houten ondergrond. Vier driehoekige glazen lichtkappen. De eenlaagse platgedekte aanbouw is tussen de herstelwerkplaats en de locomotievenloods gebouwd en heeft op de begane grond bakstenen gevels met houten ramen met in de bovenlichten een kleine roedenverdeling. Op de verdieping een stalen vakwerk met glaspartijen. Twee hoge schoorstenen zijn hier aangebouwd. Inwendig heeft de loods een overkapping op zeven dubbele stalen vakwerkkniespanten, steeds op 10 meter afstand van elkaar en verbonden door hoofdgordingen in vakwerkconstructie, op de helft van de lengte gekoppeld door secundaire spanten. De hoofdspanten van gegoten ijzer staan op een gemetselde fundering en zijn vanaf de vloer opgericht. De minder brede kapspanten (20 meter) zijn opgelegd op zware steunberen. Boven de inrijdeuren bevindt zich aan de binnenzijde een ijzeren galerij met balustrade. De vloer is belegd met betonnen stoeptegels en van een bakstenen rand voorzien, ter weerszijden van de spoorstaven. Tussen de spoorstaven is de vloer verdiept tot smeerput dan wel onderhoudsgoot. De rijtuigherstelwerkplaats telt acht zware en zes lichte vakwerkspanten. Aan de zijde van de locomotieven loods staan vijf triomfboogvormige portalen met hieronder ingebouwde ruimten als kantoren en opslagruimten. In de zuidwesthoek een betegelde sanitaire ruimte. In de lengte van de herstelwerkplaats een werkgoot. Waardering. De locomotievenloods annex rijtuigherstelwerkplaats is van algemeen belang. Het gebouw heeft cultuurhistorisch belang als uitdrukking van een sociaal-economische, technische en typologische ontwikkeling, met name vanwege de constructie met dubbele stalen hoofdspanten en scharnierende opleggingen. Daarnaast heeft het gebouw architectuurhistorische waarde wegens de plaats die het inneemt in het oeuvre van de architect. Het is een inmiddels zeldzaam voorbeeld van een ontwerp waarbij Van Heukelom een vakwerkconstructie in staal combineert met steen en glas en heeft derhalve ook industrieel-archeologische waarde. Het is het enige voorbeeld van een dergelijke rechthoekige loods in het werk van de architect. Het heeft ensemblewaarde als een belangrijk onderdeel van het gehele complex en is een zeldzaam voorbeeld van een locomotievenloods met een voor die tijd bijzondere constructie met een ruime overspanning van 35 meter en een bijzondere lichtheid gecombineerd met een optimaal gebruik van daglicht. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 526022
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Roosendaal   
Station Roosendaal.jpg
Afkorting Rsd
Opening 3 juli 1854
Perrons 2
Perronsporen 3
Lijn(en) Spoorlijn 12

Staatslijn F Roosendaal - Breda

Vervoerder(s) NS
NMBS
NS International
Reizigers 11.003 (2014)[1] per dag
Coördinaten 51° 32′ NB, 4° 28′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Roosendaal
Station Roosendaal
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer
Stationsgebouw rond 1900
Stationsgebouw rond 1910
Stationsgebouw anno 2007

Station Roosendaal werd geopend met de ingebruikname van de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe op 23 juni 1854. Op 3 mei 1855 werden de verbindingen naar Breda en naar Moerdijk geopend (in 1872 verlengd naar DordrechtRotterdam). Roosendaal behoorde buiten de steden in het westen en midden van Nederland tot de eerste plaatsen die een spoorverbinding kregen en was de eerste stad van Noord-Brabant met een station.

Geschiedenis

In 1863 kwam de verbinding met Bergen op Zoom tot stand, in 1868-1872 werd de Zeeuwse Lijn verlengd naar Vlissingen. Het eerste stationsgebouw van Roosendaal was verwant aan de nog bestaande stations van Oudenbosch en Zevenbergen. In 1866 en 1887 werd het met zijvleugels vergroot. In 1907 werd het gebouw vervangen door het huidige gebouw naar een ontwerp van Daniël Knuttel en George van Heukelom. Naast het stationsgebouw werden in 1907 een locomotievenloods, een seinhuis, een seinbrug en de douaneloods gebouwd. De locomotievenloods bestaat nog als beschermd monument[2]. In de Tweede Wereldoorlog raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd, waarna het in 1949 werd herbouwd onder leiding van Sybold van Ravesteyn. De architect handhaafde het ontwerp uit 1905 grotendeels, maar creëerde wel een nieuw, soberder uitgevoerd entreegebouw.

Vanaf het begin is het station van Roosendaal een belangrijk grensstation tussen Nederland en België. Sinds de opening van de lijnen naar Rotterdam en Vlissingen is Roosendaal een belangrijk spoorwegknooppunt in het zuidwesten van Nederland. Van hieruit rijden treinen in de richtingen Rotterdam – Amsterdam, Bergen op Zoom – Vlissingen, Antwerpen – Brussel en Breda – 's-HertogenboschArnhem.

Sinds de HSL-Zuid eind 2012 volledig in gebruik kwam heeft Roosendaal als grensstation aan belang ingeboet. Eens per uur vertrekt er een stoptrein naar Antwerpen-Centraal en voorlopig een Beneluxtrein. Deze treindiensten zijn een alternatief voor de hogesnelheidstreinen, zoals Thalys, die duurder zijn en reservering vereisen. Tevens blijft Roosendaal belangrijk als overstappunt voor het internationaal verkeer van België naar Zeeland/West-Brabant en vice versa.

OV-chipkaart

Dit station is afgesloten met OVC-poorten.

  • Om internationale reizigers die hier overstappen de gelegenheid te geven om in of uit te checken zijn er OVC palen op het middenperron aanwezig. Reizigers met doorgaande internationaal vervoersbewijzen hebben in Roosendaal geen in- of uitcheck verplichtingen. Sommige reizigers kiezen er echter op te knippen in een Nederlands deel (met OVC) en een internationaal vervoersbewijs vanaf/tot Roosendaal. De Belgische nationale vervoersbewijzen geldig tot Roosendaal hebben een barcode om de poorten te openen. Er staat een Belgische NMBS-verkoopautomaat[3] in het station zodat reizigers vervoersbewijzen naar alle stations in België kunnen kopen. (tot Antwerpen is er een goedkoper grenstarief.[4])

Verbindingen

Op het station stoppen in dienstregeling 2017 de volgende treinseries:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
2200 Intercity Amsterdam CentraalHaarlemLeiden CentraalDen Haag HSRotterdam CentraalDordrechtRoosendaalVlissingen
2500

L 22

L-trein (NMBS) RoosendaalAntwerpen-CentraalAntwerpen-BerchemAntwerpen-Zuid – [ Puurs ] / [ Lokeren ] In het weekend van Antwerpen-Zuid naar Lokeren.
3600 Intercity RoosendaalBredaTilburg's-HertogenboschNijmegenArnhem CentraalZutphenDeventerZwolle
5900 Sprinter DordrechtRoosendaal 's Avonds en in het weekend eenmaal per uur.
9200

IC 35

Intercity (NS International) Amsterdam CentraalSchiphol AirportDen Haag HSRotterdam CentraalRoosendaalAntwerpen-CentraalMechelenBrussel-CentraalBrussel-Zuid/Midi
1rightarrow blue.svg Zie voor de aansluitende buslijnen het artikel Openbaar vervoer in Roosendaal

Omgeving

Er is voor het spoorstation een busstation en fietsstallingen. De vroegere stationsrestauratie is vervangen door fastfoodketens zonder zitplaatsen, inclusief winkels van NS Stations Retailbedrijf. Er is aan de zuidkant van het emplacement een voetgangersbrug gebouwd die de stad Roosendaal rechtstreeks toegang geeft tot het Herstaco Stadion.[5]

Literatuur

  • Broos, Marius, Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1865-1996. Rosmalen: Uquilair, 2004. ISBN 90-7151-351-3

Monumenten in de buurt van Locomotiefloods bij Station Roosendaal in Roosendaal

Seinbrug bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. SEINBRUG uit het eerste kwart van de twintigste eeuw. Omschrijving. Seinbrug, bestaande uit een ligger met geklonken vakwerksp..

Douaneloods bij Station Roosendaal

Spoorstraat 7
Roosendaal
Inleiding. LOODS voor opslag en doorvoer van goederen. Gebouwd in 1907. Thans in gebruik bij Van Gend en Loos. Omschrijving. Rechthoeki..

Seinhuis bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Het SEINHUIS naar ontwerp van Van Heukelom maakte deel uit van een centrale bediening van wissels en seinen. Deze centrale seini..

Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Stationsgebouw naar ontwerp van G.W. Van Heukelom en D.E.C. Knuttel uit omstreeks 1905. Het rijk gedecoreerde gebouw draagt ken..

Klooster Mariadal

Vincentiusstraat 5
Roosendaal
Inleiding. KLOOSTER Mariadal, gebouwd voor de orde van de Franciscanessen Penitenten Recollectinnen naar ontwerp van J.Th.J Cuypers en F.B..

Kaart & Routeplanner

Route naar Locomotiefloods bij Station Roosendaal in Roosendaal

Foto's (1)