Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Seinbrug bij Station Roosendaal in Roosendaal

Gebouw

Stationsplein 1
4700AA Roosendaal
Noord Brabant

Bouwjaar: 1900-1925


Beschrijving van Seinbrug bij Station Roosendaal

Inleiding. SEINBRUG uit het eerste kwart van de twintigste eeuw. Omschrijving. Seinbrug, bestaande uit een ligger met geklonken vakwerkspant op staanders in vakwerk. Boven op de ligger een tweetal seinen. Bediening geschiedt door middel van trekdraden, vanuit handelinrichting in seinhuis B. Waardering. De seinbrug met trekdraden is van algemeen belang. Het object is van cultuurhistorisch en industrieel archeologisch belang als uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling. Het is een belangrijk onderdeel van het geheel. Het is zeldzaam als enig overgebleven seinbrug in situ in Nederland. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 526021
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Roosendaal   
Station Roosendaal; 2015.
Station Roosendaal; 2015.
Afkorting Rsd
Opening 3 juli 1854
Perrons 2
Perronsporen 3
Perrontoegang via poortjes
Lijn(en) Spoorlijn 12
Roosendaal - Breda
Roosendaal - Vlissingen
Stadsbus 1 t/m 4
Streekbus 103, 104, 111, 112, 312
Buurtbus 211, 220
Vervoerders
- Treinvervoerder NS
NMBS
- Busvervoerder Arriva
Reizigers 10679 (2016)[1] per dag
Coördinaten 51° 32′ NB, 4° 28′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Roosendaal
Station Roosendaal
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer
Stationsgebouw rond 1900
Station Roosendaal; circa 1905. Collectie van het Utrechts Archief.
Station Rosendaal; circa 1905. Collectie van het Utrechts Archief.
Stationsgebouw; 2007.

Station Roosendaal werd geopend met de ingebruikname van de spoorlijn Antwerpen – Lage Zwaluwe op 23 juni 1854. Op 3 mei 1855 werden de verbindingen naar Breda en naar Moerdijk geopend (in 1872 verlengd naar DordrechtRotterdam). Roosendaal behoorde buiten de steden in het westen en midden van Nederland tot de eerste plaatsen die een spoorverbinding kregen en was de eerste stad van Noord-Brabant met een station.

Geschiedenis

In 1863 kwam de verbinding met Bergen op Zoom tot stand, in 1868-1872 werd de Zeeuwse Lijn verlengd naar Vlissingen. Het eerste stationsgebouw van Roosendaal was verwant aan de nog bestaande stations van Oudenbosch en Zevenbergen. In 1866 en 1887 werd het met zijvleugels vergroot.

In 1907 werd het gebouw vervangen door het huidige gebouw naar een ontwerp van Daniël Knuttel en George van Heukelom. Naast het stationsgebouw werden in 1907 een locomotievenloods, een seinhuis, een seinbrug en de douaneloods gebouwd. De locomotievenloods bestaat nog als beschermd monument[2]. In de Tweede Wereldoorlog raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd, waarna het in 1949 werd herbouwd onder leiding van Sybold van Ravesteyn. De architect handhaafde het ontwerp uit 1905 grotendeels, maar creëerde wel een nieuw, soberder uitgevoerd entreegebouw.

Vanaf het begin is het station van Roosendaal een belangrijk grensstation tussen Nederland en België. Sinds de opening van de lijnen naar Rotterdam en Vlissingen is Roosendaal een belangrijk spoorwegknooppunt in het zuidwesten van Nederland. Van hieruit rijden treinen in de richtingen Rotterdam – Amsterdam, Bergen op Zoom – Vlissingen, Antwerpen – Brussel en Breda – 's-HertogenboschArnhem.

Sinds de HSL-Zuid eind 2012 volledig in gebruik kwam heeft Roosendaal als grensstation aan belang ingeboet. Eens per uur vertrekt er een stoptrein naar Antwerpen-Centraal en tot 9 april 2018 reed er een Beneluxtrein per uur. Voor reizigers uit Zeeland en west Brabant is de nieuwe route van de Beneluxtrein via Breda een omweg. In de meeste gevallen zijn mensen sneller met de stoptrein.

Deze treindiensten zijn een alternatief voor de hogesnelheidstreinen, zoals Thalys, die duurder zijn en reservering vereisen. Tevens blijft Roosendaal belangrijk als overstappunt voor het internationaal verkeer van België naar Zeeland/West-Brabant en vice versa.

OV-chipkaart

Dit station is afgesloten met OVC-poorten.

  • Om internationale reizigers die hier overstappen de gelegenheid te geven om in of uit te checken zijn er OVC palen op het middenperron aanwezig. Reizigers met doorgaande internationaal vervoersbewijzen hebben in Roosendaal geen in- of uitcheck verplichtingen. Sommige reizigers kiezen er echter op te knippen in een Nederlands deel (met OVC) en een internationaal vervoersbewijs vanaf/tot Roosendaal. De Belgische nationale vervoersbewijzen geldig tot Roosendaal hebben een barcode om de poorten te openen. Er staat een Belgische NMBS-verkoopautomaat[3] in het station zodat reizigers vervoersbewijzen naar alle stations in België kunnen kopen (tot Antwerpen is er een goedkoper grenstarief [4]).

Verbindingen

Op het station stoppen in dienstregeling 2018 de volgende treinseries:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
2200 Intercity Amsterdam CentraalAmsterdam SloterdijkHaarlemLeiden CentraalDen Haag HSDelftRotterdam CentraalDordrechtRoosendaalVlissingen Vormt tussen Amsterdam Centraal en Leiden Centraal een kwartierdienst met serie 2100. Vormt tussen Leiden Centraal en Dordrecht een kwartierdienst met serie 2400. In de spits vanaf/tot Roosendaal gecombineerd met serie 12200.
3600 Intercity RoosendaalBredaTilburg's-HertogenboschNijmegenArnhem CentraalZutphenDeventerZwolle
5900 Sprinter DordrechtRoosendaal 's Avonds en in het weekend eenmaal per uur.
12200 Intercity VlissingenRoosendaal Rijdt alleen in de spitsrichting (ochtendspits richting Roosendaal, avondspits richting Vlissingen). Gekoppeld in Roosendaal aan serie 2200 van/naar Amsterdam Centraal
S 32

450

S-trein (NMBS) PuursAntwerpen-ZuidAntwerpen-BerchemAntwerpen-CentraalRoosendaal Rijdt niet in het weekend.
S 32

2550

S-trein (NMBS) PuursAntwerpen-ZuidAntwerpen-BerchemAntwerpen-CentraalEssen – [ Roosendaal ] In het weekend tot Roosendaal. Stopt op weekdagen niet in Sint-Mariaburg, Kijkuit en Wildert
1rightarrow blue.svg Zie voor de aansluitende buslijnen het artikel Openbaar vervoer in Roosendaal

Omgeving

Er is voor het spoorstation een busstation en fietsstallingen. De vroegere stationsrestauratie is vervangen door fastfoodketens zonder zitplaatsen, inclusief winkels van NS Stations Retailbedrijf. Er is aan de zuidkant van het emplacement een voetgangersbrug gebouwd die de stad Roosendaal rechtstreeks toegang geeft tot het Herstaco Stadion.[5]

Literatuur

  • Broos, Marius, Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1865-1996. Rosmalen: Uquilair, 2004. ISBN 90-7151-351-3

Galerij


Monumenten in de buurt van Seinbrug bij Station Roosendaal in Roosendaal

Locomotiefloods bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Rechthoekige LOCOMOTIEVENLOODS met WERKPLAATS op L-vormige plattegrond uit 1907, naar ontwerp van ir. G.W. van Heukelom. In 1931..

Douaneloods bij Station Roosendaal

Spoorstraat 7
Roosendaal
Inleiding. LOODS voor opslag en doorvoer van goederen. Gebouwd in 1907. Thans in gebruik bij Van Gend en Loos. Omschrijving. Rechthoeki..

Seinhuis bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Het SEINHUIS naar ontwerp van Van Heukelom maakte deel uit van een centrale bediening van wissels en seinen. Deze centrale seini..

Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Stationsgebouw naar ontwerp van G.W. Van Heukelom en D.E.C. Knuttel uit omstreeks 1905. Het rijk gedecoreerde gebouw draagt ken..

Klooster Mariadal

Vincentiusstraat 5
Roosendaal
Inleiding. KLOOSTER Mariadal, gebouwd voor de orde van de Franciscanessen Penitenten Recollectinnen naar ontwerp van J.Th.J Cuypers en F.B..

Kaart & Routeplanner


Foto's (1)