Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Lepelbrug in DELFT

Weg En Waterwerk

Wateringseweg ongenummerd, lepelbrug.
2600AA DELFT (gemeente Delft)
Zuid Holland

Bouwjaar: 1928-1929


Beschrijving van Lepelbrug

Inleiding In 1928-1929 gebouwde stalen VERKEERSBRUG 'Lepelbrug' van het type ophaalbrug (Amsterdams type) ter vervanging van een houten voorganger gelegen op de plaats waar zich al sinds de zestiende eeuw een brug bevond, die bekend was als de Geuzenbrug. De Lepelbrug bevindt zich tussen het Kalverbos en het fabriekscomplex van Gist-Brocades over het restant van een vestinggracht - de Watertorengracht - bij een voormalig bastion, die nu een uitloper (Calvéhaven) is van de Delftsche Vliet en de Wateringseweg verbindt met de Nieuwe Plantage. De brug is gebouwd met financiële medewerking van de Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek, naar een ontwerp van de bouwkundig ir. L.W.G. de Roo de la Faille in samenwerking met ir. W. Gijzen. De stenen onderbouw is vervaardigd door de firma C.J. Kiebert uit Sassenheim. De stalen bovenbouw van de brug is geconstrueerd door de Nederlandsche Fabriek voor Werktuigen en Spoorwegmateriëel "Werkspoor" uit Amsterdam en de bewegingsinrichting is afkomstig van de Haarlemse Machinefabriek v/h Figee. De brug heeft een doorvaartbreedte van 12,5 meter en een doorvaarthoogte (gesloten) van 2,10 meter. Omschrijving De ophaalbrug ligt tussen met baksteen en graniet beklede landhoofden van gewapend beton, borstweringen en kademuren van metselwerk en granieten blokken. De blokken zijn vooral gebruikt als dekstenen en hoekblokken. Bij het bruggenhoofd aan Wateringsewegzijde is aan weerszijden van het brugdek een ommuurde zitmogelijkheid gecreëerd. Het bewegingsmechanisme bevindt zich grotendeels in een kelder in het oostelijke landhoofd. De bovenbouw van de brug is samengesteld uit geklonken stalen onderdelen. De vrijstaande, zich verjongende hameistijlen zijn volwandig. Ze zijn door middel van kwadranten met tandheugels verbonden met de val. De priemen van de balans met een brede broekbalk zijn evenals de dwarsverbindingen voorzien van vakwerk. De val bestaat uit twee hoge stalen, boven het brugdek uitstekende, aan de oosteinden afgeronde hoofdliggers, die met de hierop geplaatste buizenrailing als balie fungeren. Tussen de hoofdliggers zijn ijzeren dwarsliggers en diagonalen bevestigd, die zijn bedekt door een houten, in 1962 vernieuwd brugdek met een trottoir aan weerszijden. De priemen zijn door middel van ijzeren staven met de val verbonden. De geklinknagelde palen aan weerszijden van de brug en de ermee verbonden afsluitbomen zijn grotendeels in oorspronkelijke staat bewaard gebleven. Waardering De ophaalbrug (Lepelbrug) is van algemeen belang vanwege cultuurhistorische, de stedenbouwkundige en de architectuurhistorische waarde. De brug is van cultuurhistorisch belang als een bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling. De brug heeft stedenbouwkundige en ensemblewaarde vanwege de situering, vanwege het belang voor de historische infrastructuur en vanwege de samenhang met de omgeving. De brug heeft architectuurhistorische waarde als een goed voorbeeld van een belangrijke schakel in de ontwikkeling in de bruggenbouw. De brug is tevens belangrijk vanwege de herkenbaarheid en de gaafheid. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 525331
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Lepelbrug
Lepelbrug komende vanuit Rijswijk
Lepelbrug komende vanuit Rijswijk
Algemene gegevens
Locatie Delft
Overspant Delftsche Vliet
Monumentale status Rijksmonument
Monumentnummer 525331
Bouw
Ingebruikname 1929
Architectuur
Architect(en) L.W.G. de Roo de la Faille & W. Gijzen
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Lepelbrug in de Nederlandse stad Delft, provincie Zuid-Holland, is een brug uit 1929 over een zijtak van de Delftsche Vliet (richting de Calvé-fabriek). De brug is onderdeel van de verbindingsweg Delft - 't Haantje - Rijswijk.

De brug is een ontwerp van L.W.G. de Roo de la Faille en W. Gijzen en is een Rijksmonument.

In 2007 is het brugdek gerenoveerd vanwege het vele zware vrachtverkeer over deze brug ten behoeve van DSM en Calvé. De brug mag tot maximaal 45 ton klasse belast worden, en is daarom versmald tot 1 rijstrook.

Zie ook

Externe link


Monumenten in de buurt van Lepelbrug in DELFT

Dienstwoning voormalige Gemeentelijke Begraafplaats Haagpoort

Kalverbos 4
Delft
Inleiding In 1863, naar ontwerp van de stadsarchitect C.J. de Bruyn Kops gebouwde DIENSTWONING met de functies van baarhuis en wachtkamer v..

Restant van de in 1829 op het voormalige bastion bij de Haag(se)poort, het huidige Kalverbos, aangelegde gemeentelijke begraafplaats. Vier graven, waa ..

Kalverbos 4
Delft
Inleiding Het betreft het restant van de in 1829 op het voormalige bastion bij de Haag(se)poort, het huidige Kalverbos, aangelegde gemeente..

Gedenkteken in de vorm van een zitbank ter nagedachtenis aan professor Adrien Huet, hoogleraar aan de Technisch Hogeschool van Delft

Kalverbos 4
Delft
Inleiding In 1901 ontworpen en geplaatst GEDENKTEKEN in de vorm van een zitbank ter nagedachtenis aan professor Adrien Huet, hoogleraar aa..

Pompgebouw

Kalverbos 20
Delft
Inleiding POMPGEBOUW met REINWATERKELDER, onderdeel van het watertorencomplex in het Kalverbos en in 1918-1919 gebouwd bij de watertoren ui..

Watertoren

Kalverbos 22
Delft
Inleiding In 1895-1896 in opdracht van het gemeentelijke waterleidingbedrijf, de N.V. Delftsche Duinwaterleiding Maatschappij, gebouwde WAT..

Kaart & Routeplanner

Route naar Lepelbrug in DELFT

Foto's (1)