Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Remise Tollensstraat in Amsterdam

Gebouw

Tollensstraat 60
1053RW Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1901-1903
Architect: Dienst Publieke Werken


Beschrijving van Remise Tollensstraat

Omschrijving REMISEGEBOUW (1), onderdeel van het westelijk tramremise complex bestaande uit vijf sprongsgewijze in lengte toenemende tramstallingsruimten, elk voorzien van inrijbanen met rails, perrons ter weerszijden en kappen bestaande uit twee zadeldaken met kruispannen en met verhoogde lichtkappen in het midden. De kappen zijn voorzien van Polonceauspanten, met uitzondering van de eerste hal (aanzicht Bellamyplein), waar een zogenaamd Engels spant is geconstrueerd met vallende diagonalen. De lichtkappen zijn voorzien van draadglas. De architectonische vormgeving is aan de zijde van het Bellamyplein traditioneel bestaande uit bakstenen gevels met gesloten tuitgevels, grote houten panelen deuren die naar buiten openslaan en ter weerszijden ervan smalle verticale vensterassen. Het kantoorgebouw is gesitueerd aan de linkerzijde van de remisehallen, achter een lagere hal met aaneengeschakelde sheddaken. De hoofdgevel is naar het Bellamyplein gekeerd met een sterk vooruitspringend middenrisaliet, de halfronde hoek geaccentueerd door een verhoging en bekroond door kantelen. De 3x2-deling van de ramen zijn met hardstenen boven- en onderdorpels afgezet, de stijlen met rode bakstenen geaccentueerd. De traverseerhal. Dit oost-west georiënteerde bouwdeel vormt met de laatste remisehal (nr.5), de beëindiging van het complex aan de westzijde. Het grenst aan de tuinen en achtererven aan de Ten Katestraat. De traverseerhal vormt de ruimte waarin de wagons in de richting van de remisehallen konden worden verplaatst. Dit gebeurde door middel van rolwagens, die de wagons verplaatsten van de ene naar de andere remisehal of naar één van de werkplaatsen aan de zuidzijde van de traverseerhal. In de entreehal was daarnaast een draaischijf geplaatst zodat de rijrichting van de wagons kon worden veranderd. Net als bij de remisehallen bestaat de dakconstructie van de traverseerhal uit een zadeldak, belegd met kruispannen, en is voorzien van een verhoogde lichtkap. Het dak wordt ondersteund door polonceauspanten die op muurdammen rusten. De gevelwand aan de noordzijde van de traverseerhal bestaat uit een aaneenschakeling van dubbele paneeldeuren met roedenverdeling, die vergelijkbaar zijn met de deuren aan de zijde van het Bellamyplein. Ook deze konden worden weggedraaid voor de toegang van rollend materiaal. In het midden wordt de reeks deuren onderbroken door een trappartij die de toegang verschaft tot het kantoorgedeelte op het dak van de remise. Aan de zuidzijde zijn vier werkplaatsen gelegen die ook voor wagons bereikbaar moesten zijn. Vandaar dat deze wand, naast een aantal getoogde vensters met een 2x2 indeling, tevens voorzien is van twee dubbele inrijdeuren. Deze worden afgewisseld door kleinere entreedeuren waarvan er verschillende dichtgemetseld zijn. Een houten trap met overloop maakt de kleine kantoorruimte in de kop van de hal alsmede de controlegang van de kantoorruimten op de remisehallen bereikbaar. Waardering De remisehallen met kantoorgebouw en traverseerhal zijn van algemeen belang vanwege architectuurhistorisch en typologisch waarde. Tevens van waarde vanwege hun historisch-functionele relatie tot de overige onderdelen van het complex. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 524819
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Remise Tollensstraat
Hoofdingang Remise Tollensstraat
Hoofdingang Remise Tollensstraat
Locatie Amsterdam
Coördinaten 52° 22′ NB, 4° 52′ OL
Oorspr. functie Tramremise
Huidig gebruik Uitgaanscentrum
Opening 1902
Sluiting 2005
Verbouwing 2013
Monumentstatus Rijksmonument
Monumentnummer 524819
Architect Dienst der Publieke Werken
Detailkaart
Remise Tollensstraat
Remise Tollensstraat
Portaal  Portaalicoon   Civiele techniek en bouwkunde

De Remise Tollensstraat, oorspronkelijk genaamd Westelijke Tramremise, was een remise van de Gemeentetram Amsterdam (sinds 1943 GVB). De remise, die vanaf 1902 in gebruik werd genomen tijdens de grote elektrificatie van de Amsterdamse tramlijnen, was gelegen in de Kinkerbuurt, tussen de Kinkerstraat en het Bellamyplein. Alhoewel de hoofdingang aan de Tollensstraat gelegen was gingen de trams (voornamelijk) aan het Bellamyplein de remise in en uit.

Bij de ingebruikname was het de grootste tramremise van Amsterdam en heeft onderdak geboden aan de lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 en 22.[1]

Naast stalling van elektrische tramwagens was het complex ook in gebruik als Centrale Werkplaats. Het was in tegenstelling tot de huidige remises geen eenrichtingremise en de latere eenrichtingtrams moesten dan ook achteruit de remise in of uit rijden. Vanaf 1925 vond ook het onderhoud aan de Amsterdamse bussen hier plaats. Toen in 1932 de uitbreiding van de Remise Havenstraat in gebruik kwam, bleef de Remise Tollensstraat alleen nog in gebruik als werkplaats. In 1957 ging het onderhoud aan de bussen naar de nieuwe Garage West en werkplaats aan de Jan Tooropstraat. De tramwerkplaats bleef hier gevestigd tot 1996, toen het GVB de nieuwe Hoofdwerkplaats Diemen-Zuid in gebruik nam. Van 1996 tot 2005 vonden de museumtrams van het Amsterdams Openbaar Vervoer Museum (AOM) hier onderdak, alsmede diverse kleine creatieve bedrijven.[2][3]

De Hallen

In 2005 werd het complex ontruimd in opdracht van het toenmalig stadsdeel Oud-West, dat haast wilde maken met de verwezenlijking van plannen om het te verbouwen tot een cultureel centrum De Hallen voor Amsterdam-West, inclusief theater, bibliotheek, etc. Sindsdien stond het complex zeven jaar leeg totdat begin 2013 de verbouwing begon tot De Hallen, die in 2014 werd voltooid.

Trivia

De Tollensbrug over de Weespertrekvaart in Diemen nabij de nieuwe Hoofdwerkplaats is vernoemd naar de remise. De Tollensstraat zelf is vernoemd naar de dichter Hendrik Tollens.

Externe link


Monumenten in de buurt van Remise Tollensstraat in Amsterdam

Remise Tollensstraat

Tollensstraat 60
Amsterdam
Omschrijving TWEE WERKPLAATSEN uit 1903 (3) onderdeel van het westelijk tramremise complex, gelegen achter het hek in de Tollensstraat, zoa..

Remise Tollensstraat

Tollensstraat 60
Amsterdam
Omschrijving Voormalige MAGAZIJN (4) uit 1901-1902, onderdeel van het westelijk tramremisecomplex, gelegen tegenover de centrale werkplaats..

Dienstwoning

Tollensstraat 62
Amsterdam
Omschrijving De DIENSTWONING (6) uit 1901 - 1903, onderdeel van het westelijk tramremise- complex, is gelegen in de gevelwand van de gebouw..

Dienstwoning

Tollensstraat 61
Amsterdam
Omschrijving De DIENSTWONING (5) uit 1908, onderdeel van het complex westelijke tramremise, is gelegen op het binnenterrein aan de Tollenss..

Ommuring

Bellamyplein ongd
Amsterdam
Omschrijving De OMMURING (8) van het westelijk tramremise complex bevindt zich grotendeels aan het Bellamyplein; een geringer deel bevindt..

Kaart & Routeplanner

Route naar Remise Tollensstraat in Amsterdam

Foto's (24)

Alle 24 foto's weergeven