Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Geldermalsen: perronoverkapping in Geldermalsen

Gebouw

Genteldijk 5
4191LD Geldermalsen
Gelderland

Bouwjaar: 1886 (gebouwd) 1888 (verlengd)

(1 recensie)

Beschrijving van Station Geldermalsen: perronoverkapping

PERRONOVERKAPPING (C), met een licht gebogen kapvorm onderbroken in het midden door het hoofdgebouw. De perronoverkapping is van het standaardtype voor een station van de tweede klasse van de Staatsspoorwegen en is tegenwoordig geheel met golfplaten belegd. Deze golfplaten rusten op ijzeren profielbalken die evenwijdig aan de sporen lopen. Dwars op de sporen wordt de overkapping gedragen door drieëntwintig driedelige Polonçeauspanten waarvan steeds het middelste het grootste is. Elk van de spanten wordt gedragen door een viertal gietijzeren kolommen, voorzien van een gedeeltelijk gecanneleerde schacht. In totaal zijn er dus tweeën negentig kolommen die de spanten ondersteunen. Aan weerszijden van de bebouwde gedeelten van het perron bevinden zich in totaal tweemaal twaalf kolommen waarvan de ijzeren liggers aan de bebouwde zijde rusten op bewerkte kunststenen voluutvormige consoles, die zich ter hoogte van de segmentbogen in het muurwerk bevinden. Totaal zijn er honderdzestien gietijzeren kolommen. Hiervan zijn er vier ten behoeve van de in 1888 gebouwde luchtbrug verwijderd. De kolommen zijn voorzien van de naam van de fabriek en van een datering ("LJ ENTOV & Co., 's Hage 1885" = de bekende ijzergieterij van L.J. Enthoven). In 1888 werd de perronoverkapping verlengd. Waardering PERRON-OVERKAPPING (C), gebouwd in 1886. - Van architectuurhistorisch belang als goed voorbeeld van een perron-overkapping uit de tweede helft van de 19de eeuw. - Van stedenbouwkundig belang vanwege de ligging van het station met perron-overkapping tussen twee belangrijke sporen. De perron-overkapping vormt een relatie met de overige onderdelen. - Van cultuurhistorisch belang. Als voorbeeld van een weinig voorkomend type eilandstation met perron-overkapping geeft het een typologische ontwikkeling aan van de stationsbouw eind 19de eeuw in Nederland. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 523725
Laatste wijziging: 2014-07-31 19:39:59.0

Recensies en ervaringen (1)

Station Geldermalsen: perronoverkapping
1
Recensie door: ()
Bij de renovatie van station Geldermalsen is de perronoverkapping aan beide zijden voor het overgrote deel gecoupeerd zodat nog van de eens zo indrukwekkende weidsheid nog slechts zielig stompjes resten. Schande dat een rijksmonument dat kan overkomen. Dit hadden ze moeten doen met de renovatie van het Rijksmuseum, allebei de eindgewbouwen slopen. Dat had een hoop geld vrijgemaakt voor andere projecten. Nogmaals schande!
Toevoegen

Monumenten in de buurt van Station Geldermalsen: perronoverkapping in Geldermalsen

Station Geldermalsen: hoofdgebouw

Genteldijk 5
Geldermalsen
Het HOOFDGEBOUW (A) is uitgelegd op een rechthoekige plattegrond en beslaat een aanzienlijk deel van het langgerekte perron. Het hoofdgebouw..

Station Geldermalsen: bijgebouw

Genteldijk 5
Geldermalsen
Eenlaags BIJGEBOUW (B). Noordelijk op het perron gelegen, bevindt zich onder de overkapping een rechthoekig bouwvolume dat evenals het hoo..

De Watermolen

Watermolenweg 8
Geldermalsen
Poldermolen van de Laageindsche Hoevepolder, 1772. Achtkante houten molen op gemetselde voet.

Lingebeek

Koppelsedijk 2
Geldermalsen
Inleiding VILLA (Lingebeek), gebouwd in 1929 door architect A.H. Wegerif (1888-1963). Het is ontworpen voor ingenieur W.G. Lingbeek van de ..

Nederlands Hervormde Kerk

Kerkstraat 6
Tricht (Gemeente Geldermalsen)
HERV. KERK. Grote, laat-gotische dorpskerk met driebeukig, pseudobasilicaal schip op bakstenen zuilen, waarschijnlijk tweede helft 15e eeuw..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Geldermalsen: perronoverkapping in Geldermalsen