Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Geldermalsen: hoofdgebouw in Geldermalsen

Gebouw

Genteldijk 5
4191LD Geldermalsen
Gelderland

Bouwjaar: 1886


Beschrijving van Station Geldermalsen: hoofdgebouw

Het HOOFDGEBOUW (A) is uitgelegd op een rechthoekige plattegrond en beslaat een aanzienlijk deel van het langgerekte perron. Het hoofdgebouw is voorzien van een samengesteld schilddak, belegd met betonpannen en voorzien van omlopende houten bakgoten. Het dakvlak wordt onderbroken door een hoger opgetrokken drie vensterassen tellend bouwdeel met autonoom schilddak en een twee vensterassen brede dwarsarm met tussen de eindgevels een zadeldak met iets hoger gelegen nok. Het merendeel van het gebouw is anderhalve bouwlaag hoog met een zolder, waarbij ter plaatse van de verdiepingsvloer de perronoverkapping hier als lessenaarsdak uitgevoerd, het gehele pand insluit. De meeste vensteropeningen in de gevels zijn aan de bovenzijde door een segmentboog beëindigd, waarbij de boogvullingen op sommige plaatsen nog met het oorspronkelijke siermetsel- of tegelwerk zijn gevuld. Dit siermetselwerk, dat vooral nog in de geveltoppen voorkomt is in elk boogveld verschillend. De segmentbogen zijn in afwijkende steenkleuren gemetseld en voorzien van in kunststeen uitgevoerde geboorte- en sluitstenen uitgerust met diamantkoppen. Tussen de twee omlopende sierbanden die op de begane grond voorkomen ter hoogte van de segmentbogen, bevindt zich siermetselwerk dat met behulp van gesmoorde bakstenen is uitgevoerd. Ook in sommige blindnissen is siermetselwerk met gesmoorde bakstenen aanwezig. De meeste raam- en deuromlijstingen hebben afgeschuinde zijden met afwisselend gele en gesmoorde profielstenen. De gevels worden beëindigd met een uit vlechtwerk bestaand baksteenfries dat op regelmatige afstanden wordt onderbroken door kunststenen consoles die de goten dragen. Alleen de gevels in het eerder genoemde hogere bouwvolume worden afgesloten met een rondboogfries dat de goten draagt. Het gebouw is voorzien van een omlopende stenen plint en op de hoeken bevinden zich schampstenen. De VOOR- en ACHTERGEVEL zijn nagenoeg aan elkaar identiek. De aanwezigheid van een plateau met ijzeren balustrade, rustend op de overkapping ter plaatse van de dwarsarm en hogere bouwvolume, vormt het grootste verschil. Met uitsluitsel van de twee en tweeëneenhalve bouwlagen tellende bouwvolumen corresponderen telkens drie vensterassen van de voorgevel met een dakkapel. Elk van die dakkapellen is voorzien van een houten pilasteromlijsting en houten wangen en is met een spits leiendakje met een ijzeren bekroning uitgerust. De vensters op de begane grond hebben veelal nieuwe invullingen. De verdieping heeft twee-ruits ramen in de vorm van een liggende rechthoek in een getoogd venster. In het autonome met de nokas evenwijdig aan het spoor liggende hoge schilddak met aan de voor- en achterzijde een Vlaamse gevel, bevinden zich twee schoorstenen op het linkerschild, één op het voorschild, één op het rechterschild en een lage op de nok. De hogere schoorstenen zijn voorzien van omringende banden en ijzeren sierankers. Alleen aan de voorzijde komt links van de dwarsarm een hoge schoorsteen voor en in het rechterschild van het samengestelde dak. De voor- en achterzijde van het hogere bouwdeel heeft een symmetrische, drie vensterassen brede, indeling en wordt benadrukt door een middenrisaliet dat op goothoogte overgaat in een topgevel met een door een decoratief ijzeren element bekroond opzetstuk. Het driehoekige deel van de topgevel wordt begrensd door een opliggend klimmend fries. Een gedeelte van het risaliet onder de topgevel wordt begrensd door in diverse steenkleuren uitgevoerde pilasters op bewerkte consoles waarop de bouwdatum is aangegeven. De middelste gevelopening begane gronds was oorspronkelijk van een brede invullling voorzien. De eerste bouwlaag heeft drie rechthoekige kozijnen met een afsluitende segmentboog aan de bovenzijde. Twee van de ramen hebben een verticale middenstijl met aan weerszijden een tweeruits schuifraam. Het linkerraam is als stolpraam met een tweeruits bovenlicht uitgevoerd. Boven elk van deze ramen bevinden zich twee gekoppelde rechthoekige raampjes met een ijzeren raamhekje en een rondboogvormige afsluiting met siermetselwerk in het boogveld. Boven de middelste raampjes bevindt zich tussen de rondbogen nog een cirkelvormig veld met een vulling van siermetselwerk. Links en rechts hiervan bevindt zich een groot sieranker. De geveltop is van het risaliet gescheiden door een geprofileerde horizontale lijst. In het driehoekig gevelvlak daarboven bevindt zich siermetselwerk in gesmoorde steen en een blindnis met siermetselwerk en een halfcirkelvormige afsluiting. Voor wat betreft de achterzijde zijn ook hier alle ramen vernieuwd, terwijl ook op de verdieping enkele ramen gewijzigd zijn. In de dwarsarm komen op de verdieping (vernieuwde) stolpramen onder tweeruits bovenlichten voor. Het boogveld van het rondboogvormige venster heeft een moderne invulling. De geveltop van de dwarsarm kenmerkt zich door een klimmend fries, een horizontale tandlijst en een opzetstuk met ijzeren bekroning. Deze is bovendien voorzien van een middenpilaster met een ondersteunende console waarop een leeuwekop is afgebeeld. De LINKER ZIJGEVEL heeft op de begane grond een moderne invulling en dient tegenwoordig als hoofdingang tot het loketgedeelte. De verdieping heeft drie twee-ruits ramen in de vorm van een liggende rechthoek. De RECHTER ZIJGEVEL heeft op perronniveau drie getoogde blindnissen. Het metselwerk van de nissen is met gesmoorde baksteenmotieven gedecoreerd. De verdieping heeft drie ramen als genoemd bij de overige gevels. Het INTERIEUR van het gebouw is gerenoveerd. Waardering STATIONSGEBOUW (A), gebouwd in 1886. - Van architectuurhistorisch belang als goed en gaaf voorbeeld van een stationsgebouw uit de tweede helft van de 19de eeuw uitgevoerd in overwegend neo-renaissance stijl. Het gebouw bezit esthetische kwaliteiten als goede verhoudingen en fraaie detailleringen. - Van stedenbouwkundig belang vanwege zijn ligging tussen twee belangrijke sporen, op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht en Tiel - Gorinchem. Het gebouw vormt een relatie met de overige onderdelen. - Van cultuurhistorisch belang. Als voorbeeld van een weinig voorkomend type eilandstation geeft het een typologische ontwikkeling aan van de stationsbouw in Nederland eind 19de eeuw. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 523723
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Geldermalsen   
Station Geldermalsen westzijde, januari 2013.jpg
Afkorting Gdm
Opening 1868
Perrons 1 eilandperron
Perronsporen 2
Lijn(en) Staatslijn H,
Betuwelijn; (MerwedeLingelijn)
Vervoerder(s) NS
Arriva
Reizigers 5.949 (2014)[1] per dag
Coördinaten 51° 53′ NB, 5° 16′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Geldermalsen
Station Geldermalsen
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Station Geldermalsen is een Nederlands spoorwegstation aan de spoorlijn Utrecht - 's-Hertogenbosch en de Betuwelijn. Om een eenvoudige overstap tussen deze spoorlijnen mogelijk te maken is het station gebouwd als eilandstation (het gebouw staat op een eilandperron). Doordat het stationsgebouw in het midden van het spooremplacement staat, is het alleen te bereiken via een voetgangersbrug. Tot februari 2011 was ook een voetgangerstunnel aanwezig. Het eerste station in Geldermalsen werd geopend op 1 november 1868, het huidige gebouw stamt uit 1886. Het huidige stationsgebouw is ontworpen door Marinus Antoine van Wadenoyen.

Vanuit Geldermalsen vertrekken de volgende treinseries:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
6000 Sprinter Utrecht CentraalGeldermalsenTiel In Utrecht Centraal gekoppeld aan serie 6100 naar Woerden.
6900 Sprinter Utrecht CentraalGeldermalsen's-Hertogenbosch In Utrecht Centraal gekoppeld aan serie 7800 naar Den Haag Centraal.
36700 Stoptrein (Arriva) DordrechtGorinchemGeldermalsen

Nieuwe voetgangersbrug

In februari 2011 werd op station Geldermalsen een nieuwe voetgangersbrug in gebruik genomen. Deze traverse verving de tunnel aan de oostzijde, die als sociaal onveilig getypeerd werd, en de oude, smalle brug aan de westzijde.[2] De nieuwe brug, die zes miljoen euro kostte, is voorzien van liften zodat het station ook toegankelijk is voor mindervaliden. De eerder aanwezige voetgangerstunnel aan de oostzijde werd buiten gebruik gesteld en is niet meer toegankelijk. Deze voetgangersbrug wordt na 2019 vervangen door een voetgangerstunnel.

Toekomst

Staatssecretaris Sharon Dijksma en de gemeente Geldermalsen hebben op 17 februari 2016 hun handtekening gezet onder de aanpassingen die nodig zijn voor Programma Hoogfreqent Spoorvervoer (PHS) in Geldermalsen. De belangrijkste aanpassing is de aanleg van een apart spoor met twee extra perrons voor de treinen van de MerwedeLingelijn. [3]

Externe link


Monumenten in de buurt van Station Geldermalsen: hoofdgebouw in Geldermalsen

Station Geldermalsen: bijgebouw

Genteldijk 5
Geldermalsen
Eenlaags BIJGEBOUW (B). Noordelijk op het perron gelegen, bevindt zich onder de overkapping een rechthoekig bouwvolume dat evenals het hoo..

Station Geldermalsen: perronoverkapping

Genteldijk 5
Geldermalsen
PERRONOVERKAPPING (C), met een licht gebogen kapvorm onderbroken in het midden door het hoofdgebouw. De perronoverkapping is van het standaa..

De Watermolen

Watermolenweg 8
Geldermalsen
Poldermolen van de Laageindsche Hoevepolder, 1772. Achtkante houten molen op gemetselde voet.

Lingebeek

Koppelsedijk 2
Geldermalsen
Inleiding VILLA (Lingebeek), gebouwd in 1929 door architect A.H. Wegerif (1888-1963). Het is ontworpen voor ingenieur W.G. Lingbeek van de ..

Nederlands Hervormde Kerk

Kerkstraat 6
Tricht (Gemeente Geldermalsen)
HERV. KERK. Grote, laat-gotische dorpskerk met driebeukig, pseudobasilicaal schip op bakstenen zuilen, waarschijnlijk tweede helft 15e eeuw..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Geldermalsen: hoofdgebouw in Geldermalsen

Foto's (1)