Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Edithbrug, spoorbrug in Niftrik

Weg En Waterwerk

Maasbandijk 66
6606KE Niftrik (gemeente Wijchen)
Gelderland

Bouwjaar: 1937-1939, reparatie 1948
Architect: J. Langer


Beschrijving van Edithbrug, spoorbrug

Inleiding SPOORBRUG over de Maas, voor zover gelegen op het grondgebied van de gemeente Wijchen. De brug is gebouwd in de spoorlijn tussen Nijmegen en Tilburg, waarvoor in 1871 door de Staat aan Alexander Brodgen (Engels parlementariër) concessie werd verleend. De brug, gelegen tussen het Gelderse Niftrik en Ravenstein in Noord-Brabant, is naar de dochter van Brodgen, de Edithbrug genoemd en was lokaal bekend als de Whiskeybrug. In 1937 werd de enkelsporige vakwerkbrug (ontworpen door een Engels architect) vervangen door de huidige stalen staafboogbrug. Het concept van de staafboogbrug is afkomstig van de Oostenrijkse ingenieur J. Langer. Ten gunste van de scheepvaart en de ijsdoorgang is het aantal oude pijlers uit 1872-1874 bij de bouw van de nieuwe brug in 1937-1939 met één exemplaar teruggebracht. In de Tweede Wereldoorlog werd de brug tweemaal vernield. In 1940 werden aan de Brabantse zijde twee staafboogbruggen getroffen en ook weer hersteld. In 1944 werden de twee middelste bruggen en pijler vernield. De reparatie hiervan vond omstreeks 1948 plaats. Aan de westelijke, stroomafwaartse zijde is een smalle loopbrug aangehangen. Omschrijving De onderbouw van de huidige SPOORBRUG bestaat uit twee landhoofden en vier pijlers in baksteen met gebosseerde hardstenen hoekblokken uit 1872-1874 en een vijfde pijler in de rivier uit 1937, alle met een breedte die geschikt is voor dubbelspoor en voorzien van betonnen dekplaten. Van belang is het zandstenen reliëfportret in geprofileerde hardstenen omlijsting op de zuidelijke rivierpijler (zijde van Noord-Brabant). De inscriptie luidt: "De eerste steen gelegd door Anne Edith Brogden 31sten augustus 1872". Het portret stelt Edith voor. Bij de bouw van de nieuwe brug zijn de landhoofden met baksteen en beton versterkt. De bovenbouw bestaat uit een verstijfde staafboogbrug van vier delen. Elk deel is 62 meter lang en 11.8 meter hoog. De totale lengte van de brug inclusief het Gelderse gedeelte zonder bogen is 400 meter. Het op de bogen aansluitende deel betreft een vollewandliggersbrug met twee openingen van elk ca. 42 meter. De hoofdliggers worden door dwarsliggers verbonden. Het materiaal is geklonken en bestaat soms uit gelast profielijzer en plaatijzer. Onder de bovenbouw hangen verrijdbare schildersbruggen. Ook de enkelsporige dijk, die in Noord-Brabant vanaf de Maasdijk door de uiterwaard naar de brug leidt, behoort tot het kunstwerk. Waardering SPOORBRUG over de Maas. - Van architectuurhistorische waarde als typologisch goed voorbeeld van het in Nederland na ca. 1930 veelvuldig toegepaste type verstijfde staafboogbrug, met name ter vervanging van spoorbruggen over de Maas en de IJssel. De brug is van belang wegens de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van het ontwerp. Het object is als zodanig van betekenis voor de bouwtechniek: een staafboogbrug maakt grote overspanningen mogelijk, is makkelijk te monteren en heeft een fraai silhouet. - Van stedenbouwkundige waarde als essentieel onderdeel van de infrastructuur voor treinen, in casu de lijn Nijmegen - 's-Hertogenbosch. De brug is vanwege het fraaie silhouet van bijzondere betekenis voor het aanzien van de rivier en de uiterwaarden ter plaatse. - Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een technische en geografisch-landschappelijke ontwikkeling, in casu de ontsluiting van het land door de aanleg van spoorwegen in de 19de eeuw (met Engels kapitaal) en de technische vervolmaking van de rivieroverspanningen in de 20ste eeuw. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 523606
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Edithbrug
De Edithbrug
De Edithbrug
Algemene gegevens
Locatie Ravenstein
Coördinaten 51° 48′ NB, 5° 39′ OL
Overspant Maas
Lengte totaal 400 m
Breedte 5,5 m
Hoogte 11,80 m
Doorvaarthoogte 8,87 m
Doorvaartbreedte 60 m
Aantal sporen 1
Langste overspanning 62 m
Beheerder ProRail
Monumentale status rijksmonument
Monumentnummer 518220
Bouw
Bouwperiode 1939 - 1945
Opening 1948
Gebruik
Huidig gebruik treinverkeer
Spoorlijn Spoorlijn Tilburg - Nijmegen
Architectuur
Type Verstijfde Staafboogbrug
Architect(en) Alexander Brodgen (eerste brug)
Materiaal ijzer
Edithbrug
Edithbrug
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Edithbrug is een spoorbrug over de Maas tussen Ravenstein en Niftrik in de spoorlijn tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen. Hij is vernoemd naar de dochter van de Engelse ingenieur die hem ontworpen heeft. De enkelsporige brug uit 1872 bestaat uit vier boogbruggen achter elkaar, en is gebouwd op pijlers die breed genoeg zijn om een tweede brug parallel aan de bestaande te dragen. Hoewel de rest van de spoorlijn dubbelsporig is uitgevoerd, is de brug altijd enkelsporig gebleven.

Tweede Wereldoorlog

Deze brug is op 10 mei 1940 om 5:15 opgeblazen waarbij de twee meest westelijke overspanningen werden vernield. Op 11 september 1940 was deze weer hersteld. De Duitsers hebben bij hun terugtocht op 17 september 1944 de middelste pijler opgeblazen waarbij de beide middelste overspanningen in de rivier stortten. Wederom was de brug ernstig maar niet onherstelbaar beschadigd. De Britten hebben toen versneld met behulp van twee tijdelijke houten hulppijlers de brug weer hersteld. Op 4 februari 1945 konden treinen de brug weer berijden. In 1948 werd de brug definitief hersteld. Van 1868 tot 1945 lag over de Linge bij Geldermalsen eenzelfde exemplaar van deze spoorbrug. Deze spoorbrug is echter in de Tweede Wereldoorlog opgeblazen. De brug werd vervangen voor een kortere variant die voortkwam uit brugdelen uit de Miljoenenlijn.

Volgende brug stroomafwaarts:
Maasbrug bij Empel
Bruggen over de Maas in Nederland Volgende brug stroomopwaarts:
Maasbrug bij Ravenstein

Monumenten in de buurt van Edithbrug, spoorbrug in Niftrik

Spoorbrug

Maasdijk
Ravenstein (Gemeente Oss)
Inleiding SPOORWEGBRUG over de Maas, gebouwd in de spoorlijn tussen Tilburg en Nijmegen, waarvoor in 1871 door de staat aan Alexander Brodg..

Groot huis met gebosseerd gepleisterde gevel, segmentvormig overtoogde vensters, schilddak

Kolonel Wilsstraat 1
Ravenstein (Gemeente Oss)
Groot huis met gebosseerd gepleisterde gevel, segmentvormig overtoogde vensters, schilddak; blauwe stoep met smeedijzeren hek met bladeren e..

Huis met gebosseerd grijsgepleisterde lijstgevel, hoog schilddak, schuiframen

Kolonel Wilsstraat 11
Ravenstein (Gemeente Oss)
Huis met gebosseerd grijsgepleisterde lijstgevel, hoog schilddak, schuiframen. Stoep van gele steentjes. Oude kapconstructie.

Eenvoudig huis met gebosseerd geelgepleisterde lijstgevel, schilddak, ankers

Kolonel Wilsstraat 5
Ravenstein (Gemeente Oss)
Eenvoudig huis met gebosseerd geelgepleisterde lijstgevel, schilddak, ankers.

Pand met verdieping onder schilddak gedekt met pannen

Maasdijk 40
Ravenstein (Gemeente Oss)
Pand met verdieping onder schilddak gedekt met pannen. In de voorgevel 4- en 6-ruitsschuifvensters; deur met bovenlicht, staafankers. In ach..

Kaart & Routeplanner

Route naar Edithbrug, spoorbrug in Niftrik

Foto's (1)