Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Scheemda in Scheemda

Gebouw

Stationsstraat 85
9679EC Scheemda (gemeente Oldambt)
Groningen

Bouwjaar: 1868 1916 (verb.) 1925 (verb.) 1991 (renov.)
Architect: K.H. van Brederode Kouwen (1991) Brederode 1868 K.H. van Brederode Kouwen (1991)


Beschrijving van Station Scheemda

Inleiding STATIONSGEBOUW, met ingebouwd kantoor en dienstwoning, gebouwd in 1868 naar een ontwerp van K.H. Brederode in een Eclectische stijl. Het gebouw is gelegen aan de lijn Groningen - Winschoten, die in opdracht van de Staat werd aangelegd en in 1869 werd geopend. In 1925 werd aan de achterzijde een plat volume aangebouwd ten behoeven van een beter uitzicht van de stationschef. Dit volume verving een aanbouw uit 1916. In 1991 is het pand gerenoveerd door architect Kouwen. De roedenverdeling van de vensters is in de loop der tijd verdwenen. Aan de voorzijde van het stationsgebouw ligt een fraaie groenstrook met beklinkerde halfronde oprijlaan met aan weerszijden beuken. Omschrijving Het twee verdiepingen hoge, deels onderkelderde STATIONSGEBOUW op nagenoeg rechthoekige plattegrond is opgetrokken in roodbruine baksteen, noordwestgevel en deels achtergevel gepleisterd, op een donker gepleisterd naar voren springend trasraam en wordt gedekt door een samengesteld overkragend zadeldak waarop zwarte geglazuurde kruispannen; twee gemetselde nokschoorstenen; overkragende houten goot; vernieuwde strakke houten windveren (oorspronkelijk gedecoreerd). De gevels worden geleed door pilasters en getoogde T-vensters (roedenverdeling verdwenen) onder een geelbakstenen segmentboog. De entree bevindt zich centraal in de topgevel van de voorgevel (noordoostgevel) en bestaat uit twee houten paneeldeuren waarin glas met zij- en bovenlichten onder een niet-originele segmentboog. Boven de entree een samengesteld driedelig venster met halfronde bovenlichten en een gepleisterde omlijsting. In de top een rond venster met rondom een geelbakstenen rollaag. Aan weerszijden van de topgevel twee getoogde T-vensters. In de topgevel aan de zuidoostzijde twee getoogde T-vensters waarboven een getoogd tweedelig venster (oorspronkelijk rond venster). Centraal in de topgevel van de achtergevel (zuidwestzijde) dubbele houten paneeldeuren waarin glas met getoogd bovenlicht onder een geelbakstenen segmentboog, waarnaast een klein vierkant venster onder strek. Op de eerste verdieping (gepleisterd) drie staande vensters met halfrond bovenlicht en in de top een rond venster. Aan de linkerzijde van de topgevel dubbele houten paneeldeuren waarin glas met getoogd bovenlicht onder een geelbakstenen segmentboog waarboven een getoogd T-venster. Aan de rechterzijde van de topgevel een jongere rechthoekige aanbouw (jaren dertig) opgetrokken in bruine baksteen op een gepleisterd trasraam onder plat dak; aan de voorzijde vier H-vensters met centraal een niet-originele deur; aan zowel de linker- als rechterzijde twee H-vensters. Links van de aanbouw een klein liggend venster. Op de eerste verdieping een getoogd T-venster. Aan de voorzijde van de achtergevel bevindt zich een houten overkapping, die rust op ijzeren consoles met florale motieven en is opgehangen aan ijzeren kabels. In de topgevel van de noordwestgevel niet-originele deuren (oorspronkelijk vensters) waarboven een getoogd T-venster en in de top een getoogd tweedelig venster (oorspronkelijk rond venster). In het INTERIEUR zijn ondermeer van belang: in de dienstwoning de houten paneeldeuren, de houten trap met leuning van hout en ijzer, de houten schouw, in de kelder de plavuizen, de halfronde houten kapconstructie en de beschoten kap. Waardering Stationsgebouw van algemeen belang vanwege architectuur- en cultuurhistorische waarde: - als voorbeeld van een stationsgebouw uit 1868 in de provincie Groningen - vanwege de monumentale vormgeving en opvallende detaillering - vanwege de vrij hoge mate van gaafheid van zowel exterieur als delen van het interieur - vanwege de beeldbepalende ligging aan de Stationsstraat - vanwege de historische en ruimtelijk-visuele relatie met de spoorlijn Groningen - Winschoten (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 522105
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Scheemda   
Station Scheemda.jpg
Plaats Scheemda
Afkorting Sda
Opening 1 mei 1868
Perrons 1 (Eilandperron)
Perronsporen 2
Spoorlijn Staatslijn B
Streekbus 17, 48, 643
Vervoerder(s) Arriva (trein)
Qbuzz
Externe link  NS-stationsinformatie
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer
Station Scheemda in 1925

Station Scheemda is het spoorwegstation van Scheemda in de Nederlandse provincie Groningen. Het is gelegen aan de spoorlijn van Groningen naar Nieuweschans en Duitsland. Deze lijn werd als onderdeel van Staatslijn B (Harlingen - Nieuwe Schans) geopend op 1 mei 1868 en wordt tegenwoordig geëxploiteerd door Arriva.

Vroeger ook wel Eexta geheten stationsgebouw, ontworpen door de architect K.H. van Brederode volgens het standaardtype SS "4e klasse", is een Rijksmonument. Momenteel zijn in het pand een woning en een onderzoeksbureau gevestigd. [1]

Verbindingen

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
20100

RB 57

Stoptrein (Arriva) GroningenZuidbroekScheemdaBad NieuweschansWeenerSinnbild Kraftomnibus.svgLeer (Ostfriesl) Ook wel Wiederline genoemd. Langdurig geen treinverkeer mogelijk tussen Weener en Leer maar lijnbus 620 door Weser-Ems Bus. Er rijden ook vervangende bussen tussen Groningen en Leer.
37500 Stoptrein (Arriva) GroningenZuidbroekScheemdaWinschotenBad Nieuweschans Enkele treinen van/naar Bad Nieuweschans

Monumenten in de buurt van Station Scheemda in Scheemda

Meiborg

Stationsstraat 86
Scheemda (Gemeente Oldambt)
Omschrijving VILLABOERDERIJ bestaande uit een VOORHUIS, HALS en SCHUUR. Het twee verdiepingen hoge, geheel onderkelderde VOORHUIS op nagen..

Meiborg, stookhut

Stationsstraat 86
Scheemda (Gemeente Oldambt)
Omschrijving De STOOKHUT (1912) is opgetrokken in rode baksteen, voorgevel bruine bezande steen, op een trasraam van gesinterde baksteen en..

Rotsburgh

Stationsstraat 64
Scheemda (Gemeente Oldambt)
Inleiding WOONHUIS met aangebouwde GARAGE, genaamd Rotsburgh, gebouwd in 1927 in opdracht van graanhandelaar J. Haan naar een ontwerp van W..

Strokartonfabriek de Toekomst II

Toekomstkade 1
Scheemda (Gemeente Oldambt)
INLEIDING Het fabrieksterrein is gesitueerd ten zuidoosten van de kern Scheemda tussen de nieuwe rijksweg 7 en het Winschoterdiep. Reeds bi..

Postkantoor Voorm. postkantoor met ingebouwde dienstwoning

Stationsstraat 2
Scheemda (Gemeente Oldambt)
Inleiding Voormalig POSTKANTOOR met ingebouwde DIENSTWONING gebouwd in 1905 naar een ontwerp van rijksbouwmeester C.H. Peters. Het postkant..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Scheemda in Scheemda

Foto's (1)