Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Landgraaf (vh. Schaesberg) in Landgraaf

Gebouw

Stationsplein 65
6372GR Landgraaf
Limburg

Bouwjaar: 1896


Beschrijving van Station Landgraaf (vh. Schaesberg)

Inleiding Voormalig STATION SCHAESBERG met bovenwoning, 1896, in traditioneel-ambachtelijke stijl. Het station kreeg in 1986 de naam station Landgraaf. Het betreft het laatst resterende oorspronkelijke stationsgebouw langs de mijnspoorweg Sittard-Heerlen-Herzogenrath. Deze mijnspoorweg met bijbehorende stations werd gerealiseerd in opdracht van de Nederlandsche Zuiderspoorweg Maatschappij (een onderneming van H. Sarolea en de gebroeders Honigmann, stichters van de particuliere mijnonderneming Oranje Nassau) en is op 1 mei 1896 in gebruik genomen. Het stationsgebouw werd destijds gesitueerd tussen de kernen Schaesberg en Nieuwenhagen. Kantoor, hal en loketten van het station zijn gemoderniseerd in het kader van een in 1977 uitgevoerde interne verbouwing. De bijgebouwen, zoals de goederenloods, zijn afgebroken. UITGESLOTEN van bescherming zijn de rolluiken van de tweede bouwlaag aan de achtergevelzijde, alsmede de gedeeltelijke golfplatenbekleding van de westelijke zijgevel. Omschrijving Het stationsgebouw heeft een rechthoekige PLATTEGROND, telt twee BOUWLAGEN en een zolderverdieping. Het pand wordt gedekt door een zadeldak met kruispannen, waarop aan beide gevelzijden een topgevel is ingestoken. Twee vernieuwde bakstenen schoorstenen, één op het voordakvlak, één op het achterdakvlak. Bakgoten annex overstek. Zoldervenster op het achterdakvlak. Het station is opgetrokken in thans geheel wit gesausde BAKSTEEN, op een zwart gesausde geprofileerde plint. De speklagen, segmentboogvormige strekbogen met aanzetstenen en de vulstukken (deels met siermetselwerk) zijn in de thans gesausde gevels nog herkenbaar. Metselwerk in kruisverband, knip- en snijwerk in de voegen. De bouwlagen worden onderling optisch gescheiden door een dorpellijst en een waterlijst. Sierankers in de tweede bouwlaag. De VOORGEVEL (zuidzijde) van het station is symmetrisch ingedeeld over een drietal traveeën. In een topgevel uitlopend middenrisaliet met lisenen en getrapt uitgemetselde frieslijst. In de eerste laag heeft dit risaliet een vernieuwd rechthoekig houten kruiskozijn, geplaatst in een segmentboogvormige omlijsting met vulstuk. De oorspronkelijke hardstenen vensterdorpel is nog aanwezig. In de tweede bouwlaag twee gekoppelde, rechthoekige houten drieruits schuiframen in een segmentboogvormige omlijsting met vulstuk. In de topgevel een rond ijzeren roosvenster. Aan weerszijden van het middenrisaliet hebben beide traveeën in de eerste bouwlaag een deur, in de tweede bouwlaag een rechthoekig houten zesruits schuifraam. Links van het middenrisaliet de rechthoekige houten entreedeur van de bovenwoning, met verticaal ingedeeld bovenlicht. Rechts van het middenrisaliet de vernieuwde toegangsdeur van de wachtkamer, voorzien van een luifel en een bovenlicht. De linker ZIJGEVEL (westzijde) is in de tweede bouwlaag (vanaf de waterlijst) bekleed met golfplaat. Zowel de linker- als de rechter ZIJGEVEL (oostzijde) is blind, behoudens een rechthoekig houten venster ter hoogte van de zolderverdieping. Het venster in de rechter topgevel heeft een zesruitsindeling en een rechte strek. De ACHTERGEVEL (noordzijde) wordt evenals de voorgevel gedomineerd door een in een topgevel uitlopend middenrisaliet met lisenen, getrapte frieslijst en roosvenster. In de eerste bouwlaag heeft dit middenrisaliet een niet-oorspronkelijke uitbouw van één bouwlaag onder plat. Aan de westzijde van dit middenrisaliet een rechthoekige, dubbele houten stallingsdeur met verticaal ingedeeld bovenlicht, in een segmentboogvormige omlijsting met vulstuk. Aan de oostzijde een niet-authentieke rechthoekige houten wachtkamerdeur met zij- en bovenlichten, in een segmentboogvormige omlijsting met vulstuk. De INTERIEURindeling van het station, met name voor wat betreft de eerste bouwlaag, is op tal van onderdelen gewijzigd als gevolg van interne verbouwingen. Waardering Het voormalige station Schaesberg, thans station Landgraaf, is van grote cultuurhistorische waarde en vertegenwoordigt nationaal belang als bijzondere uitdrukking van de sociaal-economische ontwikkeling, die door de aanleg van de mijnspoorweg Sittard-Heerlen-Herzogenrath mede mogelijk werd gemaakt: de ontwikkeling van de mijnindustrie. De architectuurhistorische waarden worden bepaald door de traditioneel-ambachtelijk bouwstijl en eenvoudige ornamentiek. Het station is een belangrijk onderdeel van dit voormalige Zuid-Limburgse mijnspoor, is vanwege de situering ten zeerste verbonden met de ontwikkelingsgeschiedenis van de mijnstreek en van belang voor het aanzien van de gemeente Landgraaf. Het station is in redelijke mate gaaf bewaard gebleven. Vanwege de sloop van de overige langs de voormalige mijnspoorweg gelegen oorspronkelijke stations beschikt station Schaesberg cq. Landgraaf over een grote cultuurhistorische relict- en zeldzaamheidswaarde. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 521663
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Landgraaf   
Stationlandgraaf1.jpg
Afkorting Lg
Opening 1 mei 1896
Perrons 3
Perronsporen 3
Lijn(en) Heuvellandlijn (Miljoenenlijn)
Sittard - Herzogenrath
Vervoerder(s) Arriva
DB Regio
Coördinaten 50° 54′ NB, 6° 1′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Landgraaf
Station Landgraaf
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Station Landgraaf is het spoorwegstation van Landgraaf. Het stationsgebouw stamt uit 1893 en is van het standaardtype ZSM. Dit is het laatste gebouw in zijn soort dat niet is afgebroken. Oorspronkelijk heette het station Schaesberg, in 1986 kreeg het de naam van de in 1982 gevormde gemeente Landgraaf, waar Schaesberg deel van uitmaakt. In 1986 werd de lijn Heerlen-Kerkrade, waar station Landgraaf deel van uitmaakt, geëlektrificeerd.

Op het station zijn kaartautomaten aanwezig van NS, Arriva en DB. Verder zijn er fietskluizen en een fietsenstalling aanwezig en liggen er parkeerplaatsen voor auto's. In het stationsgebouw is een Italiaans restaurant gevestigd.

Evenementenperron

In 2012 heeft ProRail een van de perrons op station Landgraaf laten verlengen van 85 tot 146 meter en van 3 naar 6 meter verbreed, ten behoeve van de langere treinen tijdens het Pinkpopfestival.[1] Op 24 mei 2012 verrichtte festivaldirecteur Jan Smeets de officiële opening van het perron met een speciale 'Pinkpoptegel'.

Verbindingen

Station Landgraaf heeft drie sporen, spoor 1 en 2 liggen aan de lijn Heerlen-Kerkrade, spoor 3 aan de lijn Heerlen-Aken. De volgende treinseries halteren in de dienstregeling 2017 te Landgraaf:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
20300

RE 18

Stoptrein / Regional-Express (DB Regio NRW) HeerlenLandgraafHerzogenrath Stopt niet in Heerlen De Kissel
32500

S3

Stoptrein (Arriva) SittardHeerlenLandgraafKerkrade Centrum

Galerij


Monumenten in de buurt van Station Landgraaf (vh. Schaesberg) in Landgraaf

Petrus en Paulus

Kerkplein 4A
Landgraaf
R.K.Kerk. Toren, eenbeukig schip en twee dwarskapellen tegen het schip uit de jaren 1649-'99. Koor en dwarspand, 1914. Preekstoel, plm 1700,..

Herenhuis

Streeperstraat 25
Landgraaf
Inleiding HERENHUIS, ca. 1906, in een eclectische bouwstijl met elementen van de Art Nouveau. In 1919 verbouwd tot POST- EN TELEGRAAFKANT..

Blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen gedekt zadeldak

Spoorstraat 10
Landgraaf
Gepleisterd blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen (bij nr. 9 gewijzigd) gedekt zadeldak (rechts; nok//str..

Blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen gedekt wolfdak

Spoorstraat 12
Landgraaf
In schoon metselwerk opgetrokken blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen (bij nr. 12 gewijzigd) gedekt wolf..

Blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen

Achterstraat 1
Landgraaf
Gepleisterd blok van twee woningen met verdiep onder met rode en blauwe muldenpannen (bij nr 3 gewijzigd) gedekt wolfdak (nok//straat), waar..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Landgraaf (vh. Schaesberg) in Landgraaf

Foto's (1)