Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Twee geschakelde dienstwoningen van de Nederlandse spoortwegen in Susteren

Woonhuis

Heerenstraat 3
6114RN Susteren (gemeente Echt Susteren)
Limburg

Bouwjaar: 1919


Beschrijving van Twee geschakelde dienstwoningen van de Nederlandse spoortwegen

Inleiding De twee geschakelde DIENSTWONINGEN aan de Heerenstraat 3-4 vormen, samen met twee geschakelde woningen aan de Heerenstraat en 2, een groepje van vier woningen, Heerenweg -4. De woningen zijn in 9 9 in de stijl van het TRADITIONALISME gebouwd door de Dienst van Weg en Werken der Nederlandse Spoorwegen in opdracht van de "Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen". De DIENSTWONINGEN VAN DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN maken deel uit van de bebouwing van het spoorwegemplacement, met onder andere locomotievenloods en werkplaats. Door sloop zijn bovenleidingen, draaischijf en het seinhuisje van architect S. van Ravesteyn inmiddels verloren gegaan. Het rangeerterrein met de diverse sporen, de verkeerstunnel onder de spoorweg alsmede de woninggroep "Kavinksbos", in 923 op initiatief van de Nederlandse Spoorwegen gebouwd voor spoorwegpersoneel, blijven BUITEN BESCHERMING. Omschrijving De TWEE geschakelde DIENSTWONINGEN VAN DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN aan de Heerenstraat 3 en 4 hebben een rechthoekige plattegrond in twee bouwlagen onder een schilddak met Tuiles du Nord. Het dak wordt ondersteund door houten consoles, die op hun beurt weer steunen op siermetselwerk onder het dak. De panden hebben ieder twee dakkapellen boven de frontgevel en boven de achtergevel alsmede één dakkapel boven de zijgevel. De panden hebben een opstand van baksteen in halfsteensverband met een schuin risalerende plintaanzet. In de gevels bevinden zich rechthoekige houten kozijnen met roedeverdeling en bovenlichten. De dorpels zijn van natuursteen. De authentieke blinden zijn nog aanwezig bij Heerenstraat 3 - met uitzondering van het rechter venster in de voorgevel. Aan Heerenstraat 4 ontbreken de blinden aan de achtergevel en bij het linker venster van de voorgevel. De overgebleven blinden zijn wit geverfd. De VOORGEVEL kent per pand een identieke opbouw met van binnen naar buiten twee vensters, een niet-authentieke voordeur en een venster. Op de plaats van de twee vensters bevonden zich voorheen een venster en een deur. De deur is vervangen door een venster met betonnen dorpelsteen en een dichtgemetselde borstwering. In de ZIJGEVEL van Heerenstraat 3 bevinden zich drie vensters en een deur. De ACHTERGEVEL van Heerenstraat 3 kent drie vensters, terwijl Heerenstraat 4 twee vensters heeft en een deur. Vensters en deur met bovenlicht. In de ZIJGEVEL van Heerenstraat 4 bevinden zich vier vensters. Het authentieke INTERIEUR en de STRUCTUUR van Heerenstraat 3 zijn herkenbaar aanwezig. In de gang zijn de entree met tochtdeur gehandhaafd, evenals de authentieke tegelvloer en hardstenen plint, deuren en deurlijsten. In de keuken zijn de tegelvloer en de schouw nog authentiek. In de woonkamer zijn de houten lambrisering, muurkasten en schoonsteenmantel en schouw gehandhaafd. De tweede bouwlaag en de zolder zijn in gebruik als slaapkamer. De structuur van het INTERIEUR van Heerenstraat 4 in grotendeels in tact. In de woonkamers en keuken zijn de authentieke lambrisering en schouw nog aanwezig. De schouwen zijn uitgevoerd in groen geglazuurde baksteen. Authentieke paneeldeuren. Waardering Binnen de kern Susteren vertegenwoordigen het spoorwegemplacement en de daarop aanwezige oorspronkelijke bebouwing een bijzondere waarde als relicten van ontwikkelingen in de infrastructuur, noodzakelijk door een grootschalige uitbreiding van de steenkoolwinning in Zuid-Limburg na W.O. I. De DIENSTWONINGEN VAN DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN aan de Heerenstraat 3 en 4 te Susteren zijn van belang vanwege de cultuurhistorische waarde en hun oorspronkelijke functie. Deze woningen bezitten als voorbeelden van specifieke woningbouw voor het personeel van de Nederlandse Spoorwegen belangrijke zeldzaamheidswaarde. De woningen zijn gaaf gebleven en een voorbeeld van degelijke woningbouw voor personeel door de Nederlandse Spoorwegen. Het betreft ruime personeelswoningen. De dienstwoningen zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische en architectuurhistorische zeldzaamheid. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 521388
Laatste wijziging: 2014-12-09 19:55:05.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van Twee geschakelde dienstwoningen van de Nederlandse spoortwegen in Susteren

Dienstwoningen van de Nederlandse spoorwegen

Heerenstraat 1
Susteren (Gemeente Echt Susteren)
Inleiding De twee geschakelde woningen aan de Heerenstraat 1-2 vormen samen met twee geschakelde woningen aan de Heerenstraat 3 en 4, een g..

Kerk O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen

Marialaan 2
Susteren (Gemeente Echt Susteren)
Inleiding In NEO-ROMAANS in 1917 naar een ontwerp van de architect C.J.H. Franssen uit Roermond gebouwde ROOMS-KATHOLIEKE KERK met SACRIST..

St. Jozefschool

Marialaan 13
Susteren (Gemeente Echt Susteren)
Inleiding Voormalige OPENBARE LAGERE JONGENSSCHOOL, gelegen aan de Marialaan te Susteren, is in 1921 gebouwd in de stijl van de Amsterdamse..

Sint-Amelbergabasiliek

Salvatorplein 1
Susteren (Gemeente Echt Susteren)
St. Amelbergakerk, eertijds stiftskerk, toegewijd aan de H. Verlosser en apostelen. Romaans kruisbasiliek met westbouw en uitwendig krocht, ..

Terrein waarin overblijfselen van een abdij en een klooster

-
Susteren (Gemeente Echt Susteren)
Terrein waarin overblijfselen van een abdij en een klooster. Datering: middeleeuws. (Gedeeltelijke bescherming, zie bijlage A).

Kaart & Routeplanner

Route naar Twee geschakelde dienstwoningen van de Nederlandse spoortwegen in Susteren