Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Simpelveld + dienstwoningen in Simpelveld

Gebouw

Stationstraat 18
6369VJ Simpelveld
Limburg

Bouwjaar: 1908


Beschrijving van Station Simpelveld + dienstwoningen

Inleiding STATIONSGEBOUW aan Limburgs oudste spoorlijn: de lijn Maastricht-Aken uit 1853. Het huidige gebouw dateert uit 1908. De toegepaste bouwstijl is traditionalistisch. Van het oorspronkelijke gebouw werd in 1975 een groot deel gesloopt. Een goederenloods en wachtzaal aan de rechterzijde van het hoofdgebouw werden afgebroken. Ook aan de linkerzijde van het hoofdgebouw werden bouwdelen gesloopt. Van het oorspronkelijk 100 meter lange gebouw bleef slechts 38 meter over. Omschrijving Het station bestaat uit een hoofdgebouw op een veelhoekige plattegrond met aan de linkerzijde een L-vormige zijvleugel. Het hoofdgebouw telt twee bouwlagen en wordt afgedekt met zadeldaken en schilddaken. Aan de straatzijde twee zadeldaken met wolfseinden op houten consoles. De zijvleugel telt een bouwlaag en wordt afgedekt met zadeldaken. Daken gedekt met kruispannen. Diverse dakkapellen. Bakgoten op consoles en klossen. Het toegepaste bouwmateriaal is baksteen met metselwerk in kruisverband. Ook zijn graniet, hout, smeedwerk en pleisterwerk toegepast. Rechthoekige houten vensters en deuren met bovenlichten. Deuren deels van omstreeks 1980. HOOFDGEBOUW. Symmetrische indeling voorgevel straatzijde. Linker- en rechter voorgeveldeel uitgebouwd en uitlopend in een topgevel met overstekende kap op houten console. Plint bekleed met graniet. In de uitgebouwde bouwdelen in de eerste bouwlaag een deur en venster. Het betreft de deuren van de woningen van de stationschefs in de tweede bouwlaag. In de tweede bouwlaag een driedelig venster. In de topgevel een dubbel venster. Tevens een tweetal smalle trappenhuisvensters. In het middendeel voorgevel twee dubbele toegangsdeuren met aan weerszijden smalle zijlichten. In de tweede bouwlaag vier vensters met bovenlichten. Hardstenen lateien, aanzet- en sluitstenen. In het rechterzijgeveldakvlak een schoorsteen met aan de linkerzijde een dakkapel met lessenaarsdak. In de tweede bouwlaag linker- en rechterzijgevel een drietal vensters van ongelijke afmetingen. In het linkerzijgeveldakvlak een schoorsteen met aan de rechterzijde een dakkapel met lessenaarsdak. Vrijwel symmetrische indeling gevel perronzijde. In middendeel voorgevel in de eerste bouwlaag een vijfzijdige erker met granieten plint en houten opbouw met rechthoekige vensters en een deur. Aan de rechterzijde van de erker een deur en twee vensters. Aan de linkerzijde van de erker een deur met aan de linkerzijde een- en aan de rechterzijde twee vensters. Over de gehele gevelbreedte een perronluifel op gietijzeren kolommen. Op de luifel in de tweede bouwlaag een breed balkon met houten balustrade van omstreeks 1980. In de tweede bouwlaag twee balkondeuren en zes vensters. In het dakvlak twee vensters van omstreeks 1980 en twee dakkapellen. Structuur van het INTERIEUR grotendeels in tact met hal met loketten en voormalige douane-kantoor. Toiletgroep van omstreeks 1990: deze is uitgesloten van bescherming. In de tweede bouwlaag twee woningen voor de stationschefs met authentieke indeling. In deze woningen authentieke paneeldeuren; plafonds met stucwerk; marmeren haardlijsten; houten trap met leuning met gietijzeren spijlen en houten handlijst. L-VORMIGE UITBOUW aan linkerzijgevel van het hoofdgebouw. De uitbouw telt een bouwlaag plus dakverdieping. Voorgevel STRAATZIJDE: rechtergeveldeel telt vier traveeën. De huidige dubbele deur is van omstreeks 1990. Oorspronkelijk bevond zich hier een vensterkozijn. Het uitgebouwde linkergeveldeel telt in de eerste bouwlaag drie vensters waarvan het middelste venster van omstreeks 1990. Hier bevond zich oorspronkelijk een deur. Dit geveldeel loopt uit in een topgevel met hierin een rechthoekig houten luik met bovenlicht met roedeverdeling. Aan weerszijden van het houten luik een segmentboogvormige blinde nis. In de linkerzijgevel een deur van omstreeks 1990. Gevel PERRONZIJDE. Linkergeveldeel met twee dubbele deuren en twee vensters. Rechtergeveldeel met een deur met aan de rechterzijde twee vensters en aan de linkerzijde een venster. Dit geveldeel loopt uit in een topgevel met hierin een houten luik met aan de bovenzijde een rooster, en aan weerszijden een segmentboogvormige blinde nis. In het INTERIEUR bevindt zich de voormalige VISITATIEZAAL thans restauratieruimte met houten tongewelf op drie houten spanten; de houten spanten rusten op granieten consoles; wanden met houten lambrisering; deuren met decoratieve houten omlijsting. Waardering Het stationsgebouw van Simpelveld bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische en typologische ontwikkeling. Architectuurhistorische waarden ontleent het stationsgebouw aan de esthetische kwaliteiten van het ontwerp, het bijzondere materiaalgebruik, de ornamentiek en de bijzondere samenhang tussen exterieur en delen van het interieur. Ensemblewaarde bezit het stationsgebouw als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Maastricht-Aken en van het grotere stationscomplex met seinhuisjes, watertoren en overige historische infrastructuur. Het stationsgebouw is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek en van belang voor het aanzien van de kern Simpelveld. Het stationsgebouw is tenslotte van algemeen belang wegens de redelijke mate van architectonische gaafheid van het exterieur en een deel van het interieur en de architectuurhistorische, typologische en functionele zeldzaamheid. Het stationsgebouw is tevens van algemeen belang voor de geschiedenis van de infrastructuur, het transport en het reizen want het station vormt een belangwekkende kern in een betekenisvol en leesbaar ensemble van spoorweggebouwen en dito voorzieningen. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 518642
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Simpelveld   
Simpelveld station.jpg
Afkorting Spv
Opening 23 oktober 1853
Sluiting 31 mei 1992
Heropening 1995 (ZLSM)
Perrons 2
Perronsporen 3
Lijn(en) Aken - Maastricht,
Schaesberg (Landgraaf) - Simpelveld,
Vervoerder(s) ZLSM, Tot 1992 NS
Coördinaten 50° 50′ NB, 5° 59′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Simpelveld
Station Simpelveld
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Station Simpelveld is het voormalige spoorwegstation van Simpelveld. Het station is geopend op 23 oktober 1853 en had oorspronkelijk een lengte van 100 meter. In 1975 werd het gedeeltelijk gesloopt, waarbij de goederenloods, diverse dienstruimten, de retirade en de wachtkamer verdwenen. Momenteel heeft het nog een lengte van 38 meter. Het station werd uiteindelijk gesloten voor wat betreft openbaar reizigersvervoer op 31 mei 1992. Tot die tijd hebben in het gebouw ook de manschappen van de Koninklijke Marechaussee brigade Simpelveld dienstgedaan. Als blijvende herinnering heeft de Koninklijke Marechaussee, op verzoek van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM), toestemming gegeven voor het plaatsen van een plaquette bij de ingang van de vroegere visitatiezaal (tegenwoordig restauratie).

Eén van de twee woningen boven het station is in 1995 bij de komst van de ZLSM in gebruik genomen als kantoorruimte. De andere woning is nog tot begin 2009 bewoond geweest door een oud-NS-medewerker. Inmiddels heeft de ZLSM ook deze woning in gebruik als kantoor- en vergaderruimte.

Sinds januari 2007 heeft de toenmalige eigenaar NS Poort het stationsgebouw te koop gezet. ZLSM heeft destijds intensief onderhandeld met NS Poort om het gebouw aan te kopen, maar kreeg de financiering niet rond. NS Poort heeft toen station Simpelveld tegelijk met andere vastgoedbezittingen verkocht aan vastgoedinvesteerder Perron XL B.V. Op 18 oktober 2012 werd bekend dat de huidige eigenaar van het station Perron XL, de huurovereenkomst met ZLSM per 31 juli 2014 heeft opgezegd.[1]

Er waren tot de sluiting van de Miljoenenlijn verbindingen met Maastricht (via Schin op Geul), Kerkrade en Aken. De verbinding met Kerkrade werd op 29 mei 1988 gesloten, die met Maastricht en Aken op 31 mei 1992.

Station Simpelveld is volledig klassiek beveiligd. De drie seinhuizen dragen zorg voor de bediening van de diverse wissels, (rangeer)seinen en overwegen. Post II in Simpelveld staat in verbinding met post T Wijlre middels handbediend blokstelsel.

Soort/Type Trein Route Bijzonderheden
Stoomtrein Station Kerkrade ZLSM - Halte Spekholzerheide - Station Simpelveld - Station Eys-Wittem - Station Wijlre-Gulpen - Station Schin op Geul - Station Valkenburg
Railbus Station Kerkrade ZLSM - Halte Spekholzerheide - Station Simpelveld
Railbus Station Simpelveld - Halte Bocholtz - Halte Vetschau

Het station is vanaf 1995 in gebruik als startpunt en depot van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij met museumverbindingen naar Vetschau (Aken), Kerkrade, Valkenburg, Schin op Geul, Eys-Wittem en Wijlre-Gulpen. Er bevindt zich een restauratie, een winkeltje en een klein museum.

Het stationsgebouw is een rijksmonument, evenals de twee seinposten, de watertoren en de draaischijf.

Zie ook

Externe link


Monumenten in de buurt van Station Simpelveld + dienstwoningen in Simpelveld

Seinhuis post II

Stationstraat 18
Simpelveld
Inleiding SEINHUISJE behorend tot het stationscomplex Simpelveld. Datering XX a. De toegepaste bouwstijl is traditionalistisch. Op het co..

Huis van Kunradersteen met houten segmentboogkozijnen

Irmstraat 88
Simpelveld
Huis van Kunradersteen met houten segmentboogkozijnen; gevelsteen 1797.

Hoeve met binnenplaats; van baksteen met houten kozijnen. Ellipsboogpoort in Naamse steen

Irmstraat 63
Simpelveld
Hoeve met binnenplaats; van baksteen met houten kozijnen. Ellipsboogpoort in Naamse steen, 1841; Klopper.

Hoeve met binnenplaats

St. Nicolaasstraat 31A
Simpelveld
Hoeve met binnenplaats; van Kunradersteen, 1781, met schuur van vakwerk.

Pastorie, aangelegd om een binnenhof, van baksteen met kozijnen van Naamse steen

Pastoriestraat 13
Simpelveld
Pastorie, aangelegd om een binnenhof, van baksteen met kozijnen van Naamse steen. Op poortsluitsteen 1778; in de hofgevel een wapensteen en ..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Simpelveld + dienstwoningen in Simpelveld

Foto's (2)