Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Leidsebrug in Amsterdam

Weg En Waterwerk

Leidseplein/Singelgracht
1000AA Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1925


Beschrijving van Leidsebrug

Inleiding In 1923 door P.L. Kramer in Amsterdamse School-stijl ontworpen en in 1925 gerealiseerde vaste PLAATBRUG met twee doorvaarten, genoemd Leidsebrug, in opdracht van de afdeling Bruggen van de toenmalige dienst Publieke Werken in de gemeente Amsterdam. Het beeldhouwwerk is van Johan Polet. De brug (nummer 174) ligt over de Singelgracht en verbindt de Stadhouderskade met het Leidseplein. N.B. Het betreft hier de eerste brug waarin zitelementen in het ontwerp waren opgenomen. Omschrijving Vaste plaatbrug met twee doorvaarten. Landhoofden en pijlers van natuursteen. Overdadig gedecoreerde verzwaringen van graniet op de hoeken van de landhoofden voorstellende nijlpaarden en leeuwekoppen (2x) en overig klein beeldhouwwerk, overgaand in borstweringen langs de walkant. In deze borstweringen zijn houten zitgelegenheden opgenomen. De borstweringen eindigen in ronde en spits toelopende bollen. Decoratief smeedijzeren balustraden op de borstweringen en op het hoofdgedeelte van de brug. Enkele balusters in de opengewerkte delen van de verzwaringen. Rechte stalen randliggers met geprofileerde afdeklijst waarop de hoofdbalustrade is vastgezet. Waardering Vaste plaatbrug in Amsterdamse School-stijl, genoemd Leidsebrug, van algemeen belang vanwege cultuurhistorische waarde vanwege het belang van het object als bijzondere uitdrukking van een typologische ontwikkeling. Tevens van architectuurhistorisch belang vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van het ontwerp. Bovendien van stedebouwkundige waarde vanwege het bijzondere belang van het object als een van de belangrijkste toegangen tot de binnenstad. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 518385
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Leidsebrug

De Leidsebrug of Leidsepleinbrug, brug nr. 174, is een vaste plaatbrug in Amsterdam-Centrum en voert over de Singelgracht. De brug verbindt het Leidseplein en de Marnixstraat met het Leidsebosje en de Stadhouderkade. De brug is vernoemd naar de vroegere Leidsepoort.

De landhoofden en pijlers werden gemaakt van natuursteen. De brug werd verfraaid met een aantal beeldhouwwerken van Johan Polet op de hoeken van de landhoofden en stelde twee nijlpaarden en twee leeuwenkoppen voor. Daarnaast gaat nog wat kleiner beeldhouwwerk over in de borstweringen langs de walkant. In het ontwerp werd voor het eerst een aantal houten zitelementen opgenomen in de borstweringen.

Aan de noordwestzijde van de brug staat Hotel Americain met daarvoor een fontein en daar tegenover staat het Hirschgebouw. Naast de brug bevindt zich, van de brug afgezien, aan de rechterkant van het Leidsebosje een steiger voor de Canal Bus.

Tramlijn 1, 2 en 5 rijden over de brug en hebben er staduitwaarts een halte.

Geschiedenis

De brug werd in 1917 ontworpen door Piet Kramer in de stijl van de Amsterdamse school, maar werd pas tussen 1923 en 1925 gebouwd, ter vervanging van een oude stenen boogbrug die daar tot dan toe lag en ook wel de "Leidse Barrière" werd genoemd. De oude brug, waaronder zich vroeger een waterkering bevond, werd in 1903 nog versterkt en verbouwd waarbij de bestaande fundamenten werden gehandhaafd. Toch was een nieuwe brug door het toegenomen verkeer noodzakelijk. De nieuwe brug werd 10 meter breder dan de oude brug en kreeg een tweetal doorvaarten voor het scheepvaartverkeer.

Renovatie

Sinds 2015 wordt de brug, een rijksmonument, volledig gerenoveerd en behalve voor de trams voor al het verkeer tijdelijk gesloten en het verkeer wordt omgeleid. Tot dan hadden de Connexxion buslijnen waaronder 170, 172 en 197 op de brug staduitwaarts een halte gelegen naast de trambaan en stadinwaarts voorbij de brug tegenover het Hirschgebouw op de trambaan wat regelmatig vertraging voor het tramverkeer veroorzaakte door het grote aantal halterende bussen. Daarnaast halteerde een groot aantal nachtbussen zowel van het GVB als van Connexxion op de brug. Na de renovatie keren de buslijnen niet terug op de brug. Voor voetgangers en fietsers is er tijdens de renovatie een tijdelijke noodbrug naast de te renoveren brug geplaatst.[1]

Externe links


Monumenten in de buurt van Leidsebrug in Amsterdam

American Hotel

Leidseplein 28
Amsterdam
American Hotel, van 1898-1900 door W.Kromhout en W.G.Jansen gebouwd in een nog bij de richting van Berlage aansluitende, maar door toepassin..

Uitbreiding American Hotel

Leidseplein 28
Amsterdam
Inleiding. Naar ontwerp van de architect G.J. Rutgers in samenwerking met K. Bakker in 1927-1928 tot stand gekomen HOTEL, als uitbreiding v..

Hirsch Gebouw

Leidseplein 25
Amsterdam
Inleiding Op de hoek van Leidseplein en Kleine-Gartmanplantsoen in 1911-'13 tot stand gekomen WARENHUIS naar ontwerp in Um 1800-stijl van A..

Stadsschouwburg Amsterdam

Marnixstraat 429
Amsterdam
Stadsschouwburggebouw, bestaande uit een zelfstandig, rijk gedetailleerd toeschouwersgebouw en een eveneens zelfstandig, doch hoger opgetrok..

Hoofdkantoor Gemeentetram

Stadhouderskade 1
Amsterdam
Object-Omschrijving HOOFDGEBOUW van het voormalige Gemeentetram-kantoor, ontworpen door PW-architect P.L. Marnette op een samengestelde U-v..

Kaart & Routeplanner

Route naar Leidsebrug in Amsterdam

Foto's (1)