Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Magere Brug in Amsterdam

Weg En Waterwerk

Amstel/brugnr. 242
1000AA Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1670


Beschrijving van Magere Brug

Inleiding In oorsprong van ongeveer 1670 daterende houten voetgangersbrug, genaamd de Magere brug, in 1840 veranderd in een DUBBELE OPHAALBRUG met dertien doorvaarten, in 1871 teruggebracht tot negen waarna de brug haar huidige vorm verkreeg. In 1934 werd de Magere brug in oude stijl vernieuwd en het wegdek aan beide zijden verbreed. Het ontwerp was van P.L. Kramer werkzaam bij de afdeling Bruggen van de toenmalige dienst Publieke Werken van de gemeente Amsterdam. De brug (brugnummer 242) ligt over de Amstel en verbindt de Kerkstraat met de Nieuwe Kerkstraat. In 1969 werd de brug wederom gerestaureerd. Omschrijving Dubbele houten ophaalbrug over de Amstel met negen met hout beklede doorvaarten waarvan de middelste is voorzien van houten beschoeiing. Lange aanbruggen en een specifieke pijlerconstructie. Val met stalen randliggers en houten brugdek. Hameipoort op neuten van natuursteen. Balans en leuning van hout, op het vaste gedeelte overgaand in een qua vormgeving 18de-eeuwse balustrade van gietijzer. Stalen kettingen. Waardering Dubbele houten ophaalbrug, genaamd Magere brug, van algemeen belang vanwege de bouw- en cultuurhistorische waarde, alsook vanwege de typologische waarde. Bovendien van groot belang vanwege stedebouwkundige, situationele en ensemblewaarde wegens het beeldbepalend silhouet aan de Amsteloevers en de 17de-eeuwse oorsprong van deze beweegbare oeververbinding. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 518383
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Magere Brug
Magere Brug, Rijksmonument aan de Amstel, nr. 518383
Magere Brug, Rijksmonument aan de Amstel, nr. 518383
Algemene gegevens
Locatie Amsterdam
Coördinaten 52° 22′ NB, 4° 54′ OL
Overspant Amstel
Brugnummer 242
Bouw
Ingebruikname 1694, 1871 en 1934
Architectuur
Type ophaalbrug
Bijzonderheden meermaals gebruikt als filmdecor
Magere Brug
Magere Brug
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Magere Brug (brug nr. 242) is een brug over de rivier de Amstel in het centrum van Amsterdam. Ze verbindt de oevers van de Amstel ter hoogte van de Kerkstraat/Nieuwe Kerkstraat, tussen de Keizersgracht en de Prinsengracht.

De Magere Brug is een ophaalbrug van wit geschilderd hout, gebouwd in 1934. De eerste brug op deze plek is gebouwd in 1691 en heette de Kerkstraatbrug. Deze had 13 doorvaarten, waarvan de buitenste in gebruik waren als opslag. Omdat deze brug erg smal was, werd ze in de volksmond de Magere Brug genoemd. In 1871 werd deze brug vanwege bouwvalligheid gesloopt en vervangen door een brug met negen doorvaarten, vergelijkbaar met de huidige brug. Vijftig jaar later was ook deze brug aan vervanging toe. Architect P.L. Kramer maakte daarom verschillende ontwerpen voor een brug van steen en staal. De Gemeenteraad besloot echter dat er een brug moest komen die zo veel mogelijk op de bestaande leek, en daarom werd de brug in 1934 gesloopt en vervangen door een vergelijkbare, maar iets grotere brug, naar tekeningen van Kramer. De laatste grote renovatie dateert van 1969.

Tot 1994 werd de brug door de twee brugwachters met de hand geopend en gesloten; men trok aan de haalketting, en remde vervolgens de balans af. Het sluiten van de brug vereiste een zekere mate van synchronisatie, want beide brugdelen moesten tegelijkertijd tegen elkaar komen. Beide brugwachters gaven dus een duw tegen de tegengewichten. De enige manier om de snelheid van de bewegende brugdelen te regelen was op het wegdek te gaan en zo door eigen lichaamsgewicht balans te regelen.

In 1994 werd dergelijke werkwijze door de arbeidsinspectie als te gevaarlijk beoordeeld. Immers, als er bij het afremmen van de tegengewicht met de hand plotseling een windvlaag kwam, kon de hand van brugwachter verbrijzeld worden. Sluiten was ook niet zonder risico, want men moest op de neergaande brugdeel staan balanceren. Op aandringen van de arbeidsinspectie werd de brug gemechaniseerd en geautomatiseerd.

Tot 2003 reed er autoverkeer overheen; na een reparatie en herinrichting gebruiken tegenwoordig alleen fietsers en voetgangers de brug. Enkele keren per dag wordt ze opgehaald om schepen te laten passeren; de rondvaartboten kunnen eronderdoor als ze dicht is. In 2010 werd de brug gerenoveerd, omdat ze aangetast was door houtrot.

De brug was lange tijd gedecoreerd met 1800 gloeilampjes, die 's avonds aan gingen. Begin 2011 heeft Light International deze lampen vervangen door moderne ledlampjes.[1] Ook zijn er tegenwoordig replica's van de lantaarns van Jan van der Heyden op de brug aanwezig, de oudste straatlantaarns van Amsterdam uit de 17e eeuw.[2]

Afbeeldingen

Zie ook


Monumenten in de buurt van Magere Brug in Amsterdam

Hoekhuis waarvan de voorgevel is verbouwd

Amstel 262
Amsterdam
Hoekhuis (XVIIIc of ouder) waarvan de voorgevel XVIIId is verbouwd (rechte lijst, gesneden deuromlijsting op afgeschuinde hoek; deurkalf). P..

"Plaats Royaal"

Amstel 256
Amsterdam
V.m.herberg "Plaats Royaal". Dubbel huis (1694), waarvan de gevel door verbouwing XIXc het karakter van die tijd heeft gekregen. Gevel onder..

Pand met gevel onder in- en uitgezwenkte top met kuif

Amstel 254A
Amsterdam
Pand met gevel onder in- en uitgezwenkte top met kuif (plm 1750/55). Vormt groep met nr 252.

Pand met gepleisterde gevel

Kerkstraat 418
Amsterdam
Pand met gepleisterde gevel (XVIII ?).

Pand met halsgevel met geruite vleugelstukken

Amstel 268
Amsterdam
Pand met halsgevel (XVIIIb) met geruite vleugelstukken. Deuromlijsting, deur, -kalf, snijraam en ramen met eierlijst op de wisseldorpel, all..

Kaart & Routeplanner

Route naar Magere Brug in Amsterdam

Foto's (5)