Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Bogen baanvak Utrecht-Hilversum in Maartensdijk

Weg En Waterwerk

Ten oost.v/dGroenekansew (bij)
3737ZJ Maartensdijk (gemeente De Bilt)
Utrecht

Bouwjaar: 1938
Architect: J.L.A. Cuperus


Beschrijving van Bogen baanvak Utrecht-Hilversum

Inleiding Het BAANVAK Utrecht-Hilversum werd in 1863 door de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) aangelegd. Daarnaast had in 1874 alleen Maartensdijk een halte. In 1938 werden betonnen bovenleidingportalen ontworpen voor de electrificatie van het twaalf kilometer lange baanvak vanaf de spoorwegovergang aan de Oude Amersfoortseweg in Hilversum tot in Utrecht bij het zwembad bij Blauwkapel. Er werd gekozen voor beton vanwege metaalschaarste. De bogen werden ontworpen door ingenieur J.L.A. Cuperus van de Nederlandse Spoorwegen en vervaardigd door Wernink's Betonmaatschappij te Leiden. De montage, vanaf 1941, gebeurde ter plaatse. Er werden 188 portalen vervaardigd in twee typen: open en gesloten. Deze gesloten portalen zijn in principe om de 1,5 kilometer geplaatst ter bevestiging van extra afspankabels. De open portalen spaarden materiaal en bevorderden het zicht op de seinen. Omschrijving Het baanvak Utrecht-Hilversum beslaat op het Maartensdijkse grondgebied ongeveer 6,9 kilometer en is van waarde vanwege de betonnen bovenleidingportalen. Het totaal aantal te beschermen portalen op het baanvak Utrecht-Hilversum, waarvan inbegrepen die op het grondgebied van de gemeente Hilversum, bedraagt 188. Ze zijn met uitzondering van de direct na de viaducten geplaatste portalen alle in gelijke hoofdvorm vervaardigd uit gewapend beton. De portalen hebben spitsboogvormige spanten en zijn geconstrueerd uit twee geprefabriceerde halve boogdelen die ter plaatse zijn gemonteerd op een betonnen voet. In totaal hebben 166 portalen een open raamwerkconstructie. 22 portalen zijn gesloten. De metalen geleiders in het hart van de boog zijn V-vormig. Waardering Het baanvak is van algemeen belang vanwege de bovenleidingportalen. Deze zijn van architectuurhistorische waarde vanwege de bijzondere hoofdvorm en als een nagenoeg gave en zeldzame reeks van geprefabriceerde betonnen bovenleidingportalen in Nederland. Van cultuurhistorische waarde vanwege de ontstaansgeschiedenis alsmede van ensemblewaarde vanwege de zeer bepalende situering in reeksvorm op de spoorlijn Utrecht-Hilversum, parallel aan de Provinciale- en rijksweg. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 517570
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van Bogen baanvak Utrecht-Hilversum in Maartensdijk

Persijn

Achterweteringseweg 10
Maartensdijk (Gemeente De Bilt)
Omschrijving De HISTORISCHE PARKAANLEG van de buitenplaats Persijn is omstreeks 1880 door Hendrik Copijn ontworpen in landschappelijke stij..

Persijn

Achterweteringseweg 10
Maartensdijk (Gemeente De Bilt)
Omschrijving Het LANDHUIS Persijn is op een nagenoeg rechthoekige plattegrond opgetrokken en telt twee bouwlagen onder afgeplat, leien gede..

Persijn

Achterweteringseweg 10
Maartensdijk (Gemeente De Bilt)
Omschrijving TUINMANSWONING, gelegen aan de zuidwestzijde op de buitenplaats Persijn, opgetrokken op een T-vormige plattegrond en telt é..

Gepleisterde boerderij

Achterweteringseweg 70
Maartensdijk (Gemeente De Bilt)
Gepleisterde boerderij, waarschijnlijk 1e helft 19e eeuw, onder rieten wolfdak. Vensters met luiken. Zomerhuis onder hoog rieten schilddak.

Brandweerkazerne

Koningin Wilhelminaweg
Maartensdijk (Gemeente De Bilt)
Inleiding In 1940 door architect Ch.L. Quéré in traditionalistische stijl ontworpen BRANDWEERKAZERNE. Het gebouw is deels vrijstaand, dee..

Kaart & Routeplanner

Route naar Bogen baanvak Utrecht-Hilversum in Maartensdijk

Foto's (1)