Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Zandvoort in Zandvoort

Gebouw

Stationsplein 2
2041AB Zandvoort
Noord Holland

Bouwjaar: 1908
Architect: mogelijk D.A.N. Margadant


Beschrijving van Station Zandvoort

Inleiding SPOORWEGSTATION met perronoverkapping, gebouwd in 1908 in Berlagiaanse trant, mogelijk naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Het station is gebouwd tegen een duinhelling. Hierdoor ligt het stationsgebouw hoger dan de sporen en heeft de spoorzijde van het stationsgebouw één bouwlaag meer dan de straatzijde. Oorspronkelijk kwamen bij het stationsgebouw twee perronoverkappingen voor, waarvan echter die evenwijdig aan de sporen in augustus 1996 is gesloopt. Omschrijving Op L-vormig grondplan gebouwd kopstation bestaande uit diverse aaneengebouwde volumes die elk op zich symmetrisch van opzet zijn. De volumes hebben één, twee en drie bouwlagen onder diverse (samengestelde) kapvormen en alle belegd met rode muldenpannen. Aan de spoorzijde bevat het haaks hierop geplaatste stationsgebouw een evenwijdige overkapping die is belegd met mastiek. Een tussen de overkapping en stationsgebouw liggend deel is beglaasd. Het stationsgebouw is geheel opgebouwd uit rode baksteen. Hierbij is op diverse constructieve punten zoals in plinten, cordonlijsten en in deur- en vensteromlijstingen natuursteen toegepast. Natuursteen is ook toegepast in gevelbekroningen. Het muurwerk heeft diverse gepolychromeerde tegeltableau's met functie-aanduidingen - zoals "INGANG", "UITGANG" - en met voorstellingen die verwijzen naar de spoorwegen en naar Zandvoort als vissersdorp en badplaats. De voorzijde (W) bevat van links naar rechts de volgende volumes: een éénlaags (spoorzijde tweelaags) hoekvolume onder half schilddak, ten behoeve van onder meer magazijnruimte; een evenwijdig aan de straat gelegen volume van twee bouwlagen (spoorzijde drielaags) onder samengestelde kap waarin zich onder meer een passage en de dubbele bovenwoning van de stationschef bevindt; een haaks op de straat gericht volume onder zadeldak met daarin de stationshal; een éénlaags hoekvolume onder samengestelde kap ten behoeve van dienstwoningen (voorheen wachtkamers). De rechterzijde (Z) heeft naast het genoemde hoekvolume een rechthoekige haaks op de straat gerichte watertoren met uitkragend bovengedeelte onder schilddak met nokdecoratie. Het uitkragende gedeelte, dat rust op consoles in natuursteen, heeft aan de beide straatzijden (W en Z) ronde uurwerken in een natuurstenen omlijsting. In het uitkragende gedeelte bevindt zich een vierkant waterreservoir in beton. De spoorzijde (O) heeft boven een uitgebouwde parterre een galerij aan weerszijde van een in natuur- en baksteen uitgevoerde trap die de verbinding vormt tussen de perrons en de stationshal. In oorsprong was er een aparte gelijkvloerse uitgang via de passage onder de woning van de stationschef. Aan de spoorzijde bevindt zich hiertoe boven een deuropening een tegeltableau met het woord "UITGANG" De vensters en deuren in het gehele gebouw zijn van hout, zowel individueel als meerdelig en veelal in de bovenlichten voorzien van een meerruits roedenverdeling. De deuren zijn paneeldeuren met bovenin vaak één of meerdere glaspanelen. Aan de voorzijde (W) zijn vijf paar dubbele paneeldeuren. Drie paar dubbele paneeldeuren geven toegang tot de stationshal vanaf de straat. Deze deuren bevinden zich onder een houten, mastiekgedekte luifel op gietijzeren consoles. De vensters in de beide kopse zijden van de stationshal bevatten glas-in-loodramen, aan de straatzijde voorzien van wapens van diverse Noordhollandse gemeenten. Haaks op het spoor bevindt zich aan de achterzijde van het stationsgebouw een hoge, gietijzeren perronoverkapping van zes traveeën onder een flauw hellend met mastiek gedekt zadeldak. Het interieur van de stationshal is grotendeels oorspronkelijk en bevat onder meer een in het zicht gelaten houten kapconstructie met beschilderd kapbeschot (onder meer geabstraheerde voorstellingen van zeilschepen), diverse tegeltableau's, de genoemde glas-in-loodramen en een in bakaardewerk uitgevoerde uurwerkomlijsting met de tekst "BEIDT UW TIJD. De binnenmuren van de stationshal zijn ten dele opgetrokken in rode en gele geglazuurde baksteen. Het interieur van de woning van de stationschef is nog merendeels oorspronkelijk en bevat onder meer een in houtsnijwerk uitgevoerde trappartij en twee schoorsteenmantels in geglazuurde baksteen. Waardering Het spoorwegstation met bijbehorende perronoverkapping is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als typologisch gaaf bewaard voorbeeld van een kopstation, in Berlagiaanse trant. Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van het spoorwegnet in relatie met een reeds in de 19de eeuw bekende toeristische badplaats. Van situationele waarde vanwege de ligging in een duinvoet. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 517489
Laatste wijziging: 2014-10-12 19:38:37.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Zandvoort aan Zee   
20150205 170701000 iOS.jpg
Plaats Zandvoort
Afkorting Zvt
Opening 3 juni 1881
Heropening 1908 (nieuwbouw op een andere locatie)
Perrons 1 (eilandperron)
Perronsporen 2
Spoorlijn Haarlem - Zandvoort
Vervoerder(s) NS
Reizigers 4.685 (2014)[1] per dag
Coördinaten 52° 23′ NB, 4° 32′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Zandvoort aan Zee
Station Zandvoort aan Zee
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Zandvoort aan Zee is een spoorwegstation in de Noord-Hollandse kustplaats Zandvoort. Het station is onderdeel van NS Stations. Dit kopstation werd geopend op 3 juni 1881, als eindpunt van de spoorlijn Haarlem - Zandvoort. Het stationsgebouw was een houten gebouw. Tussen het station en het Zandvoortse Kurhaus werd de passage gebouwd, die in 1925 door een brand werd verwoest.

Omdat het station een eind van het centrum van Zandvoort vandaan lag, werd later nog een halte geopend: Zandvoort Dorp. In 1908 werd de spoorlijn verlegd, waardoor het station iets verder van het strand kwam te liggen en tegelijk dichter bij het dorp. Er kwam toen ook een nieuw stationsgebouw. Hierdoor werd tevens de extra halte Zandvoort Dorp, die overbodig was geworden, gesloten. Het huidige station droeg vanaf 1 juni 1921 de naam Zandvoort Bad. Op 22 mei 1955 werd de naam Zandvoort aan Zee.

Van 1962 tot 1995 reden de intercity's uit Zuid-Limburg door naar Zandvoort aan Zee. Aangezien deze treinen uit getrokken materieel bestonden, moest er een locwissel plaatsvinden. Op het emplacement dat toen naast het station lag, stond een nieuwe locomotief te wachten. In de tijd waarin de trein overstond, werd de locomotief voor de rijtuigen gerangeerd, zodat de trein weer kon vertrekken. Sinds 1995 werd dat emplacement (dat ook voor goederentreinen gebruikt werd) steeds minder gebruikt, en werd het emplacement (tezamen met o.a. de nabijgelegen sportvelden en de Pellikaanhal (sporthal)) afgebroken en vervangen door woningbouw.

Treinen

Jarenlang was Zandvoort het beginpunt van lange-afstandsverbindingen, zoals de Intercity naar Maastricht of Heerlen en zelfs internationale treinen: al in 1887 was er een rechtstreekse verbinding tussen Zandvoort en Basel (Zwitserland). Tegenwoordig rijden er alleen nog Sprinters vanuit Station Zandvoort aan Zee die niet verder rijden dan Amsterdam Centraal.

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
5400 Sprinter Amsterdam CentraalHaarlemZandvoort aan Zee
15400 Sprinter Amsterdam CentraalHaarlemZandvoort aan Zee Extra strandtrein, rijdt alleen in de zomerperiode.

Buslijnen en bushaltes

Station Zandvoort aan Zee telt twee bushaltes. Eén bevindt zich aan de voorkant van het station en is genaamd 'Station' (hiervandaan vertrekt lijn 81 en 84 naar Haarlem Station via Bloemendaal Strand), de andere halte ligt verderop, omdat bus 81 een lus door Zandvoort tegen de klok in rijdt. Deze bushalte heet 'Koper-Passerel/Station' en is voor lijn 81, die naar Zandvoort Busstation rijdt vanuit Haarlem Station, waarna hij vanuit het Busstation naar Zandvoort Noord rijdt en langs de bushalte 'Station' komt en verder naar Haarlem Station gaat. Deze twee buslijnen (lijn 81 en 84 alleen in de zomer) zijn van vervoerder Connexxion en vallen onder de concessie Haarlem/IJmond.

Concessiegebied Lijn Route Materieel
Connexxion
Haarlem / IJmond 81 Haarlem NS - Bloemendaal Strand - Zandvoort NS - Zandvoort busstation MAN Lion's City
Haarlem / IJmond 84 Haarlem NS - Bloemendaal Strand - Zandvoort NS MAN Lion's City

Galerij


Monumenten in de buurt van Station Zandvoort in Zandvoort

gebouw

Gasthuishofje 1
Zandvoort
Inleiding Het GASTHUISHOFJE MET KEERMUREN, TRAPPEN, STOEPEN EN HEKWERKEN dat in 1946-1947 tot stand kwam als eerste bouwwerk in het Wedero..

Raadhuis

Raadhuisplein 16
Zandvoort
Inleiding RAADHUIS, in 1911 gebouwd naar ontwerp van de toenmalige gemeente-architect Johannes Jansen in een formele stijl die teruggaat op..

Nederlands Hervormde dorpskerk

Poststraat 3
Zandvoort
Uit 1848-49 daterende Nederlands Hervormde dorpskerk, gebouwd in baksteen deels ter plaatse van een grotere Middeleeuwse voorganger tegen de..

Pensiongebouw

Poststraat 4
Zandvoort
Inleiding Voormalig PENSIONGEBOUW, gebouwd in 1898 tegen duinhelling met de langsgevel (w) evenwijdig aan de straat. Het gebouw is thans (1..

Pastorie

Poststraat 3
Zandvoort
Inleiding Omstreeks 1875 gebouwde PASTORIE direct ten zuiden van en behorende bij de als rijksmonument beschermde Nederlands Hervormde kerk..

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Zandvoort in Zandvoort

Foto's (1)