Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Seinhuis bij Station Roosendaal in Roosendaal

Gebouw

Stationsplein 1
4700AA Roosendaal
Noord Brabant

Bouwjaar: 1908
Architect: G.W. van Heukelom


Beschrijving van Seinhuis bij Station Roosendaal

Inleiding. Het SEINHUIS naar ontwerp van Van Heukelom maakte deel uit van een centrale bediening van wissels en seinen. Deze centrale seininrichting werd ontworpen door C.G.J.W. Koopman, ingenieur der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) in 1908. Het was een voor die tijd zeer uitgebreide en moderne beveiliging. Inmiddels wordt het gebouw niet meer gebruikt. Omschrijving. Tweelaags vrijstaand uit donkerrode machinale baksteen opgetrokken pand onder een schilddak gedekt met kruispannen, de hoeken zijn voorzien van pirons. Het circa tien meter hoge seinhuis is op een rechthoekige plattegrond gebouwd, de hoeken gaan aan de zuidzijde op verdiepingshoogte door middel van natuurstenen, getrapte banden over in schuine kanten. Tevens zijn er sierbanden in strengperssteen. De verdieping is voorzien van een omloop met hekwerk op ijzeren consoles in zandstenen neuten en met een trap aan de buitenzijde (1990). Op de begane grond bevinden zich enkele getoogde ramen met een kleine roedenverdeling. In het midden van de gevel een bakstenen console voor de erker op de verdieping. De verdieping heeft transparant karakter met een aaneengesloten reeks ramen die na 1945 gewijzigd zijn. De oorspronkelijke bovenlichten met kleine roedenverdeling zijn wel bewaard gebleven. De bovenste rand van het gebouw is betimmerd. Het dak heeft een overstek met houten schoren. In het interieur zijn de oorspronkelijke installaties nog grotendeels aanwezig. Op de begane grond zijn de schijvenkelder met mechanische installaties en de brandstofkelder bewaard gebleven. Op de verdieping staat nog een groot deel van de installatie, bestaande uit 15 wisselhandels en 21 seinhandels. Thans zijn nog 13 handmatig bediende seintoestellen van het merk Siemens en Halske A.G. (Berlijn) aanwezig. Waardering. Het seinhuis met installaties en bijbehorende trekdraden is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorisch belang als uitdrukking van een sociaal-economische, technische en typologische ontwikkeling. Daarnaast heeft het architectuurhistorische waarde vanwege de compacte opbouw, de stijl en de detaillering. Het is een der weinige uit het werk van Van Heukelom overgebleven seinhuizen. Het heeft ensemblewaarde als belangrijk onderdeel van het geheel. Het is uiterst zeldzaam, na de verdwijning van de overige te Roosendaal gebouwde seinhuizen. Het is overigens ook landelijk uiterst zeldzaam. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 517242
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Roosendaal   
Station Roosendaal.jpg
Afkorting Rsd
Opening 3 juli 1854
Perrons 2
Perronsporen 3
Lijn(en) Spoorlijn 12

Staatslijn F Roosendaal - Breda

Vervoerder(s) NS
NMBS
NS International
Reizigers 11.003 (2014)[1] per dag
Coördinaten 51° 32′ NB, 4° 28′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Roosendaal
Station Roosendaal
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer
Stationsgebouw rond 1900
Stationsgebouw rond 1910
Stationsgebouw anno 2007

Station Roosendaal werd geopend met de ingebruikname van de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe op 23 juni 1854. Op 3 mei 1855 werden de verbindingen naar Breda en naar Moerdijk geopend (in 1872 verlengd naar DordrechtRotterdam). Roosendaal behoorde buiten de steden in het westen en midden van Nederland tot de eerste plaatsen die een spoorverbinding kregen en was de eerste stad van Noord-Brabant met een station.

Geschiedenis

In 1863 kwam de verbinding met Bergen op Zoom tot stand, in 1868-1872 werd de Zeeuwse Lijn verlengd naar Vlissingen. Het eerste stationsgebouw van Roosendaal was verwant aan de nog bestaande stations van Oudenbosch en Zevenbergen. In 1866 en 1887 werd het met zijvleugels vergroot. In 1907 werd het gebouw vervangen door het huidige gebouw naar een ontwerp van Daniël Knuttel en George van Heukelom. Naast het stationsgebouw werden in 1907 een locomotievenloods, een seinhuis, een seinbrug en de douaneloods gebouwd. De locomotievenloods bestaat nog als beschermd monument[2]. In de Tweede Wereldoorlog raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd, waarna het in 1949 werd herbouwd onder leiding van Sybold van Ravesteyn. De architect handhaafde het ontwerp uit 1905 grotendeels, maar creëerde wel een nieuw, soberder uitgevoerd entreegebouw.

Vanaf het begin is het station van Roosendaal een belangrijk grensstation tussen Nederland en België. Sinds de opening van de lijnen naar Rotterdam en Vlissingen is Roosendaal een belangrijk spoorwegknooppunt in het zuidwesten van Nederland. Van hieruit rijden treinen in de richtingen Rotterdam – Amsterdam, Bergen op Zoom – Vlissingen, Antwerpen – Brussel en Breda – 's-HertogenboschArnhem.

Sinds de HSL-Zuid eind 2012 volledig in gebruik kwam heeft Roosendaal als grensstation aan belang ingeboet. Eens per uur vertrekt er een stoptrein naar Antwerpen-Centraal en voorlopig een Beneluxtrein. Deze treindiensten zijn een alternatief voor de hogesnelheidstreinen, zoals Thalys, die duurder zijn en reservering vereisen. Tevens blijft Roosendaal belangrijk als overstappunt voor het internationaal verkeer van België naar Zeeland/West-Brabant en vice versa.

OV-chipkaart

Dit station is afgesloten met OVC-poorten.

  • Om internationale reizigers die hier overstappen de gelegenheid te geven om in of uit te checken zijn er OVC palen op het middenperron aanwezig. Reizigers met doorgaande internationaal vervoersbewijzen hebben in Roosendaal geen in- of uitcheck verplichtingen. Sommige reizigers kiezen er echter op te knippen in een Nederlands deel (met OVC) en een internationaal vervoersbewijs vanaf/tot Roosendaal. De Belgische nationale vervoersbewijzen geldig tot Roosendaal hebben een barcode om de poorten te openen. Er staat een Belgische NMBS-verkoopautomaat[3] in het station zodat reizigers vervoersbewijzen naar alle stations in België kunnen kopen. (tot Antwerpen is er een goedkoper grenstarief.[4])

Verbindingen

Op het station stoppen in dienstregeling 2017 de volgende treinseries:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
2200 Intercity Amsterdam CentraalHaarlemLeiden CentraalDen Haag HSRotterdam CentraalDordrechtRoosendaalVlissingen
2500 Lokale trein (NMBS) RoosendaalAntwerpen-CentraalAntwerpen-BerchemPuurs In het weekend naar Lokeren
3600 Intercity RoosendaalBredaTilburg's-HertogenboschNijmegenArnhem CentraalZutphenDeventerZwolle
5900 Sprinter DordrechtRoosendaal 's Avonds en in het weekend eenmaal per uur.
9200 / IC-35 Intercity (NS International) Amsterdam CentraalSchiphol AirportDen Haag HSRotterdam CentraalRoosendaalAntwerpen-CentraalMechelenBrussel-CentraalBrussel-Zuid/Midi
1rightarrow blue.svg Zie voor de aansluitende buslijnen het artikel Openbaar vervoer in Roosendaal

Omgeving

Er is voor het spoorstation een busstation en fietsstallingen. De vroegere stationsrestauratie is vervangen door fastfoodketens zonder zitplaatsen, inclusief winkels van NS Stations Retailbedrijf. Er is aan de zuidkant van het emplacement een voetgangersbrug gebouwd die de stad Roosendaal rechtstreeks toegang geeft tot het Herstaco Stadion.[5]

Literatuur

  • Broos, Marius, Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1865-1996. Rosmalen: Uquilair, 2004. ISBN 90-7151-351-3

Monumenten in de buurt van Seinhuis bij Station Roosendaal in Roosendaal

Seinbrug bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. SEINBRUG uit het eerste kwart van de twintigste eeuw. Omschrijving. Seinbrug, bestaande uit een ligger met geklonken vakwerksp..

Locomotiefloods bij Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Rechthoekige LOCOMOTIEVENLOODS met WERKPLAATS op L-vormige plattegrond uit 1907, naar ontwerp van ir. G.W. van Heukelom. In 1931..

Douaneloods bij Station Roosendaal

Spoorstraat 7
Roosendaal
Inleiding. LOODS voor opslag en doorvoer van goederen. Gebouwd in 1907. Thans in gebruik bij Van Gend en Loos. Omschrijving. Rechthoeki..

Station Roosendaal

Stationsplein 1
Roosendaal
Inleiding. Stationsgebouw naar ontwerp van G.W. Van Heukelom en D.E.C. Knuttel uit omstreeks 1905. Het rijk gedecoreerde gebouw draagt ken..

Klooster Mariadal

Vincentiusstraat 5
Roosendaal
Inleiding. KLOOSTER Mariadal, gebouwd voor de orde van de Franciscanessen Penitenten Recollectinnen naar ontwerp van J.Th.J Cuypers en F.B..

Kaart & Routeplanner

Route naar Seinhuis bij Station Roosendaal in Roosendaal

Foto's (1)