Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Spoorbrug in Arnhem

Weg En Waterwerk

Apeldoornseweg 18
6814BK Arnhem
Gelderland

Bouwjaar: 1910-1912
Architect: Haitsma Mulier (verb.)


Beschrijving van Spoorbrug

Inleiding SPOORBRUG met drie doorgangen in de spoordijk, gelegen ten noorden van het centrum even buiten de singelstructuur, "Apeldoornse Poort" genaamd. De brug markeert de overgang van de Apeldoornsestraat in de Apeldoornseweg. De spoorbaan kruist deze straat/weg schuin. De Arnhemse spoordijk heeft vier smalle doorgangen (Zijpsepoort, Apeldoornsepoort, Hommelsepoort en Velperpoort) en dateert van omstreeks 1851 toen de Rhijnspoorweg werd verlengd naar Duitsland. De spoordijk sluit de stad af van het noordelijk gelegen voormalige landgoederen-, thans parkengebied. De smalle "Apeldoornse Poort" is tussen 1910 en 1912 verbreed en verbouwd in Art Nouveau-stijl door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, naar ontwerp van projectarchitect Haitsma Mulier. Omschrijving SPOORBRUG in de spoordijk, opgebouwd uit één grote voor het snelverkeer bestemde doorgang (ca. 11 m.), geflankeerd door twee smallere doorgangen voor het langzame verkeer (ca. 3 m.) met elk een doorrijhoogte van 3,8 meter. De overspanningen bestaan uit dertien geklonken stalen I-profielbalken, met daartussen troggewelfjes van onverglaasde gele verblendsteen. De profielen van de grote doorgang zijn licht getoogd, voorzien van ornamenten (o.a. rozetten) en opgelegd op dikke steunmuren. De steunmuren en de landhoofden hebben een plint van natuursteen, een bekleding van onverglaasde gele verblendsteen in kruisverband en een afsluitende lijst van natuursteen die op de afgeronde hoeken voorzien is van vlechtbandversieringen. Boven de profielbalken bevindt zich een betonnen strook waarop een smeedijzeren sierhek (rozet- en krulmotieven) tussen granieten hekpalen. De landhoofden worden afgesloten door een gemetselde borstwering met natuurstenen plint en afsluitende lijst. Waardering SPOORBRUG uit 1910-1912. - Van architectuurhistorisch belang wegens de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van het ontwerp in Art Nouveau-stijl en het rijke materiaalgebruik. - Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een landschappelijke ontwikkeling: aanleg omstreeks 1900 van een grootse en fraaie avenue-verbinding (Apeldoornseweg) tussen het stadscentrum en het destijds nieuwe stadspark Sonsbeek. Van de vier "stadspoorten" in de spoordijk die het centrum met Arnhem-Noord verbonden, is de "Apeldoornse Poort" de enige nog resterende poort van belang wegens de architectonische gaafheid. In de opzichten van verschijningsvorm, situatie en gaafheid heeft de "Apeldoornse Poort" tevens zeldzaamheidswaarde. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 516946
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van Spoorbrug in Arnhem

Herenhuis met hek

Apeldoornseweg 20
Arnhem
Inleiding HERENHUIS met HEK uit ca. 1890 in eclectische neorenaissance. Enkele oorspronkelijke elementen zijn verwijderd, zoals de zonwerin..

Herenhuis met hek uit 1889 in eclectische neorenaissance

Apeldoornseweg 22
Arnhem
Inleiding HERENHUIS met HEK uit 1889 in eclectische neorenaissance. De oorspronkelijke Louvre-luiken in de eerste bouwlaag en de vaste Louv..

Herenhuis met hek uit 1886 in de stijl van de hollandse neorenaissance

Apeldoornseweg 32
Arnhem
Inleiding HERENHUIS met HEK uit 1886 in de stijl van de Hollandse neorenaissance. Het pand bevindt zich even ten noorden van het stadscent..

Herenhuis met hek uit 1889 in neorenaissance-stijl

Apeldoornseweg 48
Arnhem
Inleiding HERENHUIS met HEK uit 1889 in neorenaissance-stijl. Het pand staat in de min of meer aaneengesloten oostelijke gevelwand van de A..

Gietijzeren fontein

Jansbinnensingel 21
Arnhem
Omschrijving Gietijzeren FONTEIN uit 1885 van de firma I. Schütz en Zoon uit Zeist, gesitueerd aan de oostzijde van het plantsoen tussen d..

Kaart & Routeplanner

Route naar Spoorbrug in Arnhem

Foto's (2)