Meer dan 63.000 rijksmonumenten


IJzeren spoorbrug van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij in Halfweg

Weg En Waterwerk

Bij oostsluis
2064ZG Halfweg (gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Noord Holland

Bouwjaar: 1868


Beschrijving van IJzeren spoorbrug van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

Inleiding IJzeren SPOORBRUG van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij uit 1868, thans (1996) buiten gebruik. De spoorbrug is gelegen over de Oostsluis, de meest oostelijke van een complex van drie naast elkaar geplaatste sluizen. De spoorbrug maakte deel uit van de eerste spoorwegverbinding in Nederland, in 1839 aangelegd tussen Amsterdam en Haarlem, en vormt daarvan het laatste in situ overgebleven element. Oorspronkelijk werd de spoorlijn met houten bruggen over de sluizen geleid, maar vanaf 1859 werden verscheidene exemplaren uit het het traject Amsterdam-Haarlem-Leiden naar behoefte, per stuk, vervangen door zwaardere bruggen. De hier beschreven ijzeren spoorbrug werd volgens H.S.M.-bestek nr. 24 in 1868 in dienst gesteld. Omschrijving Gietijzeren spoorbrug bestaande uit twee evenwijdig geplaatste gietijzeren liggers met een lengte van 11.50 El(volgens het bestek). Het dichte, in doorsnede symmetrische en aan de bovenkant licht gebogen, lijf heeft tussen de dikke flenzen aan beide zijden versterkingsribben. Ze dragen de indicatie "O.S.". Deze hoofdbalken zijn onderling verbonden door breedflensprofielen. Van de vermoedelijk veertien dwarsliggers zijn er twaalf zichtbaar, de overige zijn in het muurwerk van de sluis opgenomen. Ze worden door schroefbouten op hun plaats gehouden. De 'Normaalspoor'-breedte valt nog af te lezen aan de bevestigingspunten van de railsconstructie. De afmetingen van de brug zijn (volgens het bestek) 3.00 El voor de hoofdliggers en 2.94 El voor de dwarsliggers. Waardering De spoorbrug is van algemeen belang uit cultuurhistorisch en architectuurhistorisch oogpunt als enig overgebleven element dat in situ de loop van de eerste spoorlijn in Nederland markeert. De spoorbrug is van architectuurhistorische waarde als zeldzaam geworden en vroeg voorbeeld van een constructie met gietijzeren balken, daterend uit het derde kwart van de 19de eeuw. Daarnaast heeft de spoorbrug situationele waarde door de markante stedenbouwkundige situering in Halfweg. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 516033
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van IJzeren spoorbrug van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij in Halfweg

Woningblok met dienstwoningen, voormalig kantoor en werkplaats

Haarlemmermeerstraat 15
Halfweg (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Inleiding WONINGBLOK met dienstwoningen, voormalig kantoor en werkplaats, behorend bij het complex van stoomgemaal en dienstwoningen te Hal..

Stoomgemaal van het Hoogheemraadschap. Gebouwd stoomgemaal ter bemaling van de Haarlemmermeer, later verbeterd en gemoderniseerd. Gebouwen en machines ..

Haarlemmermeerstraat 4
Halfweg (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Stoomgemaal van het Hoogheemraadschap. In 1852 gebouwd stoomgemaal ter bemaling van de Haarlemmermeer, in 1889 verbeterd en gemoderniseerd. ..

Voormalig gemeenlandshuis van Rijnland

Haarlemmerstraatweg 7
Halfweg (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Voormalig gemeenlandshuis van Rijnland: van het in 1645 naar ontwerp van Pieter Post gebouwde huis Zwanenburg, is nog de voorgevel over. Bak..

Transformatorstation

Schoolstraat 18
Halfweg (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Inleiding TRANSFORMATORSTATION, gebouwd omstreeks 1915 in de trant van het Nieuwe Bouwen, naar ontwerp van architect J.B. van Loghem in opd..

Vrijstaand gemeentehuis

Haarlemmerstraatweg 51
Halfweg (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Inleiding Vrijstaand GEMEENTEHUIS, gebouwd in 1905-1906 naar ontwerp van architect J. London in opdracht van het gemeentebestuur van Haarle..

Kaart & Routeplanner

Route naar IJzeren spoorbrug van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij in Halfweg

Foto's (1)