Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Stationsgebouw met dienstwoning in Veendam

Gebouw

Parallelweg 6
9641KG Veendam
Groningen

Bouwjaar: 1909 1930 (overkapping perron) 1966 (uitbr.)
Architect: Ed. Cuypers Cuypers E 1909 Ed. Cuypers


Beschrijving van Stationsgebouw met dienstwoning

Inleiding STATIONSGEBOUW met DIENSTWONING en twee zijvleugels gebouwd in 1909 in opdracht van de Noordoosterlocaalspoorweg Mij. (NOLS), waarschijnlijk naar een ontwerp van architect E. Cuypers. In de ene zijvleugel werden twee wachtkamers ingericht en de andere, kortere zijvleugel had als functie de opslag van bestelgoederen. Het station, dat is opgetrokken in een aan het Rationalisme verwante bouwtrant, maakte deel uit van de spoorlijn Zuidbroek-Stadskanaal, die in 1910 werd geopend. Deze spoorlijn was aangelegd om vanaf Zwolle via Ommen, Coevorden, Stadskanaal en Zuidbroek een doorgaande verbinding met Delfzijl tot stand te brengen. In 1930 werd het perron voorzien van een overkapping, vervaardigd bij machinefabriek S. ten Horn te Veendam. Het pand dat nu eigendom is van de NS, werd in 1953 gesloten voor personenvervoer en wordt alleen nog gebruikt als halte voor goederenvervoer. In 1966 werd in het stationsgedeelte een rangeerdersverblijf ingericht. Ondanks deze wijziging is de originele indeling van het gebouw bijna nog geheel intact. Het gebouw is gelegen aan het einde van de as Stationsstraat-Van Beresteynstraat-Hertenkamp in het als beschermd gezicht voorgedragen gebied Tusschendiepen. Omschrijving STATIONSGEBOUW, bestaande uit een twee bouwlagen hoog hoofdgebouw waarin de DIENSTWONING en de stationshal zijn ondergebracht, en aan weerszijden een één bouwlaag hoge zijvleugel met plat dak en goot op klossen. Het gebouw is opgetrokken in een bruine baksteen op een uitspringend trasraam van bruine klinkers afgezet met een geglazuurde rand baksteen. Het hoofdgebouw heeft een samengesteld dak gedekt met een rode geglazuurde tuile du Nord, een goot op klossen, strakke windveren en twee hoge gemetselde schoorstenen. De gevels worden verlevendigd met gevelbanden van beton(?) en geleed door enkele of samengestelde staande vensters met onderdorpels van geglazuurde baksteen en bovenlichten met roedenverdeling onder een gepleisterde latei en een segmentboog met trommel. De voorgevel (noordwest) heeft een doorgetrokken geveldeel onder een steekkap met wolfeind, piron en strakke windveren, en een zijrisaliet met steekkap met strakke windveren; in de gevel een (vernieuwde) deur met twee zijlichten en bovenlichten met roedenverdeling samengevat onder een gepleisterde latei en drie segmentbogen met trommel; op de verdieping twee T-vensters met bovenlicht met roedenverdeling, en in de topgevel decoratief metselwerk en een dubbel venster. In het zijrisaliet een vernieuwde deur met bovenlicht met roedenverdeling, een T-venster met bovenlicht met roedenverdeling en een dubbel venster met roedenverdeling; aan de zuidwestzijde van het risaliet een vierruits w.c. venster. Alle vensters hebben een gepleisterde latei en segmentboog met trommel. In de noordoostgevel een vernieuwde deur met latei en segmentboog naar het platte dak van de zijvleugel. In de zuidwestgevel een venster (niet origineel) en een H-venster met bovenlicht met roedenverdeling. De achtergevel (perronzijde) van het hoofdgebouw maakt een verspringing en heeft een doorgetrokken geveldeel onder een steekkap met wolfeind, piron en strakke windveren. In de achtergevel een driedelig venster met bovenlichten met roedenverdeling onder een gepleisterde latei; een langwerpig tegeltableau met daarin ¿Veendam¿; twee dubbele vensters met bovenlichten met roedenverdeling en latei met segmentboog; in de topgevel decoratief metselwerk en een dubbel venster met latei en segmentboog. In het verspringende deel een deur met twee deurlichten en twee zijlichten onder bovenlichten met roedenverdeling, samengevat onder één latei en drie segmentbogen; een T-venster en twee smalle H-vensters, alle met bovenlicht met roedenverdeling, latei en segmentboog. De ZIJVLEUGEL aan de linkerzijde (noordoost) heeft zowel aan de noordwest- als aan de zuidoostzijde dubbele houten schuifdeuren onder een segmentboog en twee staande vensters met roedenverdeling, latei en segmentboog. Boven de deuren in de zuidoostzijde staat "Veendam" geschilderd; de noordwestzijde heeft tevens een klein venster (niet origineel). Aan de noordoostzijde een staand venster met roedenverdeling, latei en segmentboog. De ZIJVLEUGEL aan de rechterzijde van het hoofdgebouw (zuidwest) heeft aan de noordwestzijde vier driedelige vensters met één middenstijl en bovenlichten met roedenverdeling; aan de perronzijde de perronoverkapping (1930) en vier paneeldeuren met twee deurlichten met diefijzers, twee zijlichten en een driedelig bovenlicht met roedenverdeling, samengevat onder één latei en drie segmentbogen. De overkapping bestaat uit een toegevoegd houten luifeldak met één rij kolommen (drie) van geklonken ijzer. Op een van de kolommen een plaatje met: "Machinefabriek S. ten Horn Veendam". In het INTERIEUR zijn onder meer van belang: in het stationsgedeelte, voor zover aanwezig de houten balkenplafonds en de houten lambrizering. In de dienstwoning de houten trap met trappaal en houten stijlen; de marmeren schouw; de gestucte plafonds met rozet; de paneeldeuren met deurlicht. Waardering Stationsgebouw met dienstwoning van algemeen belang vanwege cultuur-, architectuurhistorische en stedenbouwkundige waarde - als voorbeeld van een stationsgebouw met dienstwoning uit 1910 - ter herinnering aan de NOLS-spoorlijn - als voorbeeld van een stationsgebouw in een aan het Rationalisme verwante bouwtrant - vanwege de vrij hoge mate van gaafheid - vanwege de beeldbepalende ligging aan het einde van de as Stationsstraat-Van Beresteynstraat-Hertenkamp in het als beschermd gezicht voorgedragen gebied Tusschendiepen. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 515422
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Veendam   
Veendam Arriva 1.jpg
Afkorting Vdm
Opening 1910
Sluiting 1953
Heropening 1 mei 2011
Lijn(en) Stadskanaal - Zuidbroek
Vervoerder(s) Arriva (trein)
Qbuzz
Taxi De Grooth
S.T.A.R.
Coördinaten 53° 6′ NB, 6° 53′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Veendam
Station Veendam
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Station Veendam is een Nederlands spoorwegstation in Veendam aan de spoorlijn Stadskanaal - Zuidbroek en sinds 2011 eindstation van de spoorverbinding Groningen - Zuidbroek - Veendam. Daarnaast is het station het beginpunt van de museumspoorlijn van de S.T.A.R. van Veendam via Stadskanaal naar Musselkanaal.

Geschiedenis

Het station van Veendam werd geopend in 1910. Het lag aan de spoorlijn Stadskanaal - Zuidbroek, vroeger onderdeel van de Noordoosterlokaalspoorweg en later eigendom van Nederlandse Spoorwegen. Het is een NOLS-station van een afwijkend type. In 1953 werd het gesloten voor reizigerstreinen. De lijn van Veendam tot Musselkanaal bleef echter tot 1990 in gebruik voor goederenvervoer. In 2005 kocht de S.T.A.R. het stationsgebouw Veendam van NS Vastgoed. De lijn van Zuidbroek tot Veendam bleef tot 2011 in gebruik voor goederenvervoer. Sinds 2011 zijn het Rail Service Centrum en Nedmag alleen vanaf Zuidbroek bereikbaar.

Toeristische spoorlijn

De S.T.A.R. maakt gebruik van het oude stationsgebouw van Veendam.
Opening op 1 mei 2011, met stoomlocomotief van S.T.A.R. en Spurt van Arriva.
Het busstation van Station Veendam in de voormalige Jonkerloods

Vanaf het rijseizoen 1995 is het station het beginpunt van de museumspoorlijn van de S.T.A.R. van Veendam tot Musselkanaal. Het stationsgebouw staat op de rijksmonumentenlijst.

Heropening reizigersverbinding

Op 1 mei 2011 werd station Veendam na 57 jaar weer in gebruik genomen voor reizigersvervoer. Aanvankelijk wilde spoorwegonderneming Arriva Personenvervoer Nederland al met ingang van de dienstregeling 2010 een halfuursdienst op het traject Groningen - Veendam rijden. Hiervoor werden vier extra Spurt-treinstellen besteld, die eind 2009 werden afgeleverd. Na bezwaren van de goederenvervoerders heeft ProRail echter moeten besluiten eerst een tweede spoor langs de containerterminal aan te leggen, waardoor de reizigersdienst pas op 1 mei 2011 van start ging.[1]

Voor de trein uit Groningen werd in Veendam een nieuw perron gebouwd aan een apart kopspoor, gescheiden van het emplacement. Dit emplacement wordt hoofdzakelijk gebruikt door de S.T.A.R. In de naast het station gelegen goederenloods, ook bekend als Jonkerloods, werd op 15 september 2011 een overdekt busstation geopend.[2]

Toekomst

Al vele jaren wordt gesproken over doortrekken van de spoorlijn, met name naar het zuiden, naar Stadskanaal en eventueel nog verder naar Emmen. Ook zou bij Zuidbroek een oostboog kunnen worden aangelegd zodat goederentreinen zonder kopwisseling richting Duitsland kunnen.Concrete plannen zijn er echter niet. [3][4]

Verbindingen

Op station Veendam stopt de onderstaande stoptrein:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
37800 Stoptrein (Arriva) GroningenVeendam

Monumenten in de buurt van Stationsgebouw met dienstwoning in Veendam

Villa in expressionistische bouwstijl

Parallelweg 13
Veendam
Inleiding VILLA ontworpen in 1921 door architect J. Kruijer uit Nieuwe Pekela in opdracht van H. Takens in een Expressionistische bouwstijl..

Kantoorwoning in een mengstijl van overgangsstijl en rationalisme

Pieter Sneeuwplein 3
Veendam
Inleiding KANTOORWONING ontworpen in 1917 door architect N. Boiten Rzn. in opdracht van de heer B.J. Geling. Het pand dat is opgetrokken in..

Spoorbrug over de Molenstreek

Molenstreek 312
Veendam
Inleiding SPOORBRUG over de Molenstreek gebouwd in 1909 in opdracht van de Noordoosterlocaalspoorweg Mij. (NOLS). De draaibrug maakte deel ..

Electriciteitscentrale Voorm. electriciteitscentrale

Molenstreek 312
Veendam
Inleiding ELEKTRICITEITSCENTRALE met KANTOOR, BERGRUIMTE, MACHINEHAL, WERKPLAATS, SCHAKELHUIS en TRANSFORMATORHUIS, gebouwd in 1900-1901 in..

Postkantoor met ingebouwde dienstwoning

Beneden Oosterdiep 59
Veendam
Inleiding POSTKANTOOR met ingebouwde DIENSTWONING gebouwd in de periode 1901-1903 door rijksbouwmeester C.H. Peters. Het postkantoor dat is..

Kaart & Routeplanner

Route naar Stationsgebouw met dienstwoning in Veendam

Foto's (1)