Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Grafzerk voor het echtpaar Dijkhoff in eclectische stijl in Helmond

Graf Begraafplaats

Molenstraat 72
5701KH Helmond
Noord Brabant

Bouwjaar: 1898


Beschrijving van Grafzerk voor het echtpaar Dijkhoff in eclectische stijl

Inleiding GRAFZERK uit 1898 voor het echtpaar Dijkhoff in Eclectische stijl. Omschrijving De hardstenen tombe wordt omringd door paaltjes met kettingen. Op een geprofileerd voetstuk staat een stenen doodskist. Hier boven verheft zich op acht korte zuiltjes een schuin oplopende dekplaat met decoratie opzij en een kruis van biscuitporselein aan de bovenzijde. Het graf is bestemd voor Antoon Dijkhoff, notaris, 1828-1899 en zijn vrouw, 1835-1898. Waardering Het grafmonument is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als getuigenis van de katholieke grafcultuur in Zuid-Nederland en als herinnering aan een der leden van de maatschappelijke elite in de negentiende en vroege twintigste eeuw. Het heeft kunsthistorische waarde vanwege de uitzonderlijke opbouw met kolommen en doodskist, wegens de stijl en de detaillering en is tevens van belang als representatief voorbeeld van de ateliermatige produktie van sculptuur. Het heeft ensemblewaarde als onderdeel van de beide naast elkaar gelegen complexen van de hervormde en katholieke begraafplaats. Het is als voorbeeld van de bijzondere opbouw zeldzaam. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 514928
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Station Antwerpen-Centraal, een gebouw in eclectische stijl

Eclecticisme is het combineren van kenmerken van verschillende bouwstijlen of kunststromingen tot een bevallig geheel.

In de kunst

1rightarrow blue.svg Zie Eclecticisme (architectuur) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

In de klassieke oudheid werd de term gebruikt voor de stroming waarbij de Romeinse, Griekse en Oosterse cultuurelementen op elkaar inwerkten en meer en meer met elkaar versmolten. Daarin kunnen we twee grote groepen onderscheiden: het Romeins eclecticisme en het Alexandrijns eclecticisme.

In de 19e eeuw ontstond een stroming in de beeldende kunst, het Historisme. De naam duidt op het retrospectieve karakter van de architectuur in de 19e eeuw, er wordt veel teruggeblikt op het verleden en decoraties worden ontleend aan diverse vroegere stijlperioden. Vanwege het selectieve karakter van de stijl wordt ze ook wel de eclectische stijl genoemd.

Een eclectisch bouwwerk heeft bijvoorbeeld kenmerken uit verschillende neostijlen in zich, die zijn gecombineerd tot een nieuw geheel. Het Justitiepaleis door Joseph Poelaert in Brussel is daar een mooi voorbeeld van. Binnen het neoclassicisme werd dit principe toegepast om een schilderachtig effect te bereiken. In postmoderne kunst dient eclecticisme vaak als ironische illustratie van de gedachte dat werkelijke authenticiteit onmogelijk is.

In de psychotherapie

Men spreekt van eclectische therapie als de therapeut zich niet tot één stroming beperkt, zoals psychoanalyse, gedragstherapie, systeemtherapie of medicamenteuze therapie, maar uit de verschillende stromingen die elementen of technieken kiest die het best passen bij de cliënt of het probleem. In de gezondheidszorg wordt over het algemeen voor een eclectische therapie gekozen. Men kiest de therapie, technieken of elementen die op dat moment het beste bij de actuele problematiek en het toestandsbeeld van de cliënt lijken te passen.

In de religie

Men kan ook geloven op een eclectische manier. Een eclecticus neemt ideeën aan van verschillende overtuigingen die hem of haar persoonlijk aanspreken, en combineert deze. Zie ook syncretisme.

In de filosofie

In de filosofie wordt vooral verwezen naar het vermengen van de Romeinse met de Griekse filosofie en het vermengen van de Oosterse met de Griekse (onder invloed van Alexander de Grote).

Romeins eclecticisme

De Romeinen namen veel van hun filosofische stelsels over van de Grieken. Ze kozen datgene uit dat volgens hen het dichtst bij de waarheid lag. Daarom zal men veel van de Griekse filosofie ook terugvinden in de Romeinse. Ook speelde het praktische aspect een rol bij de Romeinen. Filosofie is voor hen niet een doel op zich, zoals bij de Grieken, maar een praktisch hulpmiddel voor het opstellen van een algemeen wereldbeeld om zich beter in de wereld te kunnen oriënteren.

Alexandrijns eclecticisme

Hier bedoelt men de versmelting van de Griekse en de Oosterse filosofie. Vooral de Joodse religieuze overleveringen waren hier belangrijk. De Joodse Alexandrijnse intellectuelen probeerden de waarheden uit de Griekse filosofie te combineren met de religieuze waarheden uit het Oude Testament. Aangezien deze op sommige vlakken met elkaar in tegenspraak zijn, stond men voor een probleem.

Dit probleem werd in twee richtingen opgelost: enerzijds stelde men dat het Oude Testament reeds door de Grieken gekend was en dat zij veel waarheden hieruit gehaald hebben, anderzijds werden de heilige geschriften met de Griekse filosofie in overeenstemming gebracht. Men gaat daarom God anders interpreteren. Deze nieuwe zienswijze was vooral op Plato geïnspireerd. Nieuwe ideeën zoals de onbereikbaarheid van God en de zoon van God als bemiddelaar tussen de mensen en God deden hun intrede en waren ook de basis van het christendom.

In de hedendaagse populaire muziek

Binnen de hedendaagse housemuziek bestaat ook een stroming die 'eclectic' wordt genoemd. Het is een samensmelting van urban en house.


Monumenten in de buurt van Grafzerk voor het echtpaar Dijkhoff in eclectische stijl in Helmond

Poortgebouw, in eclectische stijl gebouwd als monumentale toegang met portiersloge

Molenstraat 72
Helmond
Inleiding POORTGEBOUW, in 1880 in eclectische stijl gebouwd als monumentale toegang met portiersloge. Omschrijving Het poortgebouw heeft..

Calvariegroep

Molenstraat 72
Helmond
Inleiding CALVARIEGROEP, daterend uit ca. 1880 en gelegen op een begroeide hoge kunstmatige heuvel. De heuvel ligt aan het eind van het mid..

Hoge staande grafzerk voor het familiegraf Bogaers

Molenstraat 72
Helmond
Inleiding Hoge staande GRAFZERK voor het familiegraf Bogaers uit de late negentiende eeuw. Het bevindt zich ter rechterzijde van het hoofdp..

Hoge staande grafzerk voor M.W. van Glabbeek

Molenstraat 72
Helmond
Inleiding Hoge staande GRAFZERK voor M.W. van Glabbeek in Neo-Renaissance-stijl uit 1905, gelegen aan het hoofdpad ter linkerzijde. Omsch..

Grafzerk uit 1896 voor J. Raymakers in strenge Neo-Renaissance stijl

Molenstraat 72
Helmond
Inleiding GRAFZERK uit 1896 voor J. Raymakers in strenge Neo-Renaissance stijl. Omschrijving Het grafmonument is opgetrokken in de vorm ..

Kaart & Routeplanner

Route naar Grafzerk voor het echtpaar Dijkhoff in eclectische stijl in Helmond

Foto's (1)