Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Kantoorgebouw van de voormalige Paardentramremise in Amsterdam

Gebouw

Overtoom 373 A
1054JN Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1876
Architect: A.L. van Gendt


Beschrijving van Kantoorgebouw van de voormalige Paardentramremise

Inleiding KANTOORGEBOUW van de voormalige paardentramremise, gelegen aan de Overtoom. Het in 1877 gebouwde is gelegen op de hoek van een straatje dat uitkomt op de Overtoom. De representatieve zijde van het gebouw bevindt zich echter aan de achterkant, geörienteerd op het Vondelpark. Omschrijving Het kantoorgebouw heeft in hoofdvorm een rechthoekige plattegrond met een afgesneden hoek, is opgetrokken in baksteen (kruisverband) en telt twee bouwlagen en een zolder. Het pand heeft een samengesteld schilddak. Het dakschild aan de straatzijde heeft een houten, van dakkapel onder zadeldak en het dakschild boven de langsgevel heeft twee dakkapellen van hetzelfde type. De dakkapellen hebben in het fronton een hijsbalk en worden, voor zover nog aanwezig, geflankeerd door gesneden wangen en gecanneleerde zijkanten. De rechtgesloten vensters zijn voorzien van houten lekdorpels die de omlopende gecementeerde cordonlijst onderbreekt. Zij worden boven door een anderhalfsteens strek met rode en gele baksteen ontlast. De vensters met gecementeerde lekdorpels zijn van dit type tenzij ander vermeld. De straatgevel met de afgesneden hoek wordt als voorgevel aangemerkt. Deze gevel heeft op de verdieping drie schuiframen onder strekken en in de trapsgewijs uitgemetselde daklijst tweemaal drie consoles met druppelmotief. Deze consoles bevinden zich aan weerszijden van de dakkapel. De rechterzijgevel heeft tussen de bouwlagen een cordonlijst die boven de twee deuren verspringt. Opmerkelijk is de aanwezigheid van vleugeldeuren die enigszins naar achteren zijn geplaatst en omlijst worden door een geprofileerde, natuurstenen rondboog die rust op twee pilasters met casementen. De beglaasde deuren zijn elk voorzien van een smeedijzeren sierrooster en bevinden zich onder een halfrond bovenlicht met een sierroede. Het deurkozijn rust op hardstenen neuten. Van hetzelfde materiaal zijn de dorpel en de aansluitende vloerplaat. De deuropening wordt van de linkerhoek door een schuifraam gescheiden. Rechts van de deur komen twee stolpramen voor waarvan één ingevuld met glas-in-lood, de ander met gedeeld bovenlicht. Op de rechthoek bevinden zich twee gekoppelde stolpstellen, eveneens onder gedeelde bovenlichten. Ter plaatse van de verdiepingsvloeren komen smeedijzeren sierankers en boven de deuren is in gele baksteen een overhoeks geplaatste streklaag als siermetselwerk aangebracht. De ramen op de verdieping komen overeen met die op de begane grond. Alleen boven de deuren komt een draairaampje voor met eigen houten lekdorpel. Onder de twee dakkapellen is de getrapte uitgemetselde gevelbeëindiging met consoles onderbroken. De achtergevel wordt door een samengestelde tuitgevel afgesloten. De schuine, van overkragende schouders voorziene zijden van de dakschilden worden onderbroken door een uitgemetseld muurvlak dat hoger is opgetrokken en eindigt in een tuitgevel. De geprofileerde schouderblokken alsook de schuine zijden van de dakschilden bestaan uit natuursteen. In de middenas van de gevel komt per verdieping een stolpstel voor met een gedeeld bovenlicht. Op de zolder is in het vermelde uitgemetselde geveldeel een getoogd vierruits draairaam aanwezig. Waardering Het kantoor van de paardentramremise is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde vanwege de plaats in de ontwikkelingsgeschiedenis van het lokale openbaar vervoer. Het kantoorgebouw is heeft een architectuurhistorische waarde vanuit typologisch oogpunt en vanwege de detaillering van de diverse onderdelen. Het kantoor heeft een ensemblewaarde als onderdeel van het complex van de paardentramremise aan de Overtoom. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 513944
Laatste wijziging: 2014-10-02 18:33:51.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
De in 2011 geopende remise Beverwaard van de RET in Rotterdam-Zuid.
De oude tramremise aan de Frans Halsstraat in Den Haag is nu in gebruik als Haags Openbaar Vervoer Museum.

Een remise (uit het Frans remettre: terugzetten) of stelplaats (vooral in België gebruikt) is een (overdekte) ruimte waar trams en bussen gestald worden in de nacht en andere tijdstippen dat ze niet nodig zijn voor het vervoer van reizigers. Bij busremises wordt meestal gesproken over busgarages.

Het woord stelplaats wordt ook gebruikt voor een plaats waar treinmaterieel gestald wordt.

Busremises of busgarages zijn verspreid over het hele land en zijn meestal eigendom van de betreffende vervoerder. In sommige gevallen is de remise gekocht door een overheid (provincie of gemeente) zodat de remise makkelijk verhuurd kan worden aan de winnende vervoerder voor de concessie.

Sommige remises worden door zowel trams als bussen gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de remise in Nieuwegein die zowel door de Utrechtse sneltram als de streekbussen van U-OV gebruikt wordt. In sommige gevallen is een oude tramremise enkel nog als busremise in gebruik.

Tramremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

  • Amsterdam
    • Remise Havenstraat
    • Remise Lekstraat, officieel remise Kromme Mijdrechtstraat naar het adres
    • Remise Zeeburg (dependance remise Lekstraat ten behoeve van lijn 26)
    • Remise Nieuwe Achtergracht (gesloten in 1964 en vervolgens afgebroken)
    • Remise Tollensstraat (opgeheven en sinds juni 2006 aansluiting op tramnet verwijderd, wordt vanaf 2013 verbouwd tot cultuurcentrum)
    • Hoofdwerkplaats Rail, geopend in 1996
    • remise Karperweg (onderkomen voor materieel van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam), gelegen naast de remise Havenstraat
  • Antwerpen
    • Stelplaats Hoboken
    • Stelplaats Punt aan de Lijn
    • Stelplaats Deurne (geopend op 14 april 2012)
    • Stelplaats Groenenhoek (in gebruik als openbaarvervoermuseum VLATAM)
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge
    • Stelplaats Wondelgem (de bouw van een tweede tramstelplaats in Wondelgem was gepland, doch protest van de buurtbewoners had als gevolg dat van dit plan werd afgeweken)
    • Stelplaats Wissenhage (gepland)
  • Vlaamse kust
    • Stelplaats Knokke
    • Stelplaats Oostende (Kaaistation)
    • Stelplaats Oostende (Sportstraat), onderhoudswerkplaats
    • Stelplaats De Panne Esplanade (tegenwoordig in gebruik als museumstelplaats TTO Noordzee)
    • Stelplaats Adinkerke / De Panne
  • Brussel
    • Stelplaats Koningslaan (Sint-Gillis) (1)
    • Stelplaats Schaarbeek (Haachtsesteenweg) (6)
    • Stelplaats Elsene (Renbaanlaan) (4)
    • Stelplaats Edingenstraat (Molenbeek) (5)
    • Stelplaats Haren (Houtweg) (3)
    • Stelplaats Marconi (Vorst) (gepland)
    • Stelplaats Woluwe (Tervurenlaan) (7), de ruimte wordt gedeeld met de museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel. Vanaf deze remise vertrekken ook museumtrams.

Trolleybusremises in Nederland en Vlaanderen

  • Arnhem
    • Remise Westervoortsedijk
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge (niet meer als zodanig in gebruik)

Enkele busremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

Amsterdam

  • Garage West
  • Garage Noord
  • Garage Zuid (OverAmstel)

Rotterdam

Den Haag

  • Garage Radarstraat/Telexstraat

Utrecht

  • Garage Europalaan

Gent

  • Stelplaats Gentbrugge

Brussel


Monumenten in de buurt van Kantoorgebouw van de voormalige Paardentramremise in Amsterdam

Paardentramremise

Overtoom 373
Amsterdam
Inleiding Voormalige PAARDENTRAMREMISE met smederij en ziekenstal (complexonderdeel Paardentramremise Overtoom), naar ontwerp van A.L. van ..

Ev.Luth.Diaconie/Zwaardvegershof

Staringplein 9
Amsterdam
Inleiding In 1907-1909 tot stand gekomen HOF van de Evangelisch Lutherse Gemeente, thans genaamd 'Het Lutherhof', voorheen genaamd 'Evangeli..

Voormalig gemaal en later parkopzichterswoning

Vondelpark 4
Amsterdam
Inleiding Omstreeks 1880 noordelijk in het Vondelpark en oostelijk van de Kattenlaan in een eenvoudige neo-renaissance stijl ontworpen vrij..

Brug nr. 453

Brug nr. 453 Mid-Westelijk in Vondelpark nabij Rosarium
Amsterdam
Omschrijving Brug nr. 453 over het zich versmallende deel van de mid-westelijke waterpartij in het park, nabij het Rosarium. Smeedijzeren v..

Brug nr. 455

Brug nr. 455 bij viersprong aan Noordzijde Vondelpark
Amsterdam
Omschrijving Brug nr. 455 over de zich versmallende westelijke waterpartij in het park in het verlengde van het pad naar de uitgang aan de ..

Kaart & Routeplanner

Route naar Kantoorgebouw van de voormalige Paardentramremise in Amsterdam