Meer dan 63.000 rijksmonumenten


IJzeren spoorwegviaducht met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Weg En Waterwerk

Stationsplein 5
2011LR Haarlem
Noord Holland

Bouwjaar: ca. 1906
Architect: D.A.N. Margadant


Beschrijving van IJzeren spoorwegviaducht met bijbehorend hekwerk

Inleiding IJzeren SPOORWGVIADUCT met bijbehorend HEKWERK, als onderdeel van het in Art Nouveau gedetailleerde station (monnr. 19786) naar ontwerp van D.A.N. Margadant omstreeks 1906 gebouwd over de Kruisweg in verband met de verhoging van de spoorlijn. De gietijzeren kolommen zijn vervaardigd door IJzergieterij Deventer. Omschrijving Het ijzeren spoorwegviaduct bestaat uit twee reeksen van gietijzeren kolommen aan weerszijden van de rijbaan van de Kruisweg, waarop de hoofdliggers rusten die het bovengelegen spoorwegemplacement en de perrons ondersteunen. De kolommen zijn in één stuk gegoten en bestaan uit een vierkante voetplaat, een achthoekige sokkel, een conische schacht die ter decoratie op twee plaatsen is voorzien van een band en een kapiteel. Het brugdek bestaat uit H-balken met beton in de tussenruimten. De onderdelen zijn met schroefboutverbindingen en klinkverbindingen aan elkaar bevestigd. Tussen de kolommen bevindt zich een ijzeren hekwerk dat ook bovenop de brug en het buitenste landhoofd is geplaatst. Tussen de kolommenreeksen en de zijwanden van de tunnel bevindt zich aan beide zijden een fietspad. Het binnenste (stationzijde) landhoofd is door middel van een gemetselde muur verbonden met het stationsgebouw. Het landhoofd is aan deze zijde uitgevoerd met een afgeronde hoek en het buitenste landhoofd is schuin opgemetseld en voorzien van natuurstenen accenten. De wanden van de tunnel zijn op een plint van natuursteen opgetrokken in witte geglazuurde baksteen. Waardering Het spoorwegviaduct uit omstreeks 1906 is van algemeen belang vanwege de cultuur-, bouw- en architectuurhistorische waarde als gaaf bewaard gebleven vroeg 20ste-eeuws infrastructureel werk en als historisch functioneel onderdeel van het station van Haarlem naar ontwerp van de architect D.A.N. Margadant. (monnr. 19786) Het viaduct heeft situationele waarde vanwege de markante ligging over de Kruisweg. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 513447
Laatste wijziging: 2014-10-12 19:38:37.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van IJzeren spoorwegviaducht met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Welgelegen

Kennemerplein 2
Haarlem
Huis "Welgelegen" deftig woonhuis XIX A. Sobere architectuur van monumentale allure.

Station Haarlem

Stationsplein 5
Haarlem
Station N.S. In 1908 door D.A.N. Margadant gebouwd in enigszins Berlagiaanse stijl, enerzijds zakelijk (de aparte oorspronkelijke 'ingangs'..

Chaletachtige grote villa

Staten Bolwerk 3
Haarlem
Chaletachtige grote villa, midden 19e eeuw.

Villa in Eclectische trant

Kennemerplein 1
Haarlem
Inleiding VILLA in Eclectische trant naar ontwerp van A. van der Steur uit 1865. Het pand behoort tot de bouwstroom die in hoofdzaak tussen..

Villa in eclectische trant

Kennemerplein 3
Haarlem
Inleiding VILLA in eclectische trant naar ontwerp van L.P. Zocher uit 1866. Het pand is stedenbouwkundig prominent gesitueerd tegen een hel..

Kaart & Routeplanner

Route naar IJzeren spoorwegviaducht met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Foto's (2)