Meer dan 63.000 rijksmonumenten


IJzeren spoorwegviaduct met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Weg En Waterwerk

Stationsplein 5
2011LR Haarlem
Noord Holland

Bouwjaar: ca. 1906
Architect: D.A.N. Margadant


Beschrijving van IJzeren spoorwegviaduct met bijbehorend hekwerk

Inleiding IJzeren SPOORWEGVIADUCT met bijbehorend HEKWERK, als onderdeel van het in Art Nouveau gedetailleerde station (monnr. 19786) naar ontwerp van D.A.N. Margadant omstreeks 1906 gebouwd over de Jansweg in verband met de verhoging van de spoorlijn. De gietijzeren kolommen zijn vervaardigd door IJzergieterij Deventer. Omschrijving Het ijzeren spoorwegviaduct bestaat uit twee reeksen van gietijzeren kolommen aan weerszijden van de rijbaan van de Jansweg, waarop de hoofdliggers rusten, die het bovengelegen spoorwegemplacement en de perrons ondersteunen. De kolommen zijn in één stuk gegoten en bestaan uit een vierkante voetplaat, een achthoekige sokkel, een conische schacht die ter decoratie op twee plaatsen is voorzien van een ring en een kapiteel. Het brugdek bestaat uit H-balken met beton in de tussenruimten. De diverse onderdelen zijn met schroefboutverbindingen en klinkverbindingen aan elkaar bevestigd. Tussen de kolommen bevindt zich een ijzeren hekwerk dat ook bovenop de brug en het buitenste landhoofd is geplaatst. Tussen de kolommenreeksen en de zijwanden van de tunnel bevindt zich aan beide zijden een fietspad. Het binnenste (stationzijde) landhoofd is door middel van een gemetselde muur verbonden met het stationsgebouw. Het landhoofd is aan deze zijde uitgevoerd met een afgeronde hoek en het buitenste landhoofd is trapsgewijs opgemetseld en voorzien van granieten blokken. De wanden van de tunnel zijn op een plint van graniet opgetrokken in rode baksteen met rechthoekige spaarvelden waarvan de randen zijn gedecoreerd met een sierrand van helrode verblendsteen. Waardering Het spoorwegviaduct uit omstreeks 1906 is van algemeen belang vanwege de cultuur-, bouw- en architectuurhistorische waarde als grotendeels gaaf bewaard gebleven vroeg 20ste-eeuws infra-structureel werk en als historisch functioneel onderdeel van het station van Haarlem van de architect D.A.N. Margadant. (monnr. 19786) Het viaduct heeft situationele waarde vanwege de markante ligging over de Jansweg. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 513439
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van IJzeren spoorwegviaduct met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Villa in Eclectische trant

Prinsen Bolwerk 1
Haarlem
Inleiding Tegen glooiing van de bolwerken gebouwde VILLA in Eclectische trant naar ontwerp van J.H. van Ek uit 1869. Het pand behoort tot d..

Dubbele villa in sobere eclectische trant

Kennemerplein 11
Haarlem
Inleiding Dubbele VILLA in sobere eclectische trant naar ontwerp van P. Jung uit 1869. Het pand is stedenbouwkundig prominent gesitueerd en..

Station Haarlem

Stationsplein 5
Haarlem
Station N.S. In 1908 door D.A.N. Margadant gebouwd in enigszins Berlagiaanse stijl, enerzijds zakelijk (de aparte oorspronkelijke 'ingangs'..

Villa in neoclassicistische trant

Prinsen Bolwerk 3
Haarlem
Inleiding Tegen helling van de bolwerken en op geruime afstand van rijweg gebouwde VILLA in neoclassicistische trant naar ontwerp van J. va..

Hofje van Staats

Jansweg 39
Haarlem
HOF VAN STAATS; door Ysbrand Staats in 1730 gesticht, bestaande uit middenpand en drie lagere om een vierkante buitenplaats gelegen vleugels..

Kaart & Routeplanner

Route naar IJzeren spoorwegviaduct met bijbehorend hekwerk in Haarlem

Foto's (1)