Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Spoorwegviaduct in Haarlem

Weg En Waterwerk

over Singelgracht
2000MA Haarlem
Noord Holland

Bouwjaar: 1906


Beschrijving van Spoorwegviaduct

Inleiding Als onderdeel van de aanleg van de spoordijk in 1906 gebouwd SPOORWEGVIADUCT over de singelgracht en flankerende rijwegen, fietspaden (recent) en trottoirs tussen Kenaubrug en Verspronckbrug. Het viaduct ligt vlak voor de driesprong van de spoorlijn in de richting van Alkmaar (noord), Zandvoort (west) en Leiden (zuid). N.B. De rond 1950 geplaatste ijzeren borstwering die de borstweringen van Kenaubrug en Verspronckbrug met elkaar verbindt, valt buiten de bescherming. Omschrijving Op twee bruggehoofden en drie rijen van vijftien gietijzeren kolommen rustend spoorwegviaduct ter breedte van zes dubbele sporen. De middelste rij kolommen staat op een langwerpige stuk muurwerk midden in de singelgracht. Het dek van het viaduct bestaat uit naast elkaar liggende H-balken met beton in de tussenruimten. Deze H-balken rusten op dwars geplaatste H-balken die weer via korte H-stukken op de koppen van de gietijzeren pijlers rusten. De diverse onderdelen zijn met schroefboutverbindingen en klinkverbindingen aan elkaar vast gemaakt. De bruggehoofden zijn gemetseld in rode baksteen op granieten plint. In het muurwerk bevinden zich spaarvelden met boogfries op kleine kraagstenen in graniet. In de randen van de spaarvelden is verblendsteen verwerkt. De overgang van de bruggehoofden naar de vleugelmuren bestaat uit een bossage van afgeronde blokken graniet. De kolommen zijn in één stuk gegoten en bestaan uit een vierkante voetplaat, een achthoekige voet, een conische schacht die ter decoratie op twee plaatsen dubbel is omringd en een kop. De voetplaat rust op een granieten blok in het muurwerk van de basis. Op twee tegenover elkaar gelegen zijden van de voet staat IJZERGIETERIJ DEVENTER. Het viaduct heeft aan beide zijden een opengewerkte ijzeren borstwering die zich over de vleugelmuren voortzet. Waardering Het in hoofdvorm en detaillering merendeels gaaf bewaarde spoorwegviaduct is van algemeen belang uit architectuurhistorisch en stedebouwkundig oogpunt vanwege de typologische betekenis en als onderdeel van de reeks infrastructurele werken die rond 1905 in verband met de verhoging van de spoorlijn in Haarlem werd gerealiseerd. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 513390
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Monumenten in de buurt van Spoorwegviaduct in Haarlem

Voormalig pakhuis Olympia

Kinderhuissingel 6
Haarlem
Inleiding Voormalig PAKHUIS, in 1895 gebouwd in opdracht van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM), naar ontwerp van R. van Ha..

Villa in eclectische trant

Kenaupark 1
Haarlem
Inleiding In noordwestelijke hoek en als onderdeel van het Kenaupark gebouwde VILLA, gebouwd in 188-1881 door Johannes Hartveldt, timmerman..

Statig neoclassicistische villa met onregelmatig verloop in fraaie tuin

Kenaupark 2
Haarlem
Statig neoclassicistische villa met onregelmatig verloop in fraaie tuin, midden 19e eeuw.

Neoclassicistisch gepleisterd huis met rechte kroonlijst en hoge stoep

Kenaupark 3A
Haarlem
Neoclassicistisch gepleisterd HUIS met rechte kroonlijst en hoge stoep, 1e helft 19e eeuw.

Statig herenhuis

Kenaupark 3
Haarlem
Statig herenhuis, 2e helft 19e eeuw.

Kaart & Routeplanner

Route naar Spoorwegviaduct in Haarlem

Foto's (1)