Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Boskoopse hefbrug in Boskoop

Weg En Waterwerk

Reyerskoop/Zijde
2770AA Boskoop
Zuid Holland

Bouwjaar: 1935


Beschrijving van Boskoopse hefbrug

Inleiding Geklonken stalen HEFBRUG uit 1935-1936 over de Gouwe, gebouwd door de N.V. De Vries Robbé & Co. uit Gorinchem ten behoeve van de verbreding en kanalisering van de Gouwe in het kader van de verbetering van de waterweg van Amsterdam naar Rotterdam. Identieke bruggen bevinden zich in Waddinxveen en, met verschillen van een grotere brugbreedte en doorvaarthoogte, over de Gouwsluis te Alphen aan den Rijn. Omschrijving De hefbrug is opgebouwd uit twee konisch toelopende heftorens, bestaande uit open geklonken vakwerkconstructies, waartussen het val wordt geleid tijdens het openen en sluiten van de brug. Het val bestaat uit een rijvloerconstructie en twee geklonken vakwerkhoofdliggers met daartussen een bovenwindverband. Het val wordt uitgebalanceerd door betonnen ballastblokken in de heftorens; het val is daartoe door middel van staalkabels via kabelwielen bovenin de heftorens verbonden met de ballastblokken. De doorvaartwijdte bedraagt 25 meter, de breedte tussen de leuningen 9 meter. De doorvaarthoogte in gesloten toestand is 2,5 meter en in geopende toestand 35 meter. Op de brug stalen leuningen met decoratieve cirkels en in smeedwerk de naam en het bouwjaar van de brug: "Boschkoopse Brug, Anno Domini 1936". De betonnen landhoofden zijn bekleed met gele baksteen, voorzien vanbetonnen dekplaten en hoekstenen. Betonnen veelhoekig brugwachtershuisje onder met koper bekleed dak aan de zuidzijde tegen de oostelijke oever. Aan weerszijden van de langgerekte aanbruggen muurtjes van gele baksteen met grindbetonnen dekplaten en pilonen en stalen leuningregels. Betonnen trappen met identiek gemetselde borstweringen en/of stalen leuningen van het straatniveau naar de brug. Aan de oostkant in de aanbrug twee viaducten: één tweebaans onderdoorgangvoor autoverkeer, één fietstunnel. Beide met betonnen zijwanden en plafonds. Verder enkele opslagruimtes achter houten deuren in de aanbrug. Op de westelijke oever een viaduct met wanden van geglazuurde baksteen en een heel flauw betonnen tudorgewelf. Tussen het viaduct en de Gouwe een transformatorruimte met opslag achter zware stalen deuren. Waardering De hefbrug is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als representatief voorbeeld van een stalen hefbrug uit het midden van de jaren dertig en als expressie van de infrastructurele ontwikkeling rond de verbreding en kanalisering van de Gouwe. De bruggen in Boskoop, Alphen aan den Rijn en Waddinxveen vormen een uniek ensemble in Nederland met hoge stedebouwkundige waarde door de beeldbepalende situering en silhouetwerking in het landschap. De hefbrug is in hoge mate gaaf. De hefbrug heeft inmiddels een hoge zeldzaamheidswaarde, als één van de weinig gaaf bewaard gebleven hefbruggen en in samenhang met de identieke hefbruggen in Alphen aan den Rijn en Waddinxveen. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 512076
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Boskoopse hefbrug
Boskoopse hefbrug
Boskoopse hefbrug
Algemene gegevens
Locatie Boskoop
Overspant Gouwe
Monumentale status Rijksmonument
Monumentnummer 512076
Bouw
Bouwperiode 1935
Gebruik
Huidig gebruik Weg
Architectuur
Type Hefbrug
Materiaal Staal
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer
Boskoopse hefbrug

De Boskoopse hefbrug in Boskoop is onderdeel van een stel van drie hefbruggen, waarvan de andere twee in Alphen aan den Rijn en Waddinxveen staan. De hefbruggen zorgen voor een wegverbinding over de Gouwe. De Boskoopse hefbrug dateert uit 1935.

Vanwege de zeer centrale ligging van de Boskoopse hefbrug neemt zij een belangrijke plaats in in het straatbeeld van de dorpskern van Boskoop. In het begin van de jaren negentig heeft men bij een verbouwing van de hefbrug ervoor gezorgd dat de veiligheid voor fietsers aanmerkelijk verbeterde door aan de zijkant van de brug een apart fietspad te realiseren. De brug zorgt regelmatig voor opstoppingen voor het wegverkeer.

Dat de Boskoopse hefbrug een belangrijke plaats inneemt in het hart van de Boskoopse bevolking is onder andere te zien aan het feit dat men het 50-jarig bestaan van de brug uitbundig gevierd heeft met een groot dorpsfeest, afgesloten met een vuurwerkshow. Ook was er sprake van een plan voor het plaatsen van antennes op de hefbrug, maar dit is vanwege de ontsiering die dit zou opleveren niet doorgegaan.

De brug is een rijksmonument.

Zie ook


Monumenten in de buurt van Boskoopse hefbrug in Boskoop

Hervormde Kerk, vanwege het orgel

Kerkplein 1
Boskoop
Hervormde kerk, vanwege het orgel met 2 klavieren en 16 registers, daterend uit 1897, gemaakt door de firma Batz & Co. Het instrument is een..

Winkel met bovenwoning

Gouwestraat 8
Boskoop
Inleiding WINKEL met BOVENWONING, in 1908 ontworpen en gebouwd in de stijl van de Art Nouveau door de bouwkundige W. Kreling voor de heer J..

Winkel met bovenwoning

Gouwestraat 10
Boskoop
Inleiding WINKEL met BOVENWONING, in 1908 ontworpen en gebouwd in de stijl van de Art Nouveau. Aan de westkant loopt een steeg langs de wi..

Gemeentehuis

Raadhuisplein 1
Boskoop
Inleiding Het GEMEENTEHUIS van Boskoop is in 1929 ontworpen door de architect D.L. Landman in een aan de Amsterdamse School verwante bouws..

Park met rosarium en koepel

Parklaan 4
Boskoop
Omschrijving Aan de zuidkant van het tentoonstellingsgebouw 'Flora' ligt een rechthoekig PARK met ROSARIUM en KOEPEL. Het park-rosarium wer..

Kaart & Routeplanner

Route naar Boskoopse hefbrug in Boskoop

Foto's (1)