Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Geklonken stalen hefbrug met bijbehorend brugwachtershuisje in Waddinxveen

Weg En Waterwerk

over de Gouwe
2740AA Waddinxveen
Zuid Holland

Bouwjaar: 1935-1936


Beschrijving van Geklonken stalen hefbrug met bijbehorend brugwachtershuisje

Inleiding Geklonken stalen HEFBRUG met bijbehorend brugwachtershuisje uit 1935-1936 over de Gouwe, gebouwd door de N.V. De Vries Robbé & Co. uit Gorinchem ten behoeve van de verbreding en kanalisering van de Gouwe in het kader van de verbetering van de waterweg van Amsterdam naar Rotterdam. Identieke bruggen bevinden zich in Boskoop en, met verschillen van een grotere brugbreedte en doorvaarthoogte, over de Gouwsluis te Alphen aan den Rijn. Omschrijving De hefbrug is opgebouwd uit twee konisch toelopende heftorens, bestaande uit open geklonken vakwerkconstructies, waartussen het val wordt geleid tijdens het openen en sluiten van de brug. Het val bestaat uit een rijvloerconstructie en twee geklonken vakwerkhoofdliggers met daartussen een bovenwindverband. Het val wordt uitgebalanceerd door betonnen ballastblokken in de heftorens; het val is daartoe door middel van staalkabels via kabelwielen bovenin de heftorens verbonden met de ballastblokken. De doorvaartwijdte bedraagt 25 meter, de breedte tussen de leuningen 9 meter. De doorvaarthoogte in gesloten toestand is 2,5 meter en in geopende toestand 35 meter. De betonnen landhoofden zijn bekleed met gele baksteen, voorzien van betonnen dekplaten en hoekstenen. Betonnen veelhoekig brugwachtershuisje onder met koper bekleed dak aan de zuidzijde, waarvan de kozijnen van de vensters en deur zijn gemoderniseerd. Aan de Waddinxveense zijde een viaduct met betonnen kolommen en plafond voor 2 rijbanen en een voetpad tussen in lichtblauwe geglazuurde baksteen gemetselde wanden. Aan weerszijden van de langgerekte aanbrug aan de westzijde gemetselde muurtjes met stalen leuningregel. Van de oorspronkelijke straatlantaarns is er één bewaard gebleven. Aan de noordzijde een betonnen trap naar de brug. Waardering De hefbrug is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als expressie van de infrastructurele ontwikkeling rond de verbreding en kanalisering van de Gouwe. De hefbrug is tevens van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als representatief voorbeeld van een stalen hefbrug uit het midden van de jaren dertig. De hefbrug is in hoge mate gaaf. In stedenbouwkundig opzicht is de hefbrug van belang vanwege de unieke samenhang met de bruggen in Alphen aan den Rijn en Boskoop, de beeldbepalende situering en de indrukwekkende silhouetwerking in het landschap. De hefbrug heeft inmiddels een hoge zeldzaamsheidswaarde, als één van de weinig gaaf bewaard gebleven hefbruggen en in samenhang met de identieke hefbruggen in Alphen aan den Rijn en Boskoop. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 512003
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Hefbrug
De hefbrug
De hefbrug
Algemene gegevens
Locatie Waddinxveen
Coördinaten 52° 3′ NB, 4° 40′ OL
Overspant Gouwe
Breedte 9 m
Doorvaarthoogte 34 m
Doorvaartbreedte 25 m
Beheerder Zuid-Holland
Monumentale status Rijksmonument
Monumentnummer 512003
Bouw
Bouwperiode 1935-1936
Opening 1936
Gebruik
Huidig gebruik Weg
Architectuur
Type Hefbrug
Materiaal Staal
Waddinxveense hefbrug
Waddinxveense hefbrug
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Waddinxveense hefbrug is een hefbrug over de Gouwe in de plaats Waddinxveen. De brug is, samen met het brugwachtershuisje, een rijksmonument. De brug is gebouwd in 1935-1936 door de firma Vries Robbé & Co. uit Gorinchem en werd geopend op 8 juli 1936.[1] De doorvaartwijdte bedraagt 25 meter. De brug wordt op afstand bediend door bedieningscentrale Steekterpoort in Alphen aan den Rijn.

Op 9 juni 2011 viel de hefbrug in Waddinxveen naar beneden. Kort voor het incident was het noodaggregaat gestart, omdat in een groot gedeelte van Waddinxveen de elektriciteit was uitgevallen. Er vielen geen gewonden, maar het weg- en scheepvaartverkeer ondervond grote hinder. De brug zou door de klap uit het lood geslagen zijn.[2]

Het is niet het eerste incident met de brug. In de jaren zestig viel al eens een contragewicht naar beneden.[3]

Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de brug niet uit het lood geslagen is en de afwijkingen die de brug heeft binnen de toleranties van de meetapparatuur zit. Dat betekent dat als er al afwijkingen in de brug zitten door het incident, deze niet meetbaar zijn.

Naar aanleiding van een kleine technische storing op vrijdag 5 augustus 2011 is de aandrijving met de aansturing vernieuwd. Tijdens deze storing zakte de brug tijdens het neergaan op een bepaald moment versneld naar beneden waarna de brug, in de automatische rem schoot. De brug kon na een half uur weer in bedrijf kon worden genomen. Nadat de brug uitvoerig was getest werd de oorzaak niet gevonden. Alles functioneerde zoals het moest doen. Om er zeker van te zijn dat het probleem niet nog een keer zou optreden is besloten de motor en de aansturing te vervangen.

In het voorjaar en de zomer van 2012 is de Waddinxveense hefbrug grondig gerenoveerd. Daarvoor werd de brug op 2 april 2012 voor vijf maanden afgesloten voor al het wegverkeer. Het val is een aantal maanden verwijderd en werd in de fabriek van Hollandia te Krimpen aan den IJssel opgeknapt. Tevens werd het val aan weerszijden voorzien van aparte fietspaden. De gemeente Waddinxveen heeft tijdens deze maandenlange afsluiting van de hefbrug tevens de Kerkweg-Oost geheel opnieuw ingericht. De scheepvaart kon tijdens de verbouwing gewoon door de Gouwe varen. Fietsers en voetgangers konden gratis van een pontje gebruikmaken.

Op zaterdag 1 september 2012 om 10:00 uur is de vernieuwde hefbrug van Waddinxveen heropend. Burgemeester Bert Cremers van Waddinxveen, wethouder Kees de Jong en gedeputeerde Ingrid de Bondt van de Provincie Zuid-Holland verrichtten de officiële opening, door gezamenlijk op een knop te drukken waarna de brug langzaam naar beneden daalde. In een mooi opgepoetste antieke auto reed het gezelschap over een brede rode loper naar de overkant van de Gouwe. Het wegverkeer kon vanaf circa 12 uur weer van de gerenoveerde brug gebruikmaken.

Maar dinsdagmiddag 21 april 2015 om 14:30 uur bleef een ponton met de achterste, iets hogere spudpaal haken onder de brug. De schipper van de duwboot Valk raakte licht gewond door rondvliegend ijzer. De val van de brug raakte ontzet en alle scheepvaartverkeer werd gestremd. De woensdagochtend erna zijn er kranen geplaatst bij de brug voor het fixeren van de ballastblokken, het verwijderen en afvoeren van het beweegbare deel van de brug. Zolang dat nodig is zal er vanaf 23 april 2015 06:00 uur dagelijks tussen 06:00 en 24:00 uur wederom een pontje varen ten noorden van de Hefbrug Waddinxveen. [4]

Zie ook


Monumenten in de buurt van Geklonken stalen hefbrug met bijbehorend brugwachtershuisje in Waddinxveen

Gemeentehuis

Zuidkade 8
Waddinxveen
Inleiding Voormalig woonhuis van de heer K. van der Torren, wethouder en raadslid van Waddinxveen, in 1910 door de lokale aannemer G. den ..

Brugkerk

Kerkweg-Oost 230
Waddinxveen
Ned.Herv.Kerk. Neo-klassicistisch kerkgebouw, blijkens de stichtingssteen boven de ingang uit 1837. Gepleisterde vleugel met rondboogvenster..

Remonstrantse kerk

Zuidkade 59
Waddinxveen
Remonstrantse kerk uit de eerste helft der 19e eeuw. Eenklaviers orgel, in 1825 gemaakt door B.J. Gabry en J.F. Indermauer.

Kantoorgebouw van de voormalige tabaksfabriek Louis Dobbelman

Noordkade 64
Waddinxveen
Inleiding Het KANTOORGEBOUW van de voormalige tabaksfabriek Louis Dobbelman naar ontwerp van P.D. Stuurman uit 1940 is vormgegeven in Zake..

Watertoren met bijbehorende aanbouw van een bouwlaag van de voormalige tabaksfabriek Louis Dobbelman

Noordkade 64
Waddinxveen
Inleiding De WATERTOREN met bijbehorende aanbouw van een bouwlaag van de voormalige tabaksfabriek Louis Dobbelman, naar ontwerp van P.D. S..

Kaart & Routeplanner

Route naar Geklonken stalen hefbrug met bijbehorend brugwachtershuisje in Waddinxveen

Foto's (2)