Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Voetgangersbrug Baarn in Baarn

Weg En Waterwerk

over talud spoorlijn NS
3740AA Baarn
Utrecht

Bouwjaar: 1911


Beschrijving van Voetgangersbrug Baarn

Inleiding Nabij station Baarn werd in 1911 over het spoor tussen de taluds een betonnen voetgangersbrug gebouwd. De brug is vrijwel identiek aan de vier bruggen (één is gesloopt) uit 1906 over de spoorlijn Maastricht-Aken, tussen Valkenburg en Simpelveld. Deze bruggen werden gebouwd door de Hollandsche Maatschappij voor Gewapend Beton. Ze hebben een spanwijdte van 20 meter, die van Baarn meet 22,5 meter. De brug heeft een hooggelegen rijvloer. Hierbij ligt de vloer op de boog, terwijl de krachten bij de geboorten worden opgevangen via het talud. Het aluminium hekwerk is niet oorspronkelijk en valt buiten de bescherming. Omschrijving Een over de spoorlijn Baarn-Hilversum gelegen betonnen BRUG bestaande uit taludhoofden waartussen een boogbrug voor voetgangersverkeer is geplaatst met een hooggelegen rijvloer. Bij deze vroege bruggen in gewapend beton werd vanwege de aanwezige steile taluds de rijvloer niet als trekband gebruikt om de uitwijkkrachten op te vangen. De bogen bevinden zich daardoor niet boven, maar onder de rijvloer. Tussen de boogvelden zijn verticale betonnen staanders aangebracht. In de velden van de zwikken is de tekst `anno' en '1911' aangebracht. Waardering De brug is van cultuurhistorische waarde vanwege de ontwikkelingsgeschiedenis en tevens van ensemblewaarde in relatie tot het spoor. Het is voorts van architectuurhistorische waarde als zeldzaam en vroeg voorbeeld van een betonnen brug over het spoor. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 511745
Laatste wijziging: 2014-10-12 09:49:28.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Kippenbruggetje
Voetgangersbrug Baarn
Voetgangersbrug Baarn
Locatie talud NS, Baarn
Coördinaten 52° 13′ NB, 5° 17′ OL
Oorspr. functie brug
Start bouw 1911
Monumentstatus Rijksmonument
Monumentnummer 511745
Portaal  Portaalicoon   Civiele techniek en bouwkunde

Het Spoorbruggetje of Kippenbruggetje op het talud aan de noordzijde van het NS-station is een rijksmonument in Baarn in de provincie Utrecht. Het bruggetje verbindt de Bruglaan in het Wilhelminapark met de de Gerrit van der Veenlaan en de even verderop liggende Oude Utrechtseweg richting het centrum.

Tot 1911 bestonden de overgangen over het spoor uit hekjesdoorgangen. Enkele bewoners van Baarn richtten toen de Hollandsche Maatschappij voor Gewapend Beton op. Zij stortten F 7500, - in een fonds dat voor de bouw gebruikt moest worden. De gemeente ging akkoord, maar moest eerst nog wel toestemming vragen aan de koningin-moeder op paleis Soestdijk om de hekjesdoorgangen te verwijderen. De aannemer kreeg te maken met een voorgestelde wijziging in de ligging. Na berekening oordeelde hij dat de overspanning niet 22,5 meter maar 30,5 meter moest worden. Daarvoor was het kapitaal echter niet toereikend. Na veel overleg wordt in 1911 toch een brug met een reikwijdte van 22,5 meter gebouwd.

De voetweg die de twee betonnen hoofden met een boog verbindt is een voorbeeld van een boogbrug waarbij geen trekband is toegepast. Dit bleek niet nodig door de aanwezigheid van de taluds die de krachten van de overspanning opvangen. De bogen bevinden zich daardoor niet boven, maar onder de rijvloer. Op de brug is de tekst `anno' en '1911' aangebracht. De aannemer had eerder al een viertal bruggen over de spoorlijn Maastricht-Aken gebouwd.

Zie ook


Monumenten in de buurt van Voetgangersbrug Baarn in Baarn

Svea

Gerrit van der Veenlaan 2
Baarn
Inleiding Villa 'Svea' is in 1902 gebouwd in opdracht van H. Heybroek jr. Het is de oudste houten villa van Baarn en is opgetrokken uit een..

Villa Hoogerwerf

Wilhelminalaan 5
Baarn
Inleiding De villa Hoogerwerf is opgetrokken in 1905 voor de dames Hemmen Kirchner-Meursing en Meursing naar een ontwerp van H.G. Jansen. H..

Villa Wilhelminalaan 14

Wilhelminalaan 14
Baarn
Inleiding Een door een onbekende architect rond 1900 in chalet- en neorenaissancestijl gebouwde villa, opgetrokken in het Wilhelminapark. H..

De Generaal : dienstwoning

Luitenant Generaal van Heutszlaan 7
Baarn
Omschrijving complexonderdeel 2 De evenwijdig aan de spoorlijn gelegen DIENSTWONING telt één bouwlaag onder een zadeldak gedekt rode krui..

Station Baarn

Stationsplein 68
Baarn
Station N.S. Station der v.m. Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij, gebouwd plm 1874. Hoewel gewijzigd nog goed het karakter weergevend..

Kaart & Routeplanner

Route naar Voetgangersbrug Baarn in Baarn