Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Brug bij schutsluis Hengelo in Hengelo

Weg En Waterwerk

Twekkelerweg 315
7554SC Hengelo
Overijssel

Bouwjaar: 1930-1936

(1 recensie)

Beschrijving van Brug bij schutsluis Hengelo

Omschrijving De wit geschilderde vaste betonnen BRUG over het pompkanaal bevindt zich tegen de oostgevel van het gemaal. De brug bestaat uit een betonnen bak met de weg en een spoorbrug beide ondersteund door betonnen pijlers. De brugleuning heeft een stalen buis als reling. Waardering Vaste betonnen brug over het afwateringskanaal van belang wegens: - de gaafheid - de ruimtelijk-functionele samenhang met de overige complexonderdelen (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 511450
Laatste wijziging: 2014-10-12 19:38:37.0

Recensies en ervaringen (1)

Brug bij schutsluis Hengelo
2
Recensie door: ()
In februari 2016 is de AKZo-spoorlijn over het sluizencomplex aangekocht door de gemeente Hengelo en overgedragen aan een ondernemer die vanaf april 2016 de lijn gaat exploiteren met spoorfietsen.
Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Schutsluis Hengelo vanaf zuidoostelijke toren van hefdeur

De Schutsluis Hengelo is één van de drie schutsluizen in het Twentekanaal, dat hier CEMT-klasse IV heeft. Deze sluis bij Hengelo (Overijssel) heeft met 9 meter het grootste verval van de drie. De schutkolk is 12 meter breed en 140 meter lang, met een nuttige schutlengte van 133 meter. [1] De drempeldiepte bij de bovendeur is 3,75 meter onder kanaalpeil. De benedenzijde is uitgevoerd met hangroldeuren met een middenafdichting en is daarmee naar verluidt de enige in Nederland met dit type deuren. De bovendeur is een meer gebruikelijke hefdeur. Het grootste schip dat tot nog toe in Hengelo werd geschut had een laadvermogen van 2300 ton.[2]

De schutsluis Hengelo is een rijksmonument en onderdeel van sluiscomplex "De Waarbeek", dat als geheel eveneens een rijksmonumentale status heeft.

Uitvoering

De sluiskolk is geheel opgetrokken uit beton, met een bodemdikte van 2,5 meter terwijl de zijwanden aan de onderkant 3 meter dik zijn en naar boven toe verjongen tot een dikte van 1 meter. Dit geheel wordt gedragen door een fundering van een 2000 betonnen heipalen.

Deuren

De roldeuren aan de benedenzijde zijn elk voorzien van drie schuiven die per stuk circa anderhalf ton wegen. Elke deur weegt in zijn geheel, inclusief de schuiven, ongeveer 30 ton.

De hefdeur aan de bovenzijde heeft geen schuiven en weegt 28,7 ton. De contragewichten in de torens wegen samen 28,5 ton. Voor het heffen kan daarom worden volstaan met relatief lichte elektromotoren.

Gemaal

Omdat het bovenpand van het kanaal na circa 5 kilometer in Enschede doodloopt is de sluis voorzien van een gemaal dat het bij het schutten verbruikte water weer terug pompt. Vanwege het hoge verval in de toch vrij forse schutkolk wordt bij het schutten circa 15.120 m³ water verbruikt, hetgeen op het relatief korte kanaalpand Hengelo - Enschede een niveaudaling van ongeveer 5 centimeter tot gevolg zou hebben.

Om dit water terug te pompen is het gemaal uitgevoerd met drie centrifugaalpompen die elk worden aangedreven door een M.A.N. dieselmotor met een vermogen van 289 kW (bij 1850 tpm). De pompen hebben hiermee een wateropbrengst van 2 m³ per seconde. Op volle kracht heeft het gemaal dus bijna drie kwartier nodig om één schutting te compenseren. Het schutten zelf duurt 10 tot 15 minuten, maar dat is exclusief de tijd voor het in- en uitvaren van de schepen.

Afgezien van het water dat bij het schutten verloren gaat, werd er water aan het bovenpand onttrokken voor de drinkwatervoorziening van Enschede, maar sinds de grote brand bij Vredestein in 2003 is de functie drinkwatervoorziening niet meer van toepassing, daar de waterkwaliteit niet meer voldoet aan de eisen.[3] Dit moest destijds ook deels door het gemaal gecompenseerd worden (en deels door toevoer vanuit beken en sloten die op het kanaal uitmonden).

De sluis heeft geen aflaatwerk (Delden en Eefde hebben dit wel). Indien in natte periodes toch wateroverschot moet worden afgevoerd dan gebeurt dat gewoon via de sluis zelf.

Galerij


Monumenten in de buurt van Brug bij schutsluis Hengelo in Hengelo

Transformatorgebouw bij schutsluis Hengelo

Twekkelerweg 315
Hengelo
Omschrijving Het kleine TRANSFOMATORGEBOUW is opgetrokken op een rechthoekige plattegrond onder een zadeldak met rode Hollandse pannen. De ..

Dieselgemaal bij schutsluis Hengelo

Twekkelerweg 315
Hengelo
Omschrijving Wit geschilderd betonnen DIESELGEMAAL op rechthoekige plattegrond onder overstekend zadeldak dat met rode Hollandse pannen is ..

Schutsluis Hengelo

Twekkelerweg 315
Hengelo
Omschrijving Rechthoekige SLUISKOLK van 140 meter lang en 12 meter breed die bestaat uit een betonnen vloer en wanden met gemetselde randen..

Sluiswachterswoningen bij schutsluis Hengelo

Twekkelerweg 315
Hengelo
Omschrijving De SLUISMEESTERSWONING en de twee SLUISWACHTERSWONINGEN vormen een langgerekt witgepleisterd bouwblok dat over één bouwlaag ..

Boortoren 44

Rougoorweg 16
Hengelo
Inleiding BOORTOREN voor het omhoog pompen van water ui de zoutlagen, die de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie na het verkrijgen van de..

Kaart & Routeplanner

Route naar Brug bij schutsluis Hengelo in Hengelo

Foto's (1)