Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Paardentramremise in Amsterdam

Gebouw

Overtoom 373
1054JN Amsterdam
Noord Holland

Bouwjaar: 1876
Architect: A.L. van Gendt


Beschrijving van Paardentramremise

Inleiding Voormalige PAARDENTRAMREMISE met smederij en ziekenstal (complexonderdeel Paardentramremise Overtoom), naar ontwerp van A.L. van Gendt, is gelegen aan een straatje op een langwerpig perceel tussen de Overtoom en het Vondelpark. De remise uit 1877 is aan beide zijden uitgebreid met de ziekenstal (tussen remise en kantoor) en de smederij (aan de zijde van het Vondelpark). Omschrijving Het pand op samengestelde plattegrond is opgetrokken in baksteen (kruisverband) onder zadeldak en heeft in de voorgevel van de remise gecementeerde blokken die natuursteen suggereren. Het zadeldak is met de nok haaks op de Overtoom gericht. De nokken van de beide bijgebouwen die tegen de korte gevels zijn geplaatst staan weer haaks op die van de remise. De smederij heeft in het dakschild aan de zijde van het Vondelpark een houten dakkapel. De voorgevel van de remise wordt door drie licht risalerende gevelpartijen geleed, die eindigen in een Vlaamse gevel met houten overkragend dakje dat een hijsbalk overhuift. Elke as, gemarkeerd door schijnblokken, bevat op de begane grond dubbele getoogde inrijdeuren met kraalschotendelen waarin 6x2 deurruitjes. De deuren zijn geplaatst onder een steense segmentboog met gecementeerde sluitsteen. Op de zolderverdieping (hooizolder) komt een hijsluikopening met dubbele deuren voor onder eenzelfde boog. Het uitstekende zadeldakje wordt door gesneden korbelen ondersteund, waartegen vertikaal geplaatste planken met getande beëindiging. De zijkanten van de Vlaamse gevels zijn afgewerkt met zinken plaatwerk. Aan weerszijden van elke risaliet komen op de begane grond gekoppelde rondboogvensters voor met gedeelde raampjes, die worden afgesloten door rollagen en rusten op gezamenlijke gecemteerde lekdorpels. Evenals het kantoorgebouw wordt deze gevel door een gecemtenteerde cordonlijst geleed. Het gevelvlak erboven is blind uitgevoerd en eindigt in een dubbele muizentandvries onder een uitgemetselde geveleinde. Hierop rust de geprofileerde daklijst met bakgoot. De linkerzijgevel is deel overbouwd door een open kapschuur en bevat rechts een vleugelpaneeldeur onder een H-balk. De uitgemetselde geveltop is bezet door een schijnspant waaronder een 2x4 ruits raam temidden van2x3 ruits ramen. De achtergevel is grotendeels aan het oog ontrokken door de bebouwing op het naastgelegen perceel. Zichtbaar zijn nog driemaal drie rondboograampjes op gecemteerde dorpels. Van de rechterzijgevel is alleen de blinde geveltop boven de smederij zichtbaar. De smederij is met de voorzijde naar het Vondelpark gericht en heeft een schuifdeur en rechts twee beglaasde deuren. De linkerzijgevel die in het verlengde van de remise is gelegen heeft dubbele deuren met bovenlicht onder een strek. Aan weerszijden van de deuren bevindt zich een raam. Erboven bevinden zich vier sierankers. De dakkapel heeft dubbele paneelluiken. De rechterzijgevel van de smederij bevat twee rondboograampjes. De ziekenstal is tegen de kopgevel geplaatst aan de zijde die is gericht naar de Overtoom. De voorgevel gaat schuil onder een grote overkapping met aan de voorkant vertikaal geplaatste houten delen. De gevel had links oorspronkelijk twee gedeelde rondboogramen waaronder later dubbele staldeuren zijn aangebracht. De in de middenas geplaatste deur (kraalschoten) heeft een 3x2 ruits bovenlicht onder de strek en sluitsteen. Het deurkozijn is geprofileerd en rust op hardstenen neuten. Het rechterdeel van de gevel wordt in beslag genomen door een drieruits venster onder een rollaag. De linkerzijgevel is voorzien van gerabatte delen. De achtergevel vormt de scheidingswand met aangrenzende bebouwing. Waardering De paardentramremise met remise en ziekenstal is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde en heeft een zeldzaamheidswaarde vanuit typologisch en industrieelhistorisch oogpunt als een van de weinige overgebleven paardentramremises in Nederland en vanwege de plaats in de ontwikkelingsgeschiedenis van het lokale openbaar vervoer. De remise is van belang wegens de architectuurhistorische als voorbeeld van een vroeg ontwerp van A.L. van Gendt en vanwege de detaillering van diverse onderdelen. Het gebouw heeft een ensemblewaarde als hoofdonderdeel van het complex van de paardentramremise aan de Overtoom.e twee gebouwen zijn op een langwerpig perceel gebouwd dat haaks op het Vondelpark is gesitueerd. De panden zijn achter elkaar geplaatst met het kantoor aan de straatzijde. Naast het kantoorgebouw bevindt zich het straatje dat leidt naar de remise die vanaf de straat nagenoeg aan de zicht onttrokken is. De gebouwen vallen op door opmerkelijke detailleringen en houden de herinnering levend aan de Amsterdamse Omnibus Maatschppij. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 511179
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
De in 2011 geopende remise Beverwaard van de RET in Rotterdam-Zuid.
De oude tramremise aan de Frans Halsstraat in Den Haag is nu in gebruik als Haags Openbaar Vervoer Museum.

Een remise (uit het Frans remettre: terugzetten) of stelplaats (vooral in België gebruikt) is een (overdekte) ruimte waar trams en bussen gestald worden in de nacht en andere tijdstippen dat ze niet nodig zijn voor het vervoer van reizigers. Bij busremises wordt meestal gesproken over busgarages.

Het woord stelplaats wordt ook gebruikt voor een plaats waar treinmaterieel gestald wordt.

Busremises of busgarages zijn verspreid over het hele land en zijn meestal eigendom van de betreffende vervoerder. In sommige gevallen is de remise gekocht door een overheid (provincie of gemeente) zodat de remise makkelijk verhuurd kan worden aan de winnende vervoerder voor de concessie.

Sommige remises worden door zowel trams als bussen gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de remise in Nieuwegein die zowel door de Utrechtse sneltram als de streekbussen van U-OV gebruikt wordt. In sommige gevallen is een oude tramremise enkel nog als busremise in gebruik.

Tramremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

  • Amsterdam
    • Remise Havenstraat
    • Remise Lekstraat, officieel remise Kromme Mijdrechtstraat naar het adres
    • Remise Zeeburg (dependance remise Lekstraat ten behoeve van lijn 26)
    • Remise Nieuwe Achtergracht (gesloten in 1964 en vervolgens afgebroken)
    • Remise Tollensstraat (opgeheven en sinds juni 2006 aansluiting op tramnet verwijderd, wordt vanaf 2013 verbouwd tot cultuurcentrum)
    • Hoofdwerkplaats Rail, geopend in 1996
    • remise Karperweg (onderkomen voor materieel van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam), gelegen naast de remise Havenstraat
  • Antwerpen
    • Stelplaats Hoboken
    • Stelplaats Punt aan de Lijn
    • Stelplaats Deurne (geopend op 14 april 2012)
    • Stelplaats Groenenhoek (in gebruik als openbaarvervoermuseum VLATAM)
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge
    • Stelplaats Wondelgem (de bouw van een tweede tramstelplaats in Wondelgem was gepland, doch protest van de buurtbewoners had als gevolg dat van dit plan werd afgeweken)
    • Stelplaats Wissenhage (gepland)
  • Vlaamse kust
    • Stelplaats Knokke
    • Stelplaats Oostende (Kaaistation)
    • Stelplaats Oostende (Sportstraat), onderhoudswerkplaats
    • Stelplaats De Panne Esplanade (tegenwoordig in gebruik als museumstelplaats TTO Noordzee)
    • Stelplaats Adinkerke / De Panne
  • Brussel
    • Stelplaats Koningslaan (Sint-Gillis) (1)
    • Stelplaats Schaarbeek (Haachtsesteenweg) (6)
    • Stelplaats Elsene (Renbaanlaan) (4)
    • Stelplaats Edingenstraat (Molenbeek) (5)
    • Stelplaats Haren (Houtweg) (3)
    • Stelplaats Marconi (Vorst) (gepland)
    • Stelplaats Woluwe (Tervurenlaan) (7), de ruimte wordt gedeeld met de museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel. Vanaf deze remise vertrekken ook museumtrams.

Trolleybusremises in Nederland en Vlaanderen

  • Arnhem
    • Remise Westervoortsedijk
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge (niet meer als zodanig in gebruik)

Enkele busremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

Amsterdam

  • Garage West
  • Garage Noord
  • Garage Zuid (OverAmstel)

Rotterdam

Den Haag

  • Garage Radarstraat/Telexstraat

Utrecht

  • Garage Europalaan

Gent

  • Stelplaats Gentbrugge

Brussel


Monumenten in de buurt van Paardentramremise in Amsterdam

Kantoorgebouw van de voormalige Paardentramremise

Overtoom 373A
Amsterdam
Inleiding KANTOORGEBOUW van de voormalige paardentramremise, gelegen aan de Overtoom. Het in 1877 gebouwde is gelegen op de hoek van een st..

Ev.Luth.Diaconie/Zwaardvegershof

Staringplein 9
Amsterdam
Inleiding In 1907-1909 tot stand gekomen HOF van de Evangelisch Lutherse Gemeente, thans genaamd 'Het Lutherhof', voorheen genaamd 'Evangeli..

Voormalig gemaal en later parkopzichterswoning

Vondelpark 4
Amsterdam
Inleiding Omstreeks 1880 noordelijk in het Vondelpark en oostelijk van de Kattenlaan in een eenvoudige neo-renaissance stijl ontworpen vrij..

Brug nr. 453

Brug nr. 453 Mid-Westelijk in Vondelpark nabij Rosarium
Amsterdam
Omschrijving Brug nr. 453 over het zich versmallende deel van de mid-westelijke waterpartij in het park, nabij het Rosarium. Smeedijzeren v..

Brug nr. 455

Brug nr. 455 bij viersprong aan Noordzijde Vondelpark
Amsterdam
Omschrijving Brug nr. 455 over de zich versmallende westelijke waterpartij in het park in het verlengde van het pad naar de uitgang aan de ..

Kaart & Routeplanner

Route naar Paardentramremise in Amsterdam

Foto's (1)