Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Twee ophaalbruggen van het sluiscomplex Sluis Leidschendam in Leidschendam

Weg En Waterwerk

Rijnlandsezijde/Leidsezij
2260AA Leidschendam (gemeente Leidschendam Voorburg)
Zuid Holland

Bouwjaar: 1889


Beschrijving van Twee ophaalbruggen van het sluiscomplex Sluis Leidschendam

Omschrijving De hoofdzakelijk in geklonken ijzeren H-profiel gebouwde enkele ophaalbruggen overspannen elk een breedte van 8.26 meter. De ca. 3,5 meter brede brugdekken of vallen worden begrensd door twee op smeedijzeren T-profielen bevestigde houten leuningen. De hameipoort of het hameigebint en het scharnierpunt van de brug aan de Delftse zijde van de sluis rusten op de Delftse kade, de andere identieke maar zwaardere brug staat en scharniert op de Sluiskantzijde. De beide rond 6,50 meter hoge hameipoorten zijn gesloten door een ijzeren vakwerkspant. De H-profielen van de 12.30 meter lange balans verjongen zich naar beide uiteinden. De dwarsverbindingen tussen de samenstellende onderdelen worden van contragewicht (broekbalk) naar hefzijde (spriet) gevormd door een zwaar massief H-profiel, lichtere vakwerkspanten en tenslotte een ronde ijzeren stang. Voorts bevinden zich tussen de hameistijlen gekruiste trekstangen die de stijfheid garanderen. De verbindingen tussen de balans en het val worden gevormd door smeedijzeren kettingen. De bruggen worden geheven met behulp van handbediende windwerken die elk in ronde trommels aan de hameipoort zijn gemonteerd en waarmee een aan het brugdek bevestigde kwadrant in een op- of neergaande richting wordt gedraaid. De krachten die hierbij optreden in het hameigebint worden links en rechts opgevangen door een tweetal naar buiten gerichte en in de kade verankerde ronde trekstangen of schoren. Bij geopende brug wordt de onderbroken oeververbinding beveiligd door dubbele horizontaal draaiende en in T-profiel uitgevoerde vakwerkhekken. Waardering De twee ophaalbruggen van het sluiscomplex zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als representatieve en redelijk gave voorbeelden van kenmerkende negentiende eeuwse ijzeren ophaalbruggen van de firma Meijer uit Musselkanaal. De bruggen zijn tevens van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde wegens de redelijke mate van gaafheid in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering. De bruggen zijn in hoge mate stedebouwkundig van belang als onderdeel van het sluiscomplex, hoofdbestanddeel van het beschermde dorpsgezicht van Leidschendam. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 510298
Laatste wijziging: 2014-12-09 19:55:05.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Sluis Leidschendam
Sluiskolk en kantoor, met op de achtergrond de H.H. Petrus en Pauluskerk

De Sluis Leidschendam is een schutsluis met puntdeuren in het Rijn-Schiekanaal in de woonkern Leidschendam van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De vaarweg is CEMT-klasse IIa.

De kolk is door een tussendeur te verdelen in twee kolken. Kolkbreedte noordelijke schutkolk 7,00 m. Drempeldiepte noordzijde KP –2,29 m, zuidzijde KP -2,49 m [1] Kolklengte 75,00 m, schutlengte 69,00 m, breedte zuidelijke schutkolk 14,50 m. De max. toegestane afmetingen zijn echter 60,00 m lang, 6,85 m breed en 2,00 m diepgang. Over beide sluishoofden ligt een ophaalbrug met een doorvaarthoogte in gesloten stand van 0,90 m. De genoemde diepgang geldt tot een waterstand van NAP –0,50 m. [2]

De sluis ligt ongeveer op de plaats waar vroeger de Vliet was afgedamd. Van 1281 tot 1648 was hier, als onderdeel van de landscheiding (grens) tussen de hoogheemraadschappen Rijnland en Delfland een overtoom, pas daarna werd een sluis gebouwd. De dam en de sluis waren en zijn nodig vanwege het verschil in waterpeil tussen de twee waterschappen: Delfland hanteert thans een peil van NAP –0.43m en Rijnland hanteert een peil van NAP –0,62m in de winter en NAP –0,59m in de zomer. Tot aan de vorming van de gemeente Leidschendam in 1938 lag op de ene oever de gemeente Veur en op de andere Stompwijk.

De huidige sluis is gebouwd tussen 1886 en 1888 en ligt in het verlengde van de Damlaan, tot voor kort de belangrijkste verkeersader van het dorp. De ophaalbruggen over de monumentale sluis zijn zeer smal en het autoverkeer ondervond tot aan de voltooiing van de Sijtwendetunnel in 2003 veel hinder van wachttijden voor de bruggen bij de sluis. De ophaalbruggen zijn gebouwd in 1889. Het gehele sluiscomplex met beide bruggen staat beide sinds 1998 op de Rijksmonumentenlijst.

De sluis was handbediend en is in 2006 geheel gerenoveerd en geëlektrificeerd. Er wordt tegenwoordig ook geen sluisgeld meer geheven. De sluis wordt bediend door de Provincie Zuid-Holland en staat op marifoonkanaal 18.

Maart 2013 werd er een beeldengroep geplaatst, die de geschiedenis symboliseert.[3][4]



Monumenten in de buurt van Twee ophaalbruggen van het sluiscomplex Sluis Leidschendam in Leidschendam

Kaaspakhuis

Delftsekade 31
Leidschendam (Gemeente Leidschendam Voorburg)
Inleiding KAASPAKHUIS in 1902 naar ontwerp van A. Romeyn tot stand gekomen en uitgevoerd in Overgangsarchitectuur. Omschrijving Kaaspakhu..

Woonhuis

Delftsekade 30
Leidschendam (Gemeente Leidschendam Voorburg)
Inleiding WOONHUIS in 1902 naar ontwerp van A. Romeyn tot stand gekomen en uitgevoerd in Overgangsarchitectuur. Omschrijving Woonhuis va..

TB-huisje

Delftsekade 30
Leidschendam (Gemeente Leidschendam Voorburg)
Inleiding TB-huisje daterend omstreeks 1910 behorende tot het complex bestaande uit woonhuis, koetshuis en kaaspakhuis. Omschrijving Eenv..

"'t Waeghuis"

Delftsekade 16
Leidschendam (Gemeente Leidschendam Voorburg)
"'t Waeghuis". Restaurant de Zwaan. Pand met gepleisterde lijstgevel, met opkamer, 17e-18e eeuw.

't Regthuis

Delftsekade 14
Leidschendam (Gemeente Leidschendam Voorburg)
't Regthuis. Gepleisterd PAND met lijstgevel, 18e eeuw.

Kaart & Routeplanner

Route naar Twee ophaalbruggen van het sluiscomplex Sluis Leidschendam in Leidschendam

Foto's (5)