Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Stationsgebouw Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen

Gebouw

Stationsstraat 3
7481JA Haaksbergen
Overijssel

Bouwjaar: 1884-1915


Beschrijving van Stationsgebouw Museum Buurtspoorweg

Inleiding STATIONSGEBOUW, standaardtype 'groot', met aangebouwde GOEDERENLOODS, gebouwd door de Geldersche Overijsselsche Lokaal Spoorwegmaatschappij. (G.O.L.S.)Het gebouw is in drie fasen tot stand gekomen. Bij de ingebruikneming van de spoorweg in 1885 was het een symmetrisch gebouw van drie traveeën breed met hoog opgaande middenrisalieten onder steekkappen aan de noord- en zuidgevel. In 1899 is het gebouw aan de westkant uitgebreid met een lage aanbouw voor de wachtkamer derde klas. De verdieping op deze vleugel dateert uit 1915. De loods tegen de oostgevel van het station is in 1886 aangebouwd en in het begin van deze eeuw nog twee maal vergroot. De Winterswijkse fabrikant J. Willink nam het intiatief tot oprichting van de lokaalspoorweg om een rechtstreekse verbinding tot stand te brengen tussen de Achterhoek en het textielcentrum in Twente. De meeste G.O.L.S.lijnen zijn al voor 1950 opgeheven. De MBS (Museum Buurt Spoorweg) heeft het station sinds 1990 in gebruik. Het gebouw is in datzelfde jaar gerestaureerd. In de nabijheid van het stationsgebouw zijn sinds 1971 enkele loodsen voor de stalling van oud spoorwegmaterieel gebouwd, die buiten de bescherming vallen. Op het traject Haaksbergen-Boekelo rijdt in de zomer een toeristische stoomtrein. Omschrijving Stationsgebouw met verdieping op rechthoekige plattegrond onder een met rode en grijze kruispannen gedekt zadeldak met twee steekkappen. Op de nok twee schoorstenen. Het zadeldak van de goederenloods van één bouwlaag is met dezelfde pannen gedekt. De gevels hebben een uitgemetselde plint en zijn opgetrokken in bruine baksteen met geschilderde sierbanden. Een geprofileerde cordonlijst markeert de scheiding tussen de twee bouwlagen van het stationsgebouw. Het gebouw is vier traveeën breed en heeft spiegelbeeldig identieke voor- en achtergevels (N en Z) met hoog opgaande risalieten waarvan de hoeklisenen onder de steekkappen eindigen in een klimmend keperboogfries. In de geveltoppen van de risalieten roosvensters. Op de begane grond aan de perronzijde vier en aan de straatzijde twee dubbele deuren met recht gesloten bovenlichten. In de meest rechter travee aan de straatzijde de deur van de bovenwoning en in de meest linker travee een venster met bovenlicht. De dubbele vensters op de verdieping zijn deels uitgevoerd met een middenstijl en behangen met persiènnes. De segmentbogen boven vensters en deuren zijn gemetseld in rode baksteen met geschilderde aanzet- en sluitstenen. De boogvelden zijn geschilderd als metselmozaïeken van rode en gele baksteen. In de lange gevels (N en Z) van de goederenloods aan elke kant vier dubbele deuren onder segmentbogen, boven de dubbele deur in de kopgevel (O) een roosvenster in de geveltop. Waardering Stationsgebouw met goederenloods van cultuur-, architectuurhistorisch en stedebouwkundig belang vanwege: - de voormalige functie als station van de Geldersch Overijsselsche Lokaal Spoorweg die van grote betekenis is geweest voor de industrialisering van Twente - de voor de stationsgebouwen van de G.O.L.S. karakteristieke vormgeving en typologie - de situering langs de spoorlijn in het dorp Haaksbergen, waar een fabrieksterrein ontstond, dat voor de ontwikkeling van Haaksbergen van groot belang is geweest en waarvan het stationsgebouw en spoorlijn de enige overblijfselen zijn. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 507754
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Museum Buurtspoorweg (MBS)
Station Haaksbergen
Station Haaksbergen
Algemene informatie
Land Vlag van Nederland Nederland
Hoofdvestiging Haaksbergen
Actief 1967-heden
Website [1]
Beheer
Trajecten Haaksbergen - Boekelo
Trajectlengte 7,5
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer
Traject
exSTR van Groenlo
KBHFxa 22,7 Haaksbergen (Hbg)
KMW 25,2 Laantje van Jordaan
KBSTlABZlgBSicon .svg 25,8 Aansluiting Stepelo Sinds 2001
WBRÜCKE1 26,4 Hagmolenbeek
BSicon .svgeABZlfexKBSTr 27,1 Aansluiting KNZ
HST 27,8 Zoutindustrie (Zid)
WBRÜCKE1 28,8 Boekelerbeek
BHF 29,5 Boekelo (Bko)
exKBSTleABZlgBSicon .svg 29,6 Aansluiting Texoprint Tot 2002
WBRÜCKE2 30,0 Teesinkbeek
STRrgxABZrfBSicon .svg naar Enschede Opgebroken bij aanleg van A35 (1975)
xENDEeexSTR{{{3}}}
exSTRexAKRZoBSicon .svg A35 Herstel van de lijn naar Hengelo werd overwogen
exHSTexHSTBSicon .svg Usselo / Twekkelo
exHSTexSTRBSicon .svg Enschede Rembrandtlaan
exSTRrfexSTRBSicon .svg naar Enschede-Aansluiting
BSicon .svgexGRENZEBSicon .svg ↓Einde spoorlijn tot maart 2014
BSicon .svgexDSTBSicon .svg Omloopspoor Opgebroken in maart 2014
BSicon .svgexABZlfexKDSTr Raccordement Akzo Nobel Opgebroken in maart 2014
BSicon .svgxENDEaBSicon .svg Einde spoorlijn vanaf maart 2014
BSicon .svgWBRÜCKEBSicon .svg Twentekanaal
BSicon .svgeHSTBSicon .svg - Hengelosche Bad- en Zweminrichting
ABZrgxABZrfBSicon .svg Verbindingsspoor naar Zutphen - Glanerbeek
BSicon .svgexKBHFeBSicon .svg 36,0 Hengelo GOLS

De Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) exploiteert een museumspoorlijn tussen Haaksbergen en Boekelo (gemeente Enschede). De stichting werd op 21 februari 1967 opgericht en verkreeg op 23 juni 1989 als eerste spoorwegmaatschappij naast de Nederlandse Spoorwegen, een vervoersconcessie voor het baanvak Haaksbergen – Boekelo.

Geschiedenis

Station Boekelo in 1985.

Nadat de Ahaus-Enscheder Eisenbahn, voorloper van de nog steeds bestaande Ahaus Alstätter Eisenbahn (AAE), in september 1966 het reizigersvervoer tussen Ahaus en Alstätte (Duitsland) staakte, verwierf het Comité Vrienden van het Trammuseum het laatste motorrijtuig van de AEE. Dit CvTM was opgericht in 1964 en had zijn depot op het terrein van de voormalige gasfabriek Enschede. De gasfabriek had een aansluiting op het station Enschede Zuid. Aanvankelijk werden ook elektrische trams verworven of onderdak geboden (o.a. TET 2, NBM 17, HTM 164 en RET 470), doch vanaf 1971 concentreerde men zich op lokaalspoormaterieel.[1] In latere jaren werd veel materieel verworven (en deels weer afgestoten). Op 10 mei 1969 vond de eerste open dag plaats, waarbij ritten op het traject Enschede-Zuid – Broekheurne Grens werden gemaakt.

Toen de lijn naar Broekheurne in 1970 door de NS werd opgebroken, verplaatsten de activiteiten van de MBS zich naar de spoorlijn Enschede-Noord – Boekelo – Haaksbergen, onderdeel van het oude GOLS-spoorwegnet. Vanaf augustus 1971 werden regelmatig ritten gemaakt. De in 1975 aangelegde Rijksweg 35 doorkruiste de spoorlijn tussen Boekelo en Enschede, met als gevolg dat de MBS-spoorlijn in 1974 afgescheiden werd van het landelijke spoorwegnet en alleen het traject Boekelo - Haaksbergen overbleef.

In de jaren die volgden werden vele projecten voltooid, zoals de aanleg van een draaischijf (afkomstig uit Goor), onderhoudsdepot, locloods, kruisingspoor bij de halte Zoutindustrie, kruisingspoor in Boekelo, aanleg van een waterkolom te Haaksbergen en aanleg van een opstelspoor in de buurtschap Stepelo. Dit alles maakte dat de MBS uitgroeide van een trein met één stoomloc tot een compleet spoorwegmuseum.

In de jaren negentig werden diverse plannen voor de heraanleg van de spoorlijn tussen Boekelo en Hengelo gemaakt. In september 2008 werden deze uitbreidingsplannen door de voorzitter van de MBS geconcretiseerd gepresenteerd. In januari 2014 ging er echter een definitieve streep door deze plannen. De NS stootte het Akzo-spoor af en AKZO Nobel wilde het niet overnemen.

In 2007 bestond de stichting 40 jaar. Tijdens het Pinksterfestival werd er groot uitgepakt en werd onder andere een replica van een antieke Engelse stoomlocomotief naar Haaksbergen gehaald.

In 2009 werd een mijlpaal in de historie van de MBS bereikt. Tijdens het pinksterfestival werd door het herindienststellen van loc 2, voor het eerst sinds de oprichting met vijf eigen stoomlocomotieven gereden. De MBS beschikt nu over vijf bedrijfsvaardige stoomlocomotieven en zeven bedrijfsvaardige diesellocomotieven.

De stichting beschikt over de meest uitgebreide collectie van kleine Nederlandse diesellocomotieven die bij NS dienst hebben gedaan. Hiertoe behoren o.a, twee oersikken (NS 100), waarvan er één bedrijfsvaardig is.

Sinds september 1991 zijn er ook sikken (NS 200) aanwezig. Hiervan zijn er drie overgenomen van enkele spooraannemers en een is er overgenomen van Pakhoed in Rotterdam.

De NS 451, de enige loc van deze serie die is overgebleven, is sinds september 1972 bij de MBS.

Sinds april 2007 beschikt de MBS ook over een locomotief uit de serie NS 600. Dit type locomotief deed tot 28 mei 1972 veel dienst in de goederentreinkonvooien tussen Haaksbergen en Enschede-Noord.

De MBS heeft in 2008 een masterplan ontwikkeld. Onderdeel hiervan is het opnieuw doortrekken van de spoorlijn van Boekelo door Twekkelo naar Hengelo en Enschede. Om uitsluitend dienst te doen als toeristische voorziening is het aanleggen en exploiteren van de spoorlijn geen haalbare kaart.[2]

In 2017 zal de spoorlijn worden doorsneden door de vernieuwde Twenteroute. De rijksweg zal onder het spoor door worden geleid.

Materieeloverzicht

Overzicht grotendeels ontleend aan de Nederlandse Museummaterieel Database.[3]

Tractievoertuigen

Nummer Maatschappijnummer en naam Tractie Bouwjaar - fabriek Opmerkingen Afbeelding
Locomotieven
Loc 1 † Carisborg 32 Stoom 1909 - Société pour l'Exploitation des Établissements John Cockerill (B) Loc is gebouwd voor de Sphinx in Maastricht. In 1952 wordt ze verkocht aan de NV.Maatschappij tot exploitatie van Bruinkoolvelden Carisborg in Treebeek. Hier wordt in 1962 een nieuwe ketel in gebouwd . In 1969 wordt de loc gekocht door de MBS en via de weg naar de gasfabriek in Enschede gebracht. Zij is slechts op 10 mei 1969 onder stoom geweest. De loc is gesloopt in 1970.[1]
Loc 2 Zuid Chemie / 't Veulentje Stoom 1926 - Société pour l'Exploitation des Établissements John Cockerill (B) A-status MBS loc 2.JPG
Loc 3 KPEV Hannover 1702 / T3 Stoom 1896 - Union Giesserei Königsberg (D) De locomotief werd in 1921 verkocht aan de kalimijn Hansa te Bokeloh. Enige tijd was het tijdschrift Eisenbahn Kurier eigenaar van de locomotief en had toen het fictieve nummer DRG 89 7220. In 1975 werd de locomotief aangekocht.[4]
Loc 4 KDH 4 DHE 353 Stoom 1925 - Hannoversche Maschinenbau-AG (D) Loc is in 1925 gebouwd voor de Kleinbahn Delmenhorst Harpstedt met nummer 4.In 1949 vernummerd in DHE 353. Loc is op 21 juli 1968 van de Delmenhorst Harpstedter Eisenbahn gekocht. Loc 4 heeft van 1970 tot 1997 dienst gedaan voor de MBS MBS Loc 4.jpg
Loc 5 † NSMS 1 Stoom 1929 - SA des Ateliers de Construction de la Meuse (B) 3252 Deze drieassige locomotief was in gebruik als locomotief 1 bij de Nederlandse Stikstof Fabriek van Sluiskil. Zij werd gekocht door zowel de SHM als MBS maar ging naar SHM. In 1972 geruild met rijtuig C905 van SHM.[4] SHM Loc 5.jpg
Loc 5 TWE 19 TWE/KKB/JKB 152 / ELNA Stoom 1927 - Henschel & Sohn, Kassel (D) Deze locomotief werd afgeleverd aan de Teutoburger Wald-Eisenbahn en reed daar onder nummer 19 tot 1956. Vervolgens werd de locomotief vernummerd naar 152 en kwam in dienst bij de Kleinbahn Kaldenkirchen - Brüggen. Van 1959 tot 1972 reed de loc bij de Jülicher Kreisbahn.[4] MBS Elna 5.jpg
Loc 6 † CFA 11/Suik. Sas van Gent Stoom 1928 - SA des Ateliers de Construction de la Meuse (B) Oorspronkelijk gebouwd als metersporige locomotief voor de Chemin de Fer d'Artois. Deze lijn werd in 1932 gesloten, waarna de locomotief in België terecht kwam. In 1944 werd de locomotief door het US Transportation Corps verbouwd tot een normaalsporige rangeerlocomotief. Zij deed hierna dienst in de Antwerpse haven. Later ging de locomotief naar de suikerfabriek van Sas van Gent. In 1971 naar SHM.[4] Gesloopt in 1977.
Loc 6 Magda Stoom 1925 - SA des Ateliers de Construction de la Meuse (B) 3176 Gebouwd voor Metallurgie Hoboken-Overpelt. Laatste commerciële eigenaar Radium-fabriek Olen. Daarna onder nummer 2 en naam Magda ingezet bij de Toeristische Trein Zolder. In 1995 ging de loc naar de MBS.[5] MBS Loc 6.jpg
Loc 7 SS 657 / Kikker Stoom 1901 - Machinefabriek Breda, voorheen Backer & Rueb De SS 657 werd in augustus 1901 bij de Staatsspoorwegen geleverd en in dienst gesteld. De loc werd in 1920 vernummerd in NS 8107. In juli 1952 werd de NS 8107 verkocht aan de Vereenigde Cooperatieve Suikerfabriek in Roosendaal. Hier krijgt ze nummer 3. In mei 1968 wordt ze aan de MBS geschonken en aansluitend per dieplader naar Hengelo gebracht. De loc wordt op 17 juni 1987 weer als SS 657 in dienst gesteld. In 1988-1989 krijgt ze een nieuwe ketel gemaakt door Stork Ketels in Hengelo. in 2017 krijgt de loc groot onderhoud. A-status MBS loc SS 657 op station Boekelo.jpg
Loc 8 7853 / Tigerli / Navizence Stoom 1910 - Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik, Winterthur (CH) MBS Loc 8.JPG
Loc 10 Nijverdal Diesel 1935 - O&K Orenstein & Koppel (D) A-status
Loc 11 NS 451 / Brommer Diesel 1956 - Werkspoor, Amsterdam A-status MBS loc 451.jpg
Loc 12 Rij-ijzer / 't Gekje Diesel 1920 - O&K Orenstein & Koppel (D) B-status
Loc 13 † Akzo Hengelo Diesel 1957 - O&K Orenstein & Koppel (D) Gesloopt
Loc 13 Harculo Diesel 1954 - O&K Orenstein & Koppel (D)
Loc 14 NS 145 / Oersik Diesel 1932 - Werkspoor, Amsterdam
Loc 15 NS 125 / Oersik / IJC 2 Diesel 1931 - Werkspoor, Amsterdam
Loc 16 NS 293 / Sik / NOM 800 Diesel 1938 - NS Centrale Werkplaats Zwolle
Loc 17 NS 259 / Sik Diesel 1936 - Werkspoor, Amsterdam Sik 259 Boekelo.JPG
Loc 18 NS 368 / Kraansik Diesel 1951 - Werkspoor, Amsterdam
Loc 19 NS 242 / Kraansik Diesel 1935 - Werkspoor, Amsterdam
Loc 20 NS 660 / Hippel / Bakkie Diesel 1955 - The English Electric Company (UK)
Motorrijtuigen
M1 † MHE - 1933 - Triebwagen- und Waggonfabrik Wismar (D) Brandstichting in 1971, gesloopt
M21 † Bremervorde Osterholzer Eisenbahn - 1934 - Gothaer Waggonfabrik (D) Gebouwd voor de Bremervorder Osterholzer Eisenbahn in 1956 verkocht aan de Ankum Bersenbrucker Eisenbahn 1963 verkocht aan de Ahaus-Enscheder Eisenbahn (10). In 1998 naar Delmenhorst Harpstedter Eisenbahn Freunde van daar in 2004 Steinhuder Meer-Bahn 2015 naar Gotha
M22 † EBOE - 1936 - Gothaer Waggonfabrik (D) In 1973 gesloopt
M22 † Kleinbahn Wittingen–Oebisfelde - 1933 - Gothaer Waggonfabrik (D) In 1990 naar Arbeitsgemeinschaft Verkehrsfreunde Lünebeurg.
M23 † Schleswiger Kreisbahn - 1925 - Linke-Hoffman Lauchhammer (D) In 1976 naar CFV3V. In 2007 verkocht aan een privépersoon in Wilhelmshaven
Railbus 25
(v.h. 20)
KDH T1 / DHE T148 / Wismar Benzine 1936 - Triebwagen- und Waggonfabrik Wismar (D) B-status Wismarer Schienenbus DHE T1 Boekelo.JPG
Trams
HTM 164 † HTM elektrisch 1908 - Allan In 1971 naar de Tramweg-Stichting in Den Haag.[6] OV-museum Den Haag.jpg
RET 470 † RET elektrisch 1929 - Allan In 1971 door brand verwoest.[7]

Rijtuigen en wagens

Nummer Maatschappijnummer of type Bouwjaar - fabriek Opmerkingen Afbeelding
Rijtuig 28 (AB28) † SS 7516 1920 - Van der Zijpen en Charlier (D) In 2001 naar SGB
Rijtuig 29 (AD29) NMBS 42239 1935 - Société Anglo-Franco-Belge de Matériel de Chemins de Fer (B)
Rijtuig 30 (C30) DRG 81692 1922 - Waggon- und Maschinenbau AG (Wumag) (D) Bij de Deutsche Reichsbahn in dienst gesteld in 1922 CiD 81692. In 1958 verkocht aan de Vorwohle-Emmerthaler Eisenbahn onder nummer Bi30. Hier werd het een motorwagenaanhangrijtuig. In 1966 verkocht aan de Meppen-Haselünner Eisenbahn onder nummer Bi 30. In 1971 verkocht aan de MBS.
Rijtuig 31 (BC31) KCN BCi 1 1903 - Waggon- und Maschinenfabrik AG, vormals Busch (D) Rijtuig 31 werd in 1903 gebouwd voor de Kleinbahn Cassel-Naumburg. In 1949 voorzien van nieuwe wagenbak en voorzien van grote zakramen in plaats van 3 smalle ramen. In 1969 verkocht aan de MBS.
Rijtuig 32 (B32) ÖBB 37120 1930 - Grazer Wagonfabrik (A)
Rijtuig 33 (C33) HSM C 1237 1915 - Carl Weyer Düsseldorfer Eisenbahnbedarf (D)
Rijtuig 34 (B34) NCS B 101 1897 - Centrale Werkplaatsen NCS, Utrecht
Rijtuig 35 (CD35) BLE BD 25 1907 - Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (MAN) (D) Afkomstig van de Butzbach-Licher Eisenbahn onder nummer 25
Rijtuig 36 (C36) BLE B 26 1901 - Beuchelt & Co (D) Afkomstig van de Butzbach-Licher Eisenbahn onder nummer 26
Rijtuig 37 (C37) BLE B 27 1889 - Waggon- und Maschinenbau AG (Wumag) (D) Afkomstig van de Butzbach-Licher Eisenbahn onder nummer 27
Rijtuig 38 (C38) KCN Ci 8 1911 - Waggonfabrik AG vormals P. Herbrand & Comp., Köln-Ehrenfeld, Duitsland (D)
Rijtuig 39 MK plukonderstel 1908 - Van der Zypen und Charlier (D)
Rijtuig 40 NMBS GCI-plukonderstel 1910 - Les Ateliers Métallurgiques (B)
Rijtuig 41 (B41) BE C2i 341 1920 - Harkort Duisburg (D) Rijtuig in 1948 opgebouwd op een onderstel 3assige goederenwagen bij Graaff in Elze/Hannover. Bij Bentheimer Eisenbahn in dienst als 341. 1970 verkocht aan de MBS.
Rijtuig 42 (CR42) † BE 342 1920 - Harkort(D) In 1996 van SHM. In 1998 naar DHEF Harpstedt Duitsland. 2003 naar Graf MEC Nordhorn.
Rijtuig 42 (BC42) NCS BC 104 1901 - J.J. Beijnes, Haarlem B-status
Rijtuig 43 (B43) NCS B 118 1904 - Centrale Werkplaatsen NCS, Utrecht
Rijtuig 44 (WR44) BE BCi 204 1929 - Waggon und Triebwagenfabrik Wismar (D) Bij de Bentheimer Eisenbahn in 1929 onder nummer 204 in dienst gesteld. 1959 gemoderniseerd in werkplaats Neuenhaus. 1975 verkocht aan de MBS doorverkocht aan de VSM.Bij VSM BR482. 1988 terug gekocht en onder AR 44 sinds 2002 in dienst.
Rijtuig 45 (C45) HSM C 905 1904 - Werkspoor, Amsterdam 4-assig lokaalspoorrijtuig geleverd in 1904 aan de HSM met nummer 905. In 1915 vernummerd naar HSM2905. Bij de NS kreeg het nummer NS 405 en werd het omgebouwd tot werkwagen achter een ongevallenkraan. In 1969 verkocht aan de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. In 1971 geruild tegen Belgische tramloc 6 Artesie. Sinds 2004 in dienst als HSM 905. Het rijtuig heeft een A-status.
Rijtuig 46 (C46) NMBS 95703 1910 - Compagnie Centrale de Construction (B) GCI
Rijtuig 47 (C47) NMBS 96704 1909 - Les Ateliers du Roeulx (B) GCI
Rijtuig 48 (C48) NMBS 96819 1905 - Usines Ragheno (B) GCI
Rijtuig 49 (C 49) † MHE 1952 - Talbot (D) In 1980 gesloopt.
Rijtuig 49 (AB49) NMBS 91854 1908 - SA des Forges et Ateli ers de Seneffe (B) GCI
Deed tot 1983 of 1998 dienst als museumrijtuig bij de Verein Verkehrsamateure und Museumbahn te Schönberger Strand.[8]
MBS GCI-rijtuig AB49.jpg
Rijtuig 301 † BE 1930 - Wagonfabrik Uerdingen (D) In 1976 naar SSTT, gesloopt in 1983.
Rijtuig 302 † BE 1931 - Wagonfabrik Uerdingen (D) In 1976 naar SSTT, gesloopt in 1983.
Rijtuig 303 † BE 1930 - Wagonfabrik Uerdingen (D) In 1976 naar SSTT, gesloopt in 1983.
Post/bagagewagens
Post/bagagewagen 51 (PD51) KKB PwPost 1 1900 - Waggonfabrik Uerdingen (D)
Post/bagagewagen 56 (PD56) MHE PwPost 16 1905 - vd Zypen en Charlier (D)
Bagagewagen 57 (D57) SS E129 Snelgoedwagen 1916 - Werkspoor, Amsterdam A-status MBS Staatsspoor-bagagerijtuig E129.jpg
Bagagewagen 58 (D58) NMBS 98789 1921 - Ateliers de Monceau-sur-Sambre A. Germain (B) GCI MBS Belgisch bagagerijtuig.jpg
Begeleidingswagen 55 NS Dg 2682 1958 - NS Centrale Werkplaats Amersfoort (bovenbouw)
Goederenwagens
Gesloten goederenwagen 60 1957 - Werkspoor, Utrecht
Gesloten goederenwagen 61 † 1957 - Werkspoor, Utrecht Voor sloop afgevoerd in 2017.
Gesloten goederenwagen 61 In 2017 overgenomen van STAR (daar G224).
Gesloten goederenwagen 62 1950 - Werkspoor, Amsterdam
Gesloten goederenwagen 63 † 1956 - Wagonfabriek Lindner (D) Voor sloop afgevoerd in 2017.'
Gesloten goederenwagen 64 1950 - Werkspoor, Amsterdam
Gesloten goederenwagen 65 1905 - Werkspoor, Amsterdam A-status
Gesloten goederenwagen 66 1892 - Werkspoor, Amsterdam
Veewagen 67 MT 197 1905 - Usines Ragheno (B) A-status
Gesloten goederenwagen 68 1957 - Werkspoor, Utrecht
Veewagen 69 Kippenwagen 1955 - Werkspoor, Amsterdam Ex NS 5465. In 2017 uitgeleend aan het Nederlands Pluimveemuseum.
Gesloten goederenwagen 70 1929 - Werkspoor, Amsterdam
Open goederenwagen 71 Kolenwagen 1948 - Werkspoor, Amsterdam
Pottenwagen 72 1931 - Werkspoor, Amsterdam Voor de Koninklijke Nederlandsche Zoutindustrie in Boekelo bouwde Werkspoor in 1931 4 pottenwagens. Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van zuren en logen naar de verschillende afnemers. De pottenwagens bleven tot in de jaren 50 in gebruik. Toen werden ze door de Wagenwerkplaats Amersfoort omgebouwd naar ketelwagen. Bij de MBS kwam in 1988 ketelwagen 93 die voorheen pottenwagen NS 520704 was. Deze pottenwagen werd nieuw geconstrueerd naar oude tekeningen op het originele onderstel.
Rongenwagen 74 Rongenwagen 1930 - Werkspoor Amsterdam A-status
Open goederenwagen 77 1934 - Werkspoor, Amsterdam A-status
Open goederenwagen 78 1958 - Werkspoor, Utrecht
Open goederenwagen 80 1910 - Onbekend 2-assige zandwagen in 1910 geleverd aan de Bentheimer Kreisbahn. In dienst gesteld met nummer 510. In jaren 50 ingericht met 3-puntsverlichting om dienst te doen op de Hafenbahn in Emlichheim. In 1972 gekocht van de Bentheimer Eisenbahn.
Open goederenwagen 82 1912 - NS Centrale Werkplaats Amersfoort
Rongenwagen 83 1958 - Werkspoor, Utrecht
Rongenwagen 84 1967 - Werkspoor, Utrecht
Rongenwagen 85 1966 - Werkspoor, Utrecht
Open goederenwagen 86 19... - Onbekend
Open goederenwagen 87 19... - Onbekend
Open goederenwagen 88 19... - Onbekend
Ketelwagen 89 Pakhuismeesteren 1929 - O&K Orenstein & Koppel (D) A-status
Zelflosser 90 (90A + 90B) Tweeling onderlossers 1947 - Allan Rotterdam
Ketelwagen 91 Zoutindustrie 1936 - Vereinigte Westdeutsche Waggonfabriken AG (Westwaggon) (D)
Ketelwagen 92 Zoutindustrie 1931 - Onbekend
Kuilwagen 94 Kuilwagen 1966 - Friedrich Krupp Maschinenfabriken AG (D)
Kuilwagen 95 Kuilwagen 1966 - Friedrich Krupp Maschinenfabriken AG (D)
Kraanwagen 96 Kraanwagen 1957 - Werkspoor, Amsterdam
Andere 099 Motordraisine - Benzine 19... - Onbekend
Andere 100 Minima II - Benzine 1986 - Deutsche Plasser Gleisbaumaschinen (D)
Andere 101 Kraanlorrie - Spierkracht 1924 - Rörink en van den Broek
Andere 102 Kraanlorrie - Spierkracht 19... - Gebr. Figee, Haarlem
Andere 103 Wagonduwer - Benzine 19... - ILO Rockwell GmbH (D)
Andere 104 Platte lorrie 19... - WSM
Andere 105 Platte lorrie 19... - WSM
Andere 106 Platte lorrie 19... - WSM
Andere 108 Pomplorrie - Spierkracht 19... - Draisinenbau GmbH (D)

† Niet meer bij MBS aanwezig

Spoorlijn

De spoorlijn van de MBS ligt tussen Haaksbergen en Boekelo en is ruim zeven kilometer lang. Hierna een beschrijving van de spoorlijn, aan de hand van de hectometerpaaltjes.

  • KM 22,576
    Locomotievenloods met kolenbunker, draaischijf en waterkolom.
  • KM 22,726 Haaksbergen (Hbg)
    Het station in Haaksbergen dateert uit 1884 en werd in de jaren daarna uitgebreid tot de huidige situatie. Gesloten voor reizigersvervoer op 3 oktober 1937 en voor goederenvervoer op 28 mei 1972. In Haaksbergen waren diverse aansluitingen voor fabrieken. Sinds 15 augustus 1985 is het gebouw in handen van de MBS. Het emplacement werd door de MBS opnieuw ingericht.
  • KM 25,272 Laantje van Jordaan
    Dit deel van het traject ligt in het bos en is genoemd naar textielfabrikant Jordaan, die hier zijn huis had.
  • KM 25,865 Aansluiting Stepelo
    Bij de kruising met de Geukerdijk werd in 2001 een opstelspoor gerealiseerd voor het vervoer van goederen.
  • KM 26,423
    Stalen brug over de Hagmolenbeek met 4,0 m spanwijdte.
  • KM 27,177
    Voormalige spooraansluiting Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie van 1918 tot 1958. De fabriek werd in 1958 verplaatst naar Hengelo.
  • KM 27,753 Zoutindustrie (Zid)
    Halte met kruisingspoor, geopend op 1 september 1918 als overweghalte voor arbeiders van de fabriek. Later omgedoopt in Boekelo Bad (Bkd), tegenwoordig heeft de halte weer haar oude naam terug. Vanaf Zid tot Bko staan telegraafpalen langs de spoorlijn.
  • KM 28,155
    Stalen brug over een waterleiding met 4,0 m spanwijdte.
  • KM 28,497
    Stalen brug over een waterleiding met 2,0 m spanwijdte.
  • KM 28,860
    Stalen brug over de Boekelerbeek met 10,0 m spanwijdte.
  • KM 29,148
    Stalen brug over een waterleiding met 1,5 m spanwijdte.
  • KM 29,475 Boekelo (Bko)
    Het station is niet in eigendom van de MBS. Gesloten voor reizigersvervoer op 3 oktober 1937, voor goederen op 28 mei 1972. De MBS bouwde hier in 1986 een rijtuigenloods en een draaischijf (afkomstig uit Arnhem). De loods werd in 2002 vervangen door een stenen loods. Boekelo had van 1888 tot 2002 een spooraansluiting voor de Texoprint (nu woonwijk de Blekerij).
  • KM 30,028
    Stalen brug over de Teesinkbeek met een spanwijdte van 2,0 m.

Literatuur

  • Gijs Brefeld, Ben Heerink, Jeroen Liverdink en Martijn Thush (uitgever): Stichting Museum Buurtspoorweg, museum gids. Haaksbergen 2001

Zie ook

Externe links


Monumenten in de buurt van Stationsgebouw Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen

Jordaan

Spoorstraat 32
Haaksbergen
Inleiding In 1887 en 1888 in opdracht van textielfabrikant D.B.H. Jordaan gebouwd HERENHUIS/KANTOOR "Villa Jordaan" met KOETSHUIS bij het i..

Israelitische begraafplaats

Goorsestraat 54
Haaksbergen
Israelitische begraafplaats; toegangshek gedateerd 1889.

Pastorie Sint-Pancratiuskerk

Markt 20
Haaksbergen
Inleiding Bouwvolume met PASTORIE en CATECHESATIELOKAAL in een eclectische bouwstijl met gotische en Hollandse neo-renaissancistische eleme..

Toren van de Sint-Pancratiuskerk

Markt 9
Haaksbergen
Bentheimerstenen toren van de vier geledingen, gedekt door een ingesnoerde, achtzijdige spits. Gedeeltelijk ingebouwde spiltrap in de zuidmu..

Synagoge

Ruisschenborgh 1
Haaksbergen
Synagoge, gesticht 1828. Eenvoudig gepleisterd gebouwtje onder zadeldak en met spitsboogvensters. Gevelsteen.

Kaart & Routeplanner

Route naar Stationsgebouw Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen

Foto's (2)