Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Paardentramremise in Amsterdam

Gebouw

Schinkelhavenstraat 27
1075VP Amsterdam
Noord Holland


Beschrijving van Paardentramremise

Omschrijving Bakstenen remisedeel met de voorgevel aan de Schinkelhavenstraat 27 en de achtergevel aan de Eerste Schinkelstraat 16. Aan de oostzijde grenst het gebouw aan het binnenterrein. De voorgevel geeft de onderverdeling van dit deel van het gebouw in drie bouwlagen weer: hoofdverdieping, verdieping en kapverdieping. Op de hoofdverdieping een brede toegangsdeur met luifel. Onder de overkapping van de luifel de initialen van de A.O.M. tussen florale decoratie. Ter rechterzijde een toegangsdeur voor de bovenverdieping met rond bovenlicht met radiale roedenverdeling en aedicula-vormig houten kader met makelaar en windveren. Ter linkerzijde venster met schuifraam en gelijksoortig aediculavormig kader. De verdieping toont vier vensters; verder breed uitgewerkte houten kozijn met geornamenteerd kader aan boven- en onderzijde. De twee middelste vensters zijn gekoppeld en dragen een gevelsteen met onderbroken fronton. Onder de lijst een in rode, gele en groene baksteen uitgevoerd keperfries. Vier eenvoudig gemetselde pilasters geven de gevel een verticale geleding. Het middendeel van de gevel strekt zich tot boven de lijst uit en vormt een brede kapel met venster met vierruits draairaam en halfrond meerruits bovenlicht, twee gemetselde schijnvensters, een brede overstek met windveren, hanebalk, makelaar versierd met een regelmatige octaëder, piron, geprofileerde korbeelstukken en houten topgevelbekleding. De achtpuntsster herhaalt zich tussen de vensters op de verdieping. Dakschild met twee kleine dakkapellen. De eenvoudige achtergevel wordt gekenmerkt door een brede toegangspartij met afgeknotte keperboog, twee vensters met keperboog, een rondboogvenster, twee pentagonale lichtopeningen (tegenwoordig gedicht), ruime overstek met korbeelstukken en windveren. Muurdammen in de vorm van halve standvinken. Enkele oorspronkelijke constructieve interieuronderdelen. Waardering Remisedeel van belang als functioneel complex-onderdeel. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 504673
Laatste wijziging: 2014-10-12 19:38:37.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
De in 2011 geopende remise Beverwaard van de RET in Rotterdam-Zuid.
De oude tramremise aan de Frans Halsstraat in Den Haag is nu in gebruik als Haags Openbaar Vervoer Museum.

Een remise (uit het Frans remettre: terugzetten) of stelplaats (vooral in België gebruikt) is een (overdekte) ruimte waar trams en bussen gestald worden in de nacht en andere tijdstippen dat ze niet nodig zijn voor het vervoer van reizigers. Bij busremises wordt meestal gesproken over busgarages.

Het woord stelplaats wordt ook gebruikt voor een plaats waar treinmaterieel gestald wordt.

Busremises of busgarages zijn verspreid over het hele land en zijn meestal eigendom van de betreffende vervoerder. In sommige gevallen is de remise gekocht door een overheid (provincie of gemeente) zodat de remise makkelijk verhuurd kan worden aan de winnende vervoerder voor de concessie.

Sommige remises worden door zowel trams als bussen gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de remise in Nieuwegein die zowel door de Utrechtse sneltram als de streekbussen van U-OV gebruikt wordt. In sommige gevallen is een oude tramremise enkel nog als busremise in gebruik.

Tramremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

  • Amsterdam
    • Remise Havenstraat
    • Remise Lekstraat, officieel remise Kromme Mijdrechtstraat naar het adres
    • Remise Zeeburg (dependance remise Lekstraat ten behoeve van lijn 26)
    • Remise Nieuwe Achtergracht (gesloten in 1964 en vervolgens afgebroken)
    • Remise Tollensstraat (opgeheven en sinds juni 2006 aansluiting op tramnet verwijderd, wordt vanaf 2013 verbouwd tot cultuurcentrum)
    • Hoofdwerkplaats Rail, geopend in 1996
    • remise Karperweg (onderkomen voor materieel van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam), gelegen naast de remise Havenstraat
  • Antwerpen
    • Stelplaats Hoboken
    • Stelplaats Punt aan de Lijn
    • Stelplaats Deurne (geopend op 14 april 2012)
    • Stelplaats Groenenhoek (in gebruik als openbaarvervoermuseum VLATAM)
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge
    • Stelplaats Wondelgem (de bouw van een tweede tramstelplaats in Wondelgem was gepland, doch protest van de buurtbewoners had als gevolg dat van dit plan werd afgeweken)
    • Stelplaats Wissenhage (gepland)
  • Vlaamse kust
    • Stelplaats Knokke
    • Stelplaats Oostende (Kaaistation)
    • Stelplaats Oostende (Sportstraat), onderhoudswerkplaats
    • Stelplaats De Panne Esplanade (tegenwoordig in gebruik als museumstelplaats TTO Noordzee)
    • Stelplaats Adinkerke / De Panne
  • Brussel
    • Stelplaats Koningslaan (Sint-Gillis) (1)
    • Stelplaats Schaarbeek (Haachtsesteenweg) (6)
    • Stelplaats Elsene (Renbaanlaan) (4)
    • Stelplaats Edingenstraat (Molenbeek) (5)
    • Stelplaats Haren (Houtweg) (3)
    • Stelplaats Marconi (Vorst) (gepland)
    • Stelplaats Woluwe (Tervurenlaan) (7), de ruimte wordt gedeeld met de museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel. Vanaf deze remise vertrekken ook museumtrams.

Trolleybusremises in Nederland en Vlaanderen

  • Arnhem
    • Remise Westervoortsedijk
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge (niet meer als zodanig in gebruik)

Enkele busremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

Amsterdam

  • Garage West
  • Garage Noord
  • Garage Zuid (OverAmstel)

Rotterdam

Den Haag

  • Garage Radarstraat/Telexstraat

Utrecht

  • Garage Europalaan

Gent

  • Stelplaats Gentbrugge

Brussel


Monumenten in de buurt van Paardentramremise in Amsterdam

Paardentramremise

Amstelveenseweg 134
Amsterdam
Omschrijving Bakstenen hoofdgebouw met achter het voorportaal de oorspronkelijke paardenstal, waarachter de smederij. In de kapverdieping b..

woonhuis

Jacob Marisplein 20
Amsterdam
Inleiding Het WOONHUIS is ontworpen door de Amsterdamse architect J.A. de Waal en gebouwd in 1908. De Waal was werkzaam als grondexploita..

Smeedijzeren hekwerk

Amstelveenseweg 4
Amsterdam
Inleiding Aan de Amstelveenseweg vermoedelijk tussen 1925-1930 geplaatst HEK met twee ingangen in een Laat-Amsterdamse School trant in opdr..

Dubbele villa

Saxen-Weimarlaan 39
Amsterdam
Inleiding In 1909 door de architect F.L. Janssen, gelegen op een kruising van wegen met drie gevelaanzichten, aan vier zijden vrijstaande, ..

Herberg 'De Bonte Os' of Aalsmeerder Veerhuis

Sloterkade 21
Amsterdam
Herberg DE BONTE OS ofwel het AALSMEERDER VEERHUIS (begin XVII), bestaande uit een dwarshuis met voorhuis t.w.z. waarvan opkamers en een haa..

Kaart & Routeplanner

Route naar Paardentramremise in Amsterdam

Foto's (4)