Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Paardentramremise in Amsterdam

Gebouw

Amstelveenseweg 134
1075XL Amsterdam
Noord Holland


Beschrijving van Paardentramremise

Omschrijving Bakstenen hoofdgebouw met achter het voorportaal de oorspronkelijke paardenstal, waarachter de smederij. In de kapverdieping bevond zich de woning voor de stalbaas en de keuken. Het hoofdgebouw wordt gedekt door een zadeldak. De voorgevel heeft een centrale brede vierdelige toegangspartij. Links en rechts hiervan bevindt zich op deze hoofdverdieping een venster. Het venster heeft een geprononceerd kader met geprofileerde benedendorpel. Onder deze dorpel bevinden zich als een lamberkijn afhangende architectuur-ornamenten. Boven het vensterkader een tandlijst met geprofileerd fronton met oriëntaliserende ezelsrugboog. De top van deze boog is middels rozet verbonden met een frontonvormige opbouw van de cordonlijst. Binnen de ezelsrugboog diverse ornamenten. Vensters hebben zesruits-schuiframen en een opvallend bovenlicht. Gevelvlak van de hoofdverdieping verder gemetseld, enkele speklagen. De cordonlijst is zwaar geprofileerd en opgebouwd uit siertegels. Verder zwaluwstaart-versiering en geometrische motieven. De gevelwand bij de kapverdieping is volledig met ornament gevuld. De vensters zijn gevat in een houten arcadewand. De bewerkte dragende zuilen en kwartzuilen van deze arcade hebben een zwelling en een nodus. De drie centrale vensters hebben tweedelige draairamen met bijzondere roedenverdeling onder de bovendorpel en een halfrond symmetrisch verdeeld bovenlicht. De twee flankerende ramen hebben een uitgewerkte roedenverdeling in visgraat- en roosvenstermotief. De uitkragende daklijst met deels a-jour bewerkte windveren wordt gesteund door gesneden korbeelstukken op posten. Piron op de top. De hanebalk en makelaar zijn opgenomen in een radiërende ornamentiek die zijn decoratief hoogtepunt kent in het punt van samenkomst. Dit snijpunt wordt gesierd met een fraai uitgevoerde regelmatige dodecaëder, bestaande uit twaalf gelijke regelmatige vijfhoeken. Waardering Hoofdgebouw van de remise van groot belang vanwege zijn bijzondere plaats in de architectuurgeschiedenis. Verder van belang als functioneel complex-onderdeel van de tramremise. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 504667
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
De in 2011 geopende remise Beverwaard van de RET in Rotterdam-Zuid.
De oude tramremise aan de Frans Halsstraat in Den Haag is nu in gebruik als Haags Openbaar Vervoer Museum.

Een remise (uit het Frans remettre: terugzetten) of stelplaats (vooral in België gebruikt) is een (overdekte) ruimte waar trams en bussen gestald worden in de nacht en andere tijdstippen dat ze niet nodig zijn voor het vervoer van reizigers. Bij busremises wordt meestal gesproken over busgarages.

Het woord stelplaats wordt ook gebruikt voor een plaats waar treinmaterieel gestald wordt.

Busremises of busgarages zijn verspreid over het hele land en zijn meestal eigendom van de betreffende vervoerder. In sommige gevallen is de remise gekocht door een overheid (provincie of gemeente) zodat de remise makkelijk verhuurd kan worden aan de winnende vervoerder voor de concessie.

Sommige remises worden door zowel trams als bussen gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de remise in Nieuwegein die zowel door de Utrechtse sneltram als de streekbussen van U-OV gebruikt wordt. In sommige gevallen is een oude tramremise enkel nog als busremise in gebruik.

Tramremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

  • Amsterdam
    • Remise Havenstraat
    • Remise Lekstraat, officieel remise Kromme Mijdrechtstraat naar het adres
    • Remise Zeeburg (dependance remise Lekstraat ten behoeve van lijn 26)
    • Remise Nieuwe Achtergracht (gesloten in 1964 en vervolgens afgebroken)
    • Remise Tollensstraat (opgeheven en sinds juni 2006 aansluiting op tramnet verwijderd, wordt vanaf 2013 verbouwd tot cultuurcentrum)
    • Hoofdwerkplaats Rail, geopend in 1996
    • remise Karperweg (onderkomen voor materieel van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam), gelegen naast de remise Havenstraat
  • Antwerpen
    • Stelplaats Hoboken
    • Stelplaats Punt aan de Lijn
    • Stelplaats Deurne (geopend op 14 april 2012)
    • Stelplaats Groenenhoek (in gebruik als openbaarvervoermuseum VLATAM)
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge
    • Stelplaats Wondelgem (de bouw van een tweede tramstelplaats in Wondelgem was gepland, doch protest van de buurtbewoners had als gevolg dat van dit plan werd afgeweken)
    • Stelplaats Wissenhage (gepland)
  • Vlaamse kust
    • Stelplaats Knokke
    • Stelplaats Oostende (Kaaistation)
    • Stelplaats Oostende (Sportstraat), onderhoudswerkplaats
    • Stelplaats De Panne Esplanade (tegenwoordig in gebruik als museumstelplaats TTO Noordzee)
    • Stelplaats Adinkerke / De Panne
  • Brussel
    • Stelplaats Koningslaan (Sint-Gillis) (1)
    • Stelplaats Schaarbeek (Haachtsesteenweg) (6)
    • Stelplaats Elsene (Renbaanlaan) (4)
    • Stelplaats Edingenstraat (Molenbeek) (5)
    • Stelplaats Haren (Houtweg) (3)
    • Stelplaats Marconi (Vorst) (gepland)
    • Stelplaats Woluwe (Tervurenlaan) (7), de ruimte wordt gedeeld met de museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel. Vanaf deze remise vertrekken ook museumtrams.

Trolleybusremises in Nederland en Vlaanderen

  • Arnhem
    • Remise Westervoortsedijk
  • Gent
    • Stelplaats Gentbrugge (niet meer als zodanig in gebruik)

Enkele busremises in Nederland, Vlaanderen en Brussel

Amsterdam

  • Garage West
  • Garage Noord
  • Garage Zuid (OverAmstel)

Rotterdam

Den Haag

  • Garage Radarstraat/Telexstraat

Utrecht

  • Garage Europalaan

Gent

  • Stelplaats Gentbrugge

Brussel


Monumenten in de buurt van Paardentramremise in Amsterdam

Paardentramremise

Schinkelhavenstraat 27
Amsterdam
Omschrijving Bakstenen remisedeel met de voorgevel aan de Schinkelhavenstraat 27 en de achtergevel aan de Eerste Schinkelstraat 16. Aan de ..

Smeedijzeren hekwerk

Amstelveenseweg 4
Amsterdam
Inleiding Aan de Amstelveenseweg vermoedelijk tussen 1925-1930 geplaatst HEK met twee ingangen in een Laat-Amsterdamse School trant in opdr..

Dubbele villa

Saxen-Weimarlaan 39
Amsterdam
Inleiding In 1909 door de architect F.L. Janssen, gelegen op een kruising van wegen met drie gevelaanzichten, aan vier zijden vrijstaande, ..

woonhuis

Jacob Marisplein 20
Amsterdam
Inleiding Het WOONHUIS is ontworpen door de Amsterdamse architect J.A. de Waal en gebouwd in 1908. De Waal was werkzaam als grondexploita..

Vrijstaande villa

Oranje Nassaulaan 63
Amsterdam
Inleiding Een in 1917-1918 in Amsterdamse School-stijl opgetrokken aan vier zijden vrijstaande VILLA naar een ontwerp van Groenendijk & Lam..

Kaart & Routeplanner

Route naar Paardentramremise in Amsterdam

Foto's (4)