Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Landhoofd Spoorbrug in Nijmegen

Militair Object

Spoorbrugkade 3, 3A
6500AA Nijmegen
Gelderland

Bouwjaar: 1876


Beschrijving van Landhoofd Spoorbrug

Restanten van het uit 1876 daterende zuidelijke LANDHOOFD van de oorspronkelijk in meervoudig (drie hoofd-overspanningen) en enkelvoudig vakwerk (de aanbruggen) uitgevoerde dubbele spoorbrug over de Waal. De brug is in 1985 gemoderniseerd. Als militair verdedigingswerk ingericht landhoofd bestaande uit twee onderling verbonden, gespiegelde bouwlichamen op rechthoekige plattegrond; oorspronkelijk drie, thans nog twee onderheide bouwlagen met gedeeltelijk afgebroken traptorens op onderbouw tellend en opgetrokken uit hardstenen rusticawerk voor de onderbouw, gladde hardsteenblokken op de scheiding van onder- en bovenbouw en donker baksteenwerk voor de twee verdiepingen. Drie der vier hoeken van elk der bouwlichamen zijn aan de stadzijde afgezet met twee uitkragende hardstenen consoles ten behoeve van de (afgebroken) derde bouwlaag en, aan de Waalzijde, met eveneens op uitkragende hardstenen console rustende traptorens met hardstenen wenteltrap (waaraan derde bouwlaag, bekroning en de op een der torens geplaatste geharnaste ridder thans ontbreken). De lichttoetreding geschiedt via rechthoekige vensters met en zonder achtruitsverdeling, van verschillend formaat en al dan niet uitgevoerd met hardstenen vensterbanken en/of lateien; spitsbogig gesloten houten deuren met beslag; hardstenen waterlijsten dito waterspuiers. Vanaf de aan de Waal grenzende kaden leidt aan beide zijden een eenvoudige hardstenen trap met bescheiden ijzeren leuningen omhoog. Restant van eind 19e-eeuws (1876-1878) als militair verdedigingswerk ingericht landhoofd der (thans gemoderniseerde) dubbele spoorbrug over de Waal, van belang uit een oogpunt van architectuurgeschiedenis als overblijfsel van een destijds zowel nationaal als internationaal opvallend landhoofd, van belang als een van de laatst overgebleven landhoofden in Nederland en van belang uit een oogpunt van de (technische en architectonische) geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 333577
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Spoorbrug Nijmegen
De Spoorbrug
De Spoorbrug
Algemene gegevens
Locatie Nijmegen en Lent
Coördinaten 51° 51′ NB, 5° 51′ OL
Overspant Waal
Lengte totaal 237 m
Breedte 11,8 m
Doorvaarthoogte 23,11 m
Doorvaartbreedte 220,00 m
Aantal sporen 2
Langste overspanning 235 m
Beheerder ProRail
Bouw
Bouwperiode 1875 - 1879, 1984
Opening 1879, 1984
Gebruik
Huidig gebruik treinverkeer
Spoorlijn Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Architectuur
Type boogbrug
Spoorbrug Nijmegen
Spoorbrug Nijmegen
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De spoorbrug in Nijmegen is een spoorbrug over de Waal in de Nederlandse stad Nijmegen. De brug verbindt Nijmegen met het stadsdeel Lent. Naast de spoorbrug ligt sinds 2004 een fietsbrug, de Snelbinder. De brug heeft de een-na-langste overspanning in Nederland; alleen de Werkspoorbrug is langer.

Historie

De bouw van de spoorbrug begon in 1875 en duurde tot 1879. Het zuidelijke landhoofd van de brug met middeleeuws aandoende torens werd ontworpen door Pierre Cuypers. De spoorbrug maakte mede de treinverbinding tussen Nijmegen en Arnhem mogelijk, waarmee Nijmegen werd aangesloten op het nationale spoorwegnet. De vakwerkbrug had oorspronkelijk 3 boogoverspanningen. De spoorbrug was de eerste brug over de Waal in Nijmegen; de Waalbrug kwam er pas in 1936.

In de Tweede Wereldoorlog werd de middelste boog van de brug twee keer opgeblazen. De spoorbrug maakte deel uit van de Waaloversteek, onderdeel van Operatie Market Garden. In 1945 werd de schade hersteld en konden er weer treinen rijden. In 1984 werd de brug gemoderniseerd. Nu werd er in plaats van drie slechts één boog geconstrueerd. Het landhoofd, dat aanvankelijk gesloopt zou worden, werd een rijksmonument.

In 2004 werd de Snelbinder aan de spoorbrug bevestigd. Het treinverkeer over de spoorbrug en de scheepvaart op de Waal moesten daarvoor een dag worden stilgelegd. In 2009 werd het landhoofd, dat in de oorlog beschadigd was geraakt, gereconstrueerd.

In literatuur

In De uitvreter van Nescio pleegt de hoofdpersoon zelfmoord door van de spoorbrug in Nijmegen te stappen. Aan de railing van de fietsbaan over de spoorbrug (snelbinder) hangt een plaatje met een tekst van Nescio.

De Waalbrug, de Snelbinder en de Spoorbrug bij Nijmegen
De Waalbrug, de Snelbinder en de Spoorbrug bij Nijmegen
Volgende brug stroomafwaarts:
De Oversteek (S100)
Bruggen over de Waal Volgende brug stroomopwaarts:
Waalbrug Nijmegen (N325)

Monumenten in de buurt van Landhoofd Spoorbrug in Nijmegen

Nieuwe Hezelpoort

Lange Hezelstraat 141
Nijmegen
Inleiding SPOORWEGVIADUCT gebouwd tussen 1876 en 1879 in de spoordijk die het negentiende-eeuwse singelgebied afsluit aan de westzijde van ..

Drie aaneengesloten herenhuizen

Parkweg 120
Nijmegen
Inleiding Drie aaneengesloten HERENHUIZEN gebouwd in 1881 door architect Bert Brouwer (overl. 1890). Bert Brouwer was de stedenbouwkundige ..

Glashuis (Sint Jacobskapel)

Glashuis 4
Nijmegen
Glashuis. 15e eeuwse bakstenen kapel met driezijdige koorsluiting, overblijfsels van een kloostercomplex, gerestaureerd 1965 door Ir G.J. De..

Groot dubbel herenhuis

Oude Haven 86
Nijmegen
Inleiding Groot dubbel HERENHUIS, gelegen aan de noordzijde van de Oude Haven. De panden zijn gebouwd in 1871 in neoclassicistische stijl, ..

Belgisch consulaat

Parkweg 96
Nijmegen
Inleiding In 1887 gebouwd zeer groot HERENHUIS van architect J.W. Michielsen aan de Parkweg te Nijmegen. De bochtige Parkweg kent een gelei..

Kaart & Routeplanner

Route naar Landhoofd Spoorbrug in Nijmegen

Foto's (3)