Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Groote Zeesluis: ijzeren draaibrug met kaden en sluizen en lantaarns in Muiden

Weg En Waterwerk

Draaibrug bij Sluisstraat
1398ZA Muiden
Noord Holland


Beschrijving van Groote Zeesluis: ijzeren draaibrug met kaden en sluizen en lantaarns

IJzeren draaibrug met kaden en sluizen en lantaarns, 19e eeuw. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 30126
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Groote Zeesluis
Deel van de Groote Zeesluis ter hoogte van de draaibrug
Deel van de Groote Zeesluis ter hoogte van de draaibrug
Algemene gegevens
Locatie Muiden
Waterweg(en) Utrechtse Vecht en IJmeer
Lengte 49 m
Breedte 7,7 m
Diepte 2,1 m
Bouw
Bouwperiode 1809-1812 vernieuwd
Architectuur
Bijzonderheden rijksmonument
Portaal  Portaalicoon   Verkeer & Vervoer

De Groote Zeesluis is een rijksmonumentaal sluiscomplex in het centrum van de Nederlandse stad Muiden. Het sluiscomplex vormt de verbinding tussen de rivier de Utrechtse Vecht en het IJmeer.

Omschrijving

Omstreeks 1674 is in of bij Muiden een sluis gebouwd om overstromingen vanuit de toenmalige Zuiderzee tegen te gaan en te dienen in het inundatiesysteem van de Oude Hollandse Waterlinie. De sluis in de Vecht zo'n 10 kilometer landinwaarts bij Hinderdam is vervolgens opgeheven.

De Groote Zeesluis had drie taken: een schutsluis voor het scheepvaartverkeer tussen de Zuiderzee en Vecht; de verdediging van het land tegen de Zuiderzee; een militaire functie. Muiden maakte deel uit van de Hollandse Waterlinie. In geval van inundaties was de beheersing van de inlaat van Zuiderzeewater essentieel. De sluis voorkwam ook het wegstromen van water uit die gebieden stroomopwaarts die waren geïnundeerd.

In 1674 was de houten sluis klaar. Het complex bestond uit een dubbelkerende schutsluis een aan beide zijden uitwaterings- annex spuisluizen. Het sluizencomplex had tot taak het water aan twee kanten te keren; zowel aan de zeekant bij vloed en aan de rivierkant bij eb. Voor de zekerheid kreeg de sluis een extra stel stormvloeddeuren die bij extreem hoog water werden gesloten. Scheepvaartverkeer was dan onmogelijk. De schutsluis was 50 meter lang en 7,5 meter breed.[1] Het sluiscomplex werd in 1676 uitgebreid met een muur langs de monding van de Vecht om overstromingen te voorkomen.

Begin 1800 waren de sluizen in slechte staat en bij hoog water was de veiligheid van de bewoners achter de sluis niet gegarandeerd.[2] Na een bezoek aan de plaats in 1806 gaf de koning Lodewijk Napoleon Bonaparte opdracht voor het herstel van het sluizencomplex. Met de werkzaamheden werd in 1809 begonnen en vijf jaar later was het werk af.[2] Omdat de schepen groter waren geworden werden de vijf openingen teruggebracht naar drie, bredere, openingen.[2] De sluizen waren nu geheel van steen gemaakt.

In 1894 kwam het Merwedekanaal gereed waardoor het scheepvaartverkeer over de Vecht en door Muiden sterk afnam.[2] In de twintiger jaren kwamen grote stukken polder achter de sluis blank te staan omdat het water in de Zuiderzee te hoog stond om te spuien. In 1930 werd bij de sluis een gemaal geplaatst om bij hoog water toch water in de Zuiderzee te pompen. De Afsluitdijk kwam in 1932 gereed en het gemaal verloor daardoor haar functie en werd in 1941 afgebroken.[2]

In 1975-1976 werd de sluis gerestaureerd en gemoderniseerd.[2] Om het originele aanblik van de sluis te behouden werden diverse onderdelen zoals brugleuningen en lantaarnpalen verwijderd en later teruggeplaatst na te zijn opgeknapt. Hydraulische installaties namen het handwerk om de sluisdeuren te bedienen over.[2] Het programma had 8 miljoen gulden gekost.

De sluis wordt nu voornamelijk gebruikt voor de pleziervaart. Drie kolken (2 schutkolken en 1 spuikolk) liggen naast elkaar in het grotendeels bakstenen sluiscomplex. De grootste kolk is 49 bij 7,7 meter. De ijzeren draaibrug over het zuidelijke sluishoofd dateert uit 1870.

Vrijwel direct ten zuiden van de Groote Zeesluis ligt de Keetpoortsluis waardoor de Naardertrekvaart bereikt kan worden. Ook bevindt zich er de Weesperpoortsluis die een verbinding vormt met de Muidertrekvaart. In de directe omgeving van de sluizen staat aan de Sluisstraat 1 tevens een rijksmonumentale dienstwoning.

Zie ook

Bronnen


Monumenten in de buurt van Groote Zeesluis: ijzeren draaibrug met kaden en sluizen en lantaarns in Muiden

Brugwachtershuis, neoclassicistisch gepleisterd gebouwtje

Sluisstraat 1
Muiden
Brugwachtershuis, neoclassicistisch gepleisterd gebouwtje, 19e eeuw.

Statig huis met rechte getande kroonlijst

Sluisstraat 2
Muiden
Statig huis met rechte getande kroonlijst, eind 18e eeuw.

Restaurant "Graaf Floris V van Muiden", gevel met getande rechte kroonlijst

Herengracht 72
Muiden
Restaurant "Het Hof van Holland", gevel met getande rechte kroonlijst, 18e eeuw.

Pand met halsgevel, pui intact, bogen boven de vensters

Sluisstraat 3
Muiden
Pand met halsgevel, 17e eeuw, pui intact, bogen boven de vensters.

"De Gooyse Boer"

Herengracht 71
Muiden
"de Gooyse Boer". Pand met lijstgevel met grote gevelsteen.

Kaart & Routeplanner

Route naar Groote Zeesluis: ijzeren draaibrug met kaden en sluizen en lantaarns in Muiden

Foto's (23)

Alle 23 foto's weergeven