Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis

Weg En Waterwerk

Industriehaven 50
3220AA Hellevoetsluis
Zuid Holland

Bouwjaar: 1798 - 1822
Architect: Jan Blanken


Beschrijving van Droogdok Jan Blanken

Het droogdok, aangelegd in 1802-1804 door Jan Blanken Jansz. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 21424
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Droogdok Jan Blanken met schip

Het Droogdok Jan Blanken is een droogdok dat tussen 1798 en 1822 onder leiding van Jan Blanken is gebouwd in Hellevoetsluis. Het dok is door zijn opbouw uniek in zijn soort.

Opbouw

Het dok bestaat uit twee delen: een deel waarin schepen voor onderhoud worden gevaren en een deel waar nieuwe schepen in gebouwd konden worden. Het laatstgenoemde gedeelte is van het eerstgenoemde gescheiden door twee waterdichte deuren. Het eerstgenoemde staat door middel van een schipdeur in verbinding met de haven. Om schepen in en uit het dok te kunnen varen, laat men het dok eerst vollopen, waarna de met water gevulde schipdeur wordt leeggepompt zodat deze gaat drijven.

De wanden zijn niet recht, maar als een amfitheater trapsgewijs opgebouwd. Op deze manier kunnen alle delen van de kiel van het schip gemakkelijk worden bereikt.

Geschiedenis

Hellevoetsluis was vroeger een marinehaven. De marine had voor de bouw en het onderhoud van schepen behoefte aan een dok. Jan Blanken ontwierp dit dok en maakte daarbij gebruik van nieuwe technieken. Zo werd voor het leegpompen van het dok een stoommachine gekocht bij het bedrijf van James Watt. Deze machine stond in het pomphuis opgesteld, een gebouw dat in de jaren 60 van de 20e eeuw werd gesloopt en dat in 2001 geheel in oude stijl is herbouwd. Het herbergt thans een restaurant. Voor de fundering van het dok werden honderden heipalen geslagen die de vloer als het ware omlaag trekken om te voorkomen dat de bodem van het dok door de druk van het grondwater omhoog komt. De schipdeur, een Franse uitvinding, was geheel nieuw voor Nederland. De oorspronkelijke schipdeur was van hout; in de jaren 80 van de 19e eeuw is deze vervangen door een exemplaar dat bestaat uit geklonken ijzeren platen. Deze deur werkt nog steeds.

Het fregat van oorlog, de EURIDICE, was het eerste schip was dat in het droogdok werd gedokt. [1]

Na het vertrek van de marine uit Hellevoetsluis kwam het droogdok in particuliere handen. Tot in de jaren 70 van de twintigste eeuw was het dok in bedrijf. Hierna raakte het in verval. In 2005 is het droogdok geheel gerestaureerd. In het dok kan onderhoud aan kleine schepen worden uitgevoerd. Vaak gaat het hierbij om historische schepen.

Trivia

Op basis van de goede ervaringen heeft Jan Blanken een tweede en vergelijkbaar droogdok gebouwd op de Rijkswerf Willemsoord in Den Helder. Dok I werd aangelegd tussen 1812 en 1822.

Het museum

Langs de kade staat een stoomkraan opgesteld, die in principe kan werken. Men kan een rondleiding volgen, die deels door de tunnels voert die rond het dok lopen. Deze tunnels konden onder water worden gezet om in geval van brand in het dok deze snel te kunnen blussen. In het bezoekerscentrum draaien films waarin de geschiedenis van het dok wordt getoond.

Externe link

Foto's



Monumenten in de buurt van Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis

Sint-Antonius van Paduakerk

Opzoomerlaan 110
Hellevoetsluis
Inleiding De PAROCHIEKERK H. Antonius van Padua maakt deel uit van het kerkelijk complex aan de Opzoomerlaan te Hellevoetsluis. De zaalkerk..

Pastorie

Opzoomerlaan 110
Hellevoetsluis
Inleiding PASTORIE behorende tot het kerkelijke complex aan de Opzoomerlaan te Hellevoetsluis, gebouwd in 1890 naar ontwerp van de Rotterda..

Affuitloods

Opzoomerlaan 113
Hellevoetsluis
Inleiding AFFUITLOODS voor de opslag van onderstellen van kanonnen, gebouwd in 1866 binnen de vesting en marinehaven te Hellevoetsluis. Na ..

Brandweermuseum

Industriehaven 8
Hellevoetsluis
BRANDWEERMUSEUM. Kuiperij uit de derde kwart 19e eeuw met verdieping en hoger opgetrokken middengedeelte. Houten kroonlijsten en pannen schi..

Rotterdams Bolwerk

Rotterdams Bolwerk
Hellevoetsluis
"Rotterdams Bolwerk". Bolwerk met hoge flank en linker face met steil talud. Linker flank gedekt door tenaillon. In de saillant een kazemat.

Kaart & Routeplanner

Route naar Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis

Foto's (6)