Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Station Haarlem in Haarlem

Gebouw

Stationsplein 5
2011LR Haarlem
Noord Holland

Bouwjaar: 1908


Beschrijving van Station Haarlem

Station N.S. In 1908 door D.A.N. Margadant gebouwd in enigszins Berlagiaanse stijl, enerzijds zakelijk (de aparte oorspronkelijke 'ingangs'- en 'uitgangsgebouwen' doen geen poging de achterliggende overkapping te maskeren), anderzijds van romantisch-herveuze compositie (o.a. de 'seinhuisburcht' op het 2e perron). Gecompliceerd overkappingscomplex, overkapping van de oorspronkelijke koetsenstandplaats, restaurant met open kapconstructie, vele tegeltableaux, alles in hoofdzaken in de oorspronkelijke toestand bewaard. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 19786
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
    Haarlem   
Station Haarlem Hoofdgebouw.jpg
Plaats Haarlem
Afkorting Hlm
Opening 20 september 1839
Perrons 3
Perronsporen 6 (waaronder 2 zaksporen west)
Spoorlijn(en) Oude Lijn
Noord-Hollandsche lijn
Haarlem - Zandvoort
Vervoerder(s) NS
Reizigers 38.367 (2014)[1] per dag
Coördinaten 52° 23′ NB, 4° 38′ OL
Externe link  NS-stationsinformatie
Station Haarlem
Station Haarlem
Portaal  Portaalicoon   Openbaar vervoer

Station Haarlem is het belangrijkste spoorwegstation van Haarlem, gelegen aan de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam (de Oude Lijn), de spoorlijn Haarlem - Uitgeest en de spoorlijn Haarlem - Zandvoort.

Geschiedenis

Het eerste station Haarlem werd geopend op 20 september 1839, als een van de drie stations van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, de eerste spoorlijn van de HIJSM en tevens de eerste Nederlandse spoorweg (AmsterdamHalfwegHaarlem), nu deel van de Oude Lijn.

In Haarlem kwam het eerste station juist buiten de Amsterdamse Poort te liggen. Op deze plaats bevindt zich sinds 1844 het terrein van de Hoofdwerkplaats Haarlem van NedTrain.

Gevel van het hoofdgebouw van het oude station uit 1842.

In 1842 werd het tijdelijke station even buiten de Amsterdamse Poort vervangen door een station op de definitieve locatie aan de noordkant van de binnenstad. Toen kwam ook de overbrugging van het Spaarne in gebruik. Het is een van de weinige 19e-eeuwse stations in Nederland die binnen een 17e-eeuwse omwalling werden gelegd.

In hetzelfde jaar werd de spoorlijn verlengd van Haarlem naar Leiden. Aanvankelijk was de spoorlijn uitgevoerd in breedspoor, met een spoorwijdte van 1945 mm. In 1865 werd het spoor versmald tot normaalspoor (1435 mm). In 1867 kwam de spoorlijn Haarlem - Uitgeest in gebruik. In 1881 kwam de spoorlijn Haarlem - Zandvoort er bij. De tegenover het station gelegen fabriek van Beijnes kreeg in 1891 een spooraansluiting, die in 1952 is vervallen. In 1912 werd station Haarlem aangesloten op de Haarlemmermeerspoorlijnen. Tegelijkertijd kreeg Haarlem een tweede station erbij, station Rijksstraatweg aan de Haarlemmermeerspoorlijnen, dat gesloten werd in 1936. Niet ver daarvandaan werd in 1998 station Haarlem Spaarnwoude geopend.

Stationsgebouw

Het oorspronkelijke stationsgebouw werd in 1906-1908 vervangen door een nieuw gebouw van D.A.N. Margadant aan de nu hooggelegen spoorlijn. Kenmerkend zijn de twee verschillende in- en uitgangsgebouwen en de situering van de wachtkamers en restauratie op het eilandperron. Het is het enige station in Nederland in de Art Nouveau of Jugendstil-stijl, en een van de markantste gebouwen in de stad Haarlem. In het gebouw zijn vele tegeltableaus aangebracht (zie afbeelding).

Een van de weinige grote veranderingen sinds de bouw van het stationsgebouw is de aanleg van het derde perron langs spoor 8 in 1953, waarvan de architectuur contrasteert met de rest van het gebouw.

Het station is meerdere keren gebruikt voor filmopnamen, zoals voor Als twee druppels water van Fons Rademakers in 1963, voor Het meisje met het rode haar van Ben Verbong (1981), voor Zwartboek van Paul Verhoeven in 2005 en voor de Amerikaanse actiefilm Ocean's Twelve van Steven Soderbergh in 2004, waarin het Haarlemse perron station Amsterdam Centraal moest voorstellen.

In de gebouwen op het grote middenperron bevonden zich, naast dienstruimten, ook wachtzalen en andere reizigersfaciliteiten, waaronder twee zalen voor de stationsrestauratie. Een van deze gebouwen is sinds 2011 in gebruik als een kleine bibliotheek met wachtruimte en koffieautomaat.

Op 15 september 2008 was er een groot feest ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het huidige stationsgebouw van Haarlem.

Spoorlijnen

In 1912 kwam de spoorlijn Aalsmeer - Haarlem in gebruik, onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen. Hiervoor werd de brug over het Spaarne van een derde spoor voorzien. Sinds de opheffing van de lijn naar Hoofddorp in 1936 is dit spoor in gebruik gebleven als verbinding met de Hoofdwerkplaats Haarlem.

De sporen in station Haarlem werden in 1927 geëlektrificeerd als onderdeel van de elektrificatie van de Oude Lijn. Ook de lijn naar IJmuiden werd toen elektrisch. De lijn naar Zandvoort werd in 1935 geëlektrificeerd. Het locomotievendepot werd datzelfde jaar opgeheven.

Tot 1986 was Haarlem een belangrijk station in Nederland. Sinds de opening van de Schiphollijn rijden echter de meeste doorgaande treinen naar Rotterdam, Zeeland en België via Station Schiphol Airport.

Lange tijd stopte aan het derde perron (spoor 8) de intercity uit Limburg naar Zandvoort. Vanaf 1996 was dit het aankomst- en vertrekspoor voor de Intercity's naar Heerlen en Maastricht, maar sinds december 2006 stopt de trein van Amsterdam naar Zandvoort op dit spoor en sinds december 2011 ook die naar Uitgeest. De Intercity's van de Oude Lijn stoppen nu in beide richtingen aan het grote middenperron (sporen 3 en 6).

Sinds in 1986 de Schiphollijn volledig in gebruik werd genomen, was Haarlem geen stopplaats meer voor de Intercity's tussen Amsterdam en Rotterdam. Sinds de invoering van de dienstregeling 2012 rijden veel doorgaande Intercitytreinen Amsterdam - Den Haag / Rotterdam weer de oude route (van voor 1986) over Haarlem, onder meer om ruimte te maken voor Fyra-treinen op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol. Ook de treinen Haarlem - Alkmaar - Hoorn hebben nu de benaming Intercity, zodat het aantal Intercity's in dit spoorwegknooppunt sterk is gestegen. al hoewel deze trein in de dienstregeling van 2016 nog maar 2x per dag rijdt. in de ochtendspits naar Haarlem en in de middagspits richting Alkmaar.

Treinen

Treinseries die het station aandoen:

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
2100 Intercity Amsterdam CentraalHaarlemLeiden CentraalDen Haag Centraal Rijdt niet na 22:00 uur.
2200 Intercity Amsterdam CentraalHaarlemLeiden CentraalDen Haag HSRotterdam CentraalDordrechtRoosendaalVlissingen
3400 Intercity HaarlemBeverwijkAlkmaar Rijdt alleen in de spits. In de ochtendspits alleen richting Haarlem, in de middagspits alleen richting Alkmaar.
4800 Sprinter Amsterdam CentraalHaarlemAlkmaarHoorn
5400 Sprinter Amsterdam CentraalHaarlemZandvoort aan Zee
15400 Sprinter Amsterdam CentraalHaarlemZandvoort aan Zee Extra strandtrein, rijdt alleen in de zomerperiode.
6300 Sprinter Den Haag Centraal Leiden CentraalHeemstede-AerdenhoutHaarlem Rijdt na 20:00 uur en in het weekend tot Leiden Centraal.
22200 Intercity Amsterdam CentraalAmsterdam SloterdijkHaarlem Nachtnet. Rijdt alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

Bussen

Dit station beschikt over een groot aantal buslijnen, hieronder een overzicht. Connexxion beheert de concessies Haarlem/IJmond en Amstelland-Meerlanden, Arriva beheert de concessie Zuid-Holland Noord.

Concessiegebied Lijn Route Bijzonderheden
Stadsdienst
Haarlem/IJmond 2 Haarlem, Spaarnwoude St. Zuid - Zuiderpolder - Slachthuisbuurt - Centrum - Haarlem, Station - Kleverpark - Sinnevelt - Haarlem, Delftplein/KG lok.Noord
Haarlem/IJmond 3 Haarlem, Schalkwijk Centrum - Kennemer Gasthuis Zuid - Centrum - Haarlem, Station - Haarlem, Delftplein/KG lok.Noord - Velserbroek - Driehuis - IJmuiden, Rotonde Stadspark
Haarlem/IJmond 8 Haarlem, Station - NOVA College - Hogeschool INHOLLAND - Haarlem, Station Niet 's avonds en in het weekend
Haarlem/IJmond 14 Heemstede, Station - Ramplaankwartier - Centrum - Haarlem, Station - Haarlem, Delftplein/KG lok.Noord - Spaarndam, Westhoff
Haarlem/IJmond 15 Haarlem, Station - Centrum (- Waarderpolder -) Haarlem, Station Spaarnwoude St. Noord Niet in het weekend; 's ochtends via Waarderpolder
Streekdienst
Zuid-Holland Noord 50 Leiden, Centraal Station - Oegstgeest - Warmond - Sassenheim, Station - Lisse - Hillegom - Bennebroek - Heemstede - Haarlem, Station
Haarlem/IJmond 73 Haarlem, Schalkwijk Centrim - Centrum - Haarlem, Station - Velserbroek - Beverwijk, Station - Heemskerk - Uitgeest, Station
Haarlem/IJmond 75 Haarlem, Station - Haarlem, Delftplein/KG lok.Noord - Santpoort - Driehuis - IJmuiden, Dennekoplaan - IJmuiden, IJmuiden aan Zee
Haarlem/IJmond 81 Zandvoort, Busstation - Zandvoort, Station - Bloemendaal aan Zee - Overveen - Haarlem, Station
Haarlem/IJmond 84 Zandvoort, Station - Bloemendaal aan Zee - Overveen - Haarlem, Station Zomerbus, rijdt alleen bij een voorspelde temperatuur van ≥ 25°C en op andere drukke dagen in Bloemendaal
Haarlem/IJmond 280 Amsterdam, Marnixstraat - Halfweg - Haarlem, Spaarnwoude Station - Haarlem, Station - Haarlem, Delftplein/KG lok.Noord - Velserbroek - Driehuis - IJmuiden, Dennekoplaan Niteliner, vrijdag- en zaterdagnacht
R-net
Amstelland-Meerlanden 300 Haarlem, Station - Schalkwijk - Vijfhuizen - Hoofddorp, Spaarne Gasthuis - Station Hoofddorp - Schiphol - Amstelveen - Ouderkerk a/d Amstel - Station Amsterdam Bijlmer ArenA 's Nachts als N30
N30
Amstelland-Meerlanden 340 Haarlem, Station - Heemstede - Hoofddorp, Spaarne Gasthuis - Hoofddorp Centrum - Hoofddorp, Station - Schiphol-Rijk - Aalsmeer - Uithoorn, Busstation
Amstelland-Meerlanden 346 Haarlem, Station - Amsterdam, Station Zuid
Amstelland-Meerlanden 356 Haarlem, Station - Amstelveen, Busstation - Ouderkerk a/d Amstel - Amsterdam-ZO, Bijlmer ArenA

Literatuur

  • Klaas van Giffen: Station Haarlem. Hollandsche sporen door Haarlem en omstreken. Spaar en Hout, Haarlem, 2006. ISBN 978-90-8683-004-6
  • H. Romers: Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938, pp. 17–18, 142-143, 224-231. Walburg Pers, Zutphen, 1981. ISBN 90-6011-366-7

Externe links


Monumenten in de buurt van Station Haarlem in Haarlem

IJzeren spoorwegviaducht met bijbehorend hekwerk

Stationsplein 5
Haarlem
Inleiding IJzeren SPOORWGVIADUCT met bijbehorend HEKWERK, als onderdeel van het in Art Nouveau gedetailleerde station (monnr. 19786) naar o..

Welgelegen

Kennemerplein 2
Haarlem
Huis "Welgelegen" deftig woonhuis XIX A. Sobere architectuur van monumentale allure.

Villa in eclectische trant

Kennemerplein 3
Haarlem
Inleiding VILLA in eclectische trant naar ontwerp van L.P. Zocher uit 1866. Het pand is stedenbouwkundig prominent gesitueerd tegen een hel..

Villa in Eclectische trant

Kennemerplein 1
Haarlem
Inleiding VILLA in Eclectische trant naar ontwerp van A. van der Steur uit 1865. Het pand behoort tot de bouwstroom die in hoofdzaak tussen..

Chaletachtige grote villa

Staten Bolwerk 3
Haarlem
Chaletachtige grote villa, midden 19e eeuw.

Kaart & Routeplanner

Route naar Station Haarlem in Haarlem

Foto's (26)

Alle 26 foto's weergeven