Meer dan 63.000 rijksmonumenten


Bagijnetoren in Delft

Militair Object

Phoenixstraat 85
2611AK Delft
Zuid Holland

Bouwjaar: eerste kwart 16e eeuw (bouw) 1950 (rest.)


Beschrijving van Bagijnetoren

Bagijnentoren. Een halfrond gesloten, bakstenen vestingtoren, bekroond door een schilddak tegen puntgevel. Bouwtijd XVIa; gerestaureerd 1950. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Rijksmonument nummer: 12157
Laatste wijziging: 2014-10-12 20:04:29.0

Recensies en ervaringen

Toevoegen

Wikipedia artikel

Dit artikel is volledig afkomstig van Wikipedia en valt onder de CC BY-SA licentie
Bagijnetoren
De Bagijnetoren (2007)
De Bagijnetoren (2007)
Locatie Phoenixstraat 85, Delft
Oorspr. functie Waarnemingspost
Bouw gereed Circa 1500
Monumentstatus Rijksmonument
Monumentnummer 12157
Portaal  Portaalicoon   Civiele techniek en bouwkunde

De Bagijnetoren in Delft werd oorspronkelijk gebouwd als uitkijktoren en was onderdeel van de versterking van de stadsmuren van de stad Delft. De stad Delft verkreeg op 15 april 1246 stadsrechten en verwierf daarmee ook het recht om een muur rondom de stad te bouwen. De Bagijnetoren is een latere toevoeging aan de verdedigingswerken die waarschijnlijk rond het jaar 1500 is gebouwd.

Locatie

Locatie van de Bagijnetoren

De toren stond oorspronkelijk met de rugzijde in de aarden wal die de stad omringde en was bereikbaar vanaf de wal en middels een overwelfde gang onder de wal door. De wal zelf was omringd door de stadsgracht die in de 19e eeuw werd gedempt ten behoeve van de aanleg van de Oude Lijn, de spoorlijn van Rotterdam naar Amsterdam, in 1847. Over de straat achter de oorspronkelijke stadsmuur, nu de Phoenixstraat, loopt sinds 1929 ook tramlijn 1, die Delft met Den Haag verbindt. Oorspronkelijk liep de tramlijn volledig aan de oostkant van de Bagijnetoren over de Phoenixstraat. De Phoenixstraat is echter in 1965 verbreed en sindsdien loopt de Phoenixstraat en ook de tramlijn aan weerszijden om de Bagijnetoren heen. In 2009 werd de tramlijn volledig naar de westkant van de Bagijnetoren verplaatst voor werkzaamheden voor een spoortunnel.

Bewoning

Bagijnetoren omstreeks 1960

Al kort na de constructie van de Bagijnetoren werd in 1538 de toren verhuurd voor bewoning, een functie waar de toren eigenlijk niet geschikt voor was, zeker omdat de toren toen nog een verdedigingsfunctie had. De verdedigingsfunctie verdween na 1600 en de toren werd geleidelijk steeds meer geschikt gemaakt voor bewoning. Het was het beleid van de stad om waltorens voor een geringe prijs of soms zelfs gratis door behoeftigen te laten bewonen. In 1827 zou de toren wegens bouwvalligheid verkocht worden voor sloop, de koper, een touwslager liet slechts een gedeelte van de toren slopen en gebruikte de toren verder als bedrijfsruimte.

Bouw spoortunnel

Het aanzicht van de toren tijdens de werkzaamheden aan de spoortunnel in 2011.

In 2011 is onder de toren een spoortunnel aangelegd.

1rightarrow blue.svg Zie ook: Willem van Oranjetunnel en Spoorzone Delft

De bouw hiervan bracht voor de toren de nodige speciale maatregelen met zich mee. In februari 2011 werd de toren 15 meter naar het noorden verplaatst om plaats te maken voor de bouw; en in juli 2011 werd deze weer teruggeplaatst.[1] In het toetsingsrapport van de Milieueffectrapportage over de constructie van de Delftse spoortunnel was hierover het volgende te vinden:

Alvorens de tunnel hier wordt aangelegd worden Molen de Roos en de waltoren voorzien van een betonnen vloer met daaronder stalen funderingspalen, die reiken tot ca. NAP –20 m. Tussen de funderingspalen en de betonen vloer worden vijzels aangebracht. Door deze langzaam op spanning te brengen, wordt het gewicht gecontroleerd op de palen overgebracht. Vervolgens wordt de tunnel onder deze gebouwen gemaakt. De funderingspalen worden verbonden aan het tunneldak, waarna deze uit het tunnelprofiel verwijderd worden. Het gewicht van de molen en de waltoren wordt dan via de verkorte palen, het tunneldak en de diepwanden naar de ondergrond overgedragen.

Externe links


Monumenten in de buurt van Bagijnetoren in Delft

Aan de voet van de molen muldershuis met tuitgevel, verdieping en roedenverdeling uit de bouwtijd. Naast het muldershuis aanbouw onder lessenaarsdak

Phoenixstraat 111
Delft
Aan de voet van de molen muldershuis (XVIII) met tuitgevel, verdieping en roedenverdeling uit de bouwtijd. Naast het muldershuis aanbouw ond..

Maria en Ursulakerk

Bagijnhof 21
Delft
Oud Katholieke Kerk. Schuilkerk uit 1743 achter moderne voorgevel. Inwendig rijk stucwerk in vormen, die herinneren aan Daniel Marot. Invent..

Kosterswoning

Bagijnhof 21
Delft
Inleiding KOSTERSWONING met toegang tot de achtergelegen Oud-katholieke kerk, met voorgevel uit 1881 in de stijl van de Neo-Gotiek en gebou..

De Roos

Phoenixstraat 112
Delft
Korenmolen "De Roos". Monumentale stellingmolen met rond gemetselde molenlichaam op achthoekige voet. Vermoedelijk daterend uit XVIIIa.

Pastorie Oud Kath. Kerk. Herenhuis met lijstgevel. Deuromlijsting met pilasters en hoofdgestel. Stoephek

Bagijnhof 25
Delft
Pastorie Oud Kath. Kerk. Herenhuis XIXc met lijstgevel. Deuromlijsting met pilasters en hoofdgestel. Stoephek.

Kaart & Routeplanner

Route naar Bagijnetoren in Delft